PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Analýza dat v pedagogickém a didaktickém výzkumu - NDFY081
Anglický název: Data analysis in pedagogical and didactic research
Zajišťuje: Katedra didaktiky fyziky (32-KDF)
Fakulta: Matematicko-fyzikální fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: PhDr. Martin Chvál, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (05.04.2017)
Seminář navazuje na semináře Úvod do řešeršní a výzkumné činnost I. a II. Je tedy určen pro doktorandy, kteří vlastní výzkum mají již naplánován nebo částečně již realizován. Na semináři budou diskutovány a řešeny praktické otázky vlastního výzkumu doktorandů – dotažení výzkumných metod, analýza a zpracování dat, interpretace.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Martin Chvál, Ph.D. (12.10.2017)

Aktivní účast na seminářích a minimálně 70% účast.

Literatura -
Poslední úprava: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (05.04.2017)

Blahuš, P. (1985) Faktorová analýza a její zobecnění. Praha: SNTL.

McDonald, R. P. (1991) Faktorová analýza a příbuzné metody v psychologii. Praha: Academia.

Disman, M. (1998). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1998.

Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál.

Hendl, J. (1997). Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum.

Hrabal, V. st., Hrabal, V. ml. (2002). Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum.

Hendl, J. (2004, 2009, 2012). Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.

Chvál, M., Kasíková, H. & Valenta, J. (2012). Posuzování rozvoje kompetence k učení ve výuce. Praha: Karolinum.

Chvál, M., Straková, J., & Procházková, I. (2015). Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Praha: Česká školní inspekce.

Kerlinger, F. N. (1972). Základy výzkumu chování. Praha: Academia.

Kučera, M. (1992). Školní etnografie. Přehled problematiky. Praha: PedF UK.

Morgan, D. L. (2001). Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Brno: Albert.

Osecká, L. (2001). Typologie v psychologii: Aplikace metod shlukové analýzy v psychologickém výzkumu. Praha. Academia.

Pelikán, J. (1998). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.

(příp. Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido)

Standardy pro pedagogické a psychologické testování (2001). Praha: Testcentrum.

Strauss, A., Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Brno: Albert.

Sylabus -
Poslední úprava: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (05.04.2017)

1. Nároky na výzkumné metody z pohledu analýzy dat.

2. Přepis dat, uspořádání i s ohledem na SW pro analýzu.

3. Postupy kvantitativní a kvalitativní analýzy.

4. Interpretace a možnosti zobecňování.

5. Psaní výzkumného sdělení.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK