PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Člověk a jeho svět v mezipředmětových souvislostech - MZ340U14
Anglický název: Man and His World in the interdisciplinary context
Český název: Člověk a jeho svět v mezipředmětových souvislostech
Zajišťuje: Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje (31-340)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Matěj Vrhel
Vyučující: Mgr. Matěj Vrhel
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Martina Tůmová, Ph.D. (24.06.2020)
Cílem předmětu je připravit studenty na aktivní zvládnutí výuky předmětů vzdělávacího oboru ČLOVĚK A JEHO SVĚT, respektive pochopení jeho teoretických, obsahových i metodických specifik. Jejich znalost je výhodou pro kontinuální navázání výuky zeměpisu na druhém stupni ZŠ, popř. na střední škole.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Martina Tůmová, Ph.D. (24.06.2020)

75% účast; vypracování portfolia pro výuku oboru Člověk a jeho svět

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Martina Tůmová, Ph.D. (01.02.2022)

V akademickém roce 2021/2022 bude výuka v prvních týdnech semestru probíhat distančně (z důvodu zahraniční stáže vyučujícího). Zhruba od začátku března bude pak pokračovat prezenční formou. O podrobnostech budou studenti informováni e-mailem.

 

Sylabus:

Teoretické zarámování výuky předmětů vzdělávacího oboru ČLOVĚK A JEHO SVĚT

o    Obecné vzdělávací cíle a jejich návaznost na cíle zeměpisu (dějepisu, přírodopisu) na II. stupni

o    ČLOVĚK A JEHO SVĚT v kurikulárních a školních dokumentech

o    Vlastivěda, přírodověda, prvouka a jejich výukové materiály

o    Vzdělávací cíle dle nejběžnějších metodik (revidované Bloomovy taxonomie včetně afektivních a psychomotorických cílů a podle metodiky DOK)

o    Aplikace výše identifikovaných cílů při plánovaní výuky dle švýcarské metodiky Golay a kol. (2006)

o    Aktuální pojetí školní vlastivědy u nás a ve světě  

o    Vlastivěda a kulturní a historická geografie

 

Praktické aspekty výuky předmětů vzdělávacího oboru ČLOVĚK A JEHO SVĚT

o    Obsahová analýza učiva předmětů vzdělávacího oboru ČLOVĚK A JEHO SVĚT

o    Strategie plánování výuky (od časově tematického plánu po konkrétní přípravy hodin)

o    Současné otázky oborových didaktik zeměpisu a dějepisu při výuce vlastivědy

o    Integrace předmětů vzdělávacího oboru ČLOVĚK A JEHO SVĚT, mezipředmětové vztahy  

o    Pedagogický konstruktivismus ve výuce předmětů vzdělávacího oboru ČLOVĚK A JEHO SVĚT

o    Terénní, badatelská a projektová výuka

o    Mapové dovednosti žáků ve výuce vzdělávacího oboru ČLOVĚK A JEHO SVĚT

o    Specifické poruchy učení a jejich limity ve výuce

o    Elektronická zařízení jako pomocníci ve výuce 

o    Příklady aplikace různých forem a metod výuky

Náslechová praxe, párová výuka, příprava a realizace projektového dne

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK