PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Seminář k bakalářské práci z geografie (zaměření na vzdělávání) - MZ340U17
Anglický název: Bachelor Work Seminar
Český název: Seminář k bakalářské práci z geografie (zaměření na vzdělávání)
Zajišťuje: Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje (31-340)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: 30
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D. (18.07.2023)
Záměrem semináře je zajistit systematickou podporu studentům učitelství geografie při zpracovávání bakalářské práce. V rámci semináře bude pozornost věnována důležitým a často pro studenty problematickým aspektům bakalářských prací. Důraz bude v jednotlivých lekcích kladen na aktivní činnost studentů.
Seminář probíhá v rozsahu 1,5 hodiny jednou za čtrnáct dní. Vzhledem k praktickému zaměření semináře důrazně zapsaným studentům doporučujeme si na jednotlivé semináře přinést vlastní notebook či tablet s funkčním připojením k síti Eduroam.
Literatura
Poslední úprava: RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D. (18.07.2023)

Předložená literatura slouží studentům pro inspiraci a podporu při zpracovávání jejich bakalářských prací.


Doporučení pro psaní seminárních, bakalářských a diplomových prací:

https://www.natur.cuni.cz/geografie/socialni-geografie-a-regionalni-rozvoj/studium/bakalarske-studium/doporuceni-pro-psani-seminarnich-bakalarskych-a-diplomovych-praci-1

Zdroje nápomocné obecně při zpracovávání závěrečných prací:
EVANS, D., GRUBA, P., ZOBEL, J. (2011): How to Write a Better Thesis. Melbourne Univ. Publishing, Carlton.
MAREŠ, J., VLČKOVÁ, K. (2013): K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: Jak psát o výzkumných zjištěních? Pedagogická orientace, 23, 4, 455–477. (především prvních 9 stran)
ŠESTÁK, Z. (2000): Jak psát a přednášet o vědě. Academia, Praha.


Zdroje nápomocné při vyhledávání relevantní literatury a psaní teoretické části práce:
MAREŠ, J. (2013): Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická orientace, 23, 4, 427–454.


Zdroje nápomocné při přípravě, realizaci a analýze výsledků vlastního empirického výzkumu:
CHRÁSKA, M. (2010): Metody pedagogického výzkumu. Grada Publishing, Praha.PELIKÁN, J. (2011): Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Nakladatelství Karolinum, Praha.
PELIKÁN, J. (2011): Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Nakladatelství Karolinum, Praha.
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. (2013): Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, 23, 4, 478–510.


Inspirující česky psané články věnující se výzkumu na poli geografického vzdělávání (z pohledu řešených témat a zvolených výzkumných metod):
ČEŠKOVÁ, T., KNECHT, P. (2017): Analýza problémově orientovaných výukových situací ve výuce přírodovědy. ORBIS SCHOLAE, 10, 2, 93–115.
PEŠKOVÁ, K., JANKO, T., JANÍK, T., SPURNÁ, M. (2018): Proměny postojů učitelů ke kurikulární reformě a jejímu zavádění. ORBIS SCHOLAE, 12, 1, 69–93.
STACKE, V., VOČADLOVÁ, K., REICHERT, R. (2018): Lze žákům zeměpisu pomoci k lepším výkonům změnou řazení testových úloh? – případová studie na studentech Lauderových škol. 8, 2, 69–75.
SVOBODOVÁ, H., DURNA, R., MÍSAŘOVÁ, D., HOFMANN, E. (2019): Komparace formálního ukotvení terénní výuky ve školních vzdělávacích programech a její pojetí v modelových základních školách. ORBIS SCHOLAE, 13, 2, 95–116.
SVOBODOVÁ, H., SPURNÁ, M., KNECHT, P. (2020): Pojetí geografie a geografického vzdělávání u studentů učitelství v Česku. Geografie, 125, 4, 501–526.
TRAHORSCH, P., TRHLÍKOVÁ, D. (2022): Jak si žáci základních škol představují pouště? Biologie-Chemie-Zeměpis, 30, 4, 39–50.

Inspirující anglicky psané články věnující se výzkumu na poli geografického vzdělávání (netradiční výzkumné metody):
GOLEBIOWSKA, I. M., OPACH, T., RØD, J. K. (2020): Breaking the Eyes: How Do Users Get Started with a Coordinated and Multiple View Geovisualization Tool? The Cartographic Journal 57, 3, 235–248.
HALL, R. T., JENSEN, R. R., MCLEAN, D. D. (2013): Learning in the Geoscience Classroom: Q-Methodology, Learning Styles, and Individual Preferences. Journal of Geoscience Education 61, 1, 120–128.
CHENG, I. N. Y., SO, W. W. M. (2015): Teachers’ Environmental Literacy and Teaching – Stories of Three Hong Kong Primary School Teachers. International Research in Geographical and Environmental Education, 24, 1, 58–79.
KANLI, U. (2014): A Study on Identifying the Misconceptions of Pre-Service and In-Service Teachers about Basic Astronomy Concepts. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education 10, 5, 471–479.
LANE, R. (2015): Experienced Geography Teachers’ PCK of Students’ Ideas and Beliefs about Learning and Teaching. International Research in Geographical and Environmental Education, 24, 1, 43–57.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D. (18.07.2023)

Zápočet je možné obdržet při splnění následujících povinností:
1. student se účastnil seminářů aktivně (tj. přispíval svými poznatky, názory, nápady apod. do diskuze, pracoval na úkolech zadaných a vypracovávaných na seminářích apod.);
2. student vykonal všechnu samostatnou práci zadanou na seminářích (kontrola vždy na dalším ze seminářů, a to například v podobě skupinové diskuze nad zadanou prací);
3. student chyběl maximálně na dvou seminářích.

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D. (04.10.2023)

Sylabus předmětu

  1. Úvod do semináře – obsah předmětu, požadavky k zápočtu, rady a tipy jak vybrat téma BP a vhodného vedoucího.
  2. Jak začít pracovat na BP – zdůvodnění tématu a zaměření na výzkumný problém, srozumitelnost a úplnost cílů, otázek (a hypotéz) a jejich formulací, stanovení struktury práce a harmonogramu progresu, zdravý vztah s vedoucím práce.
  3. Citace, citační normy a citační manažery – geografická citační norma, procvičení citování základních i záludnějších zdrojů, seznámení s citačními manažery, specificky práce se Zotero.
  4. Relevantní zdroje informací a jejich efektivní vyhledávání – rozvoj kritického přístupu k dostupným zdrojům, rozvoj efektivního vyhledávání vhodné relevantní literatury, odstranění strachu z cizojazyčné literatury.
  5. Práce s vyhledanou relevantní literaturou – seznámení s rozmanitými aktivními strategiemi čtení odborných textů, procvičení kritické syntézy získaných informací pro napsání teoretické části práce.
  6. Metodika BP – smysl a struktura kapitoly metodika, doporučení pro výběr vhodné metody, seznámení s (ne)výhodami základních metod, tipy na to, kde čerpat informace o jednotlivých metodách.
  7. Formální a grafická stránka BP – seznámení s nejčastějšími formálními a grafickými chybami, tipy a triky v MS Word, inspirativní vizualizace (grafy a tabulky).

Sylabus se může mírně měnit na základě konkrétních požadavků studentů, kteří mají daný akademický rok předmět zapsaný.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK