PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Seminář k dipl. práci pro diplomanty z geografie - MZ340S31
Anglický název: Diploma Work Seminar
Český název: Seminář k dipl. práci pro diplomanty z geografie
Zajišťuje: Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje (31-340)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D. (25.05.2021)
Záměrem semináře je zajistit systematickou podporu studentům učitelství geografie při zpracovávání diplomové práce. V rámci semináře bude pozornost věnována důležitým a často pro studenty problematickým aspektům diplomových prací. Důraz bude v jednotlivých lekcích kladen na aktivní činnost studentů. Závěrečné lekce semináře budou věnovány studentským prezentacím pokroku při zpracování diplomové práce, jejich zhodnocení a diskusi.

Seminář probíhá v rozsahu 1,5 hodiny jednou za čtrnáct dní. Vzhledem k praktickému zaměření semináře důrazně zapsaným studentům doporučujeme si na jednotlivé semináře přinést vlastní notebook či tablet s funkčním připojením k síti Eduroam.



Literatura
Poslední úprava: RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D. (25.05.2021)

Předložená literatura slouží studentům pouze pro inspiraci a podporu při zpracovávání jejich diplomových prací.


Zdroje nápomocné obecně při zpracovávání závěrečných prací:
EVANS, D., GRUBA, P., ZOBEL, J. (2011): How to Write a Better Thesis. Melbourne Univ. Publishing, Carlton.
MAREŠ, J., VLČKOVÁ, K. (2013): K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: Jak psát o výzkumných zjištěních? Pedagogická orientace, 23, 4, 455–477. (především prvních 9 stran)
ŠESTÁK, Z. (2000): Jak psát a přednášet o vědě. Academia, Praha.
Zdroje nápomocné při vyhledávání relevantní literatury a psaní teoretické části práce:
MAREŠ, J. (2013): Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická orientace, 23, 4, 427–454.
Zdroje nápomocné při přípravě, realizaci a analýze výsledků vlastního empirického výzkumu:
CRESWELL, John W. (2012): Educational Research. Planning, Conducting, Quantitative and Qualitative Research. Pearson Education, Boston.
CHRÁSKA, M. (2010): Metody pedagogického výzkumu. Grada Publishing, Praha.PELIKÁN, J. (2011): Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Nakladatelství Karolinum, Praha.
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. (2013): Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, 23, 4, 478–510.
ZADROZNY, J., MCCLURE, C., LEE, J., JO, I. (2016): Designs, Techniques, and Reporting Strategies in Geography Education: A Review of Research Methods’. Review of International Geographical Education Online 6, 3, 216–233.
Inspirující články věnující se výzkumu na poli geografického vzdělávání (netradiční řešená témata a zvolené výzkumné metody):
DUMMER, T. J. B., COOK, I. G., PARKER, S. L., BARRETT, G. A., HULL, A. P. (2008): Promoting and assessing “deep learning” in geography fieldwork: An evaluation of reflective field diaries. Journal of Geography in Higher Education, 32, 3, 459–479.GOLEBIOWSKA, I. M., OPACH, T., RØD, J. K. (2020): Breaking the Eyes: How Do Users Get Started with a Coordinated and Multiple View Geovisualization Tool? The Cartographic Journal 57, 3, 235–248.
HALL, R. T., JENSEN, R. R., MCLEAN, D. D. (2013): Learning in the Geoscience Classroom: Q-Methodology, Learning Styles, and Individual Preferences. Journal of Geoscience Education 61, 1, 120–128.
HANUS, M., HAVELKOVÁ, L. (2019): Teachers’ Concepts of Map-Skill Development. Journal of Geography 118, 3, 101–116.
HARRIS, L. M., WIRZ, J. P., HINDE, E. R., LIBBEE, M. (2015): Exploring Teachers’ Use of Resources to Integrate Geography and History. Journal of Geography, 114, 4, 158–167.
CHENG, I. N. Y., SO, W. W. M. (2015): Teachers’ Environmental Literacy and Teaching – Stories of Three Hong Kong Primary School Teachers. International Research in Geographical and Environmental Education, 24, 1, 58–79.
KANLI, U. (2014): A Study on Identifying the Misconceptions of Pre-Service and In-Service Teachers about Basic Astronomy Concepts. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education 10, 5, 471–479.
KASTENS, K. A., ZRADA, M., TURRIN, M. (2020): What Kinds of Questions Do Students Ask While Exploring Data Visualizations? Journal of Geoscience Education 68, 3:199–219.
LANE, R. (2015): Experienced Geography Teachers’ PCK of Students’ Ideas and Beliefs about Learning and Teaching. International Research in Geographical and Environmental Education, 24, 1, 43–57.
SCHLEMPER, M. B., STEWART, V. C., SHETTY, S., CZAJKOWSKI, K. (2018): Including Students’ Geographies in Geography Education: Spatial Narratives, Citizen Mapping, and Social Justice. Theory & Research in Social Education 46, 4, 603–641.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D. (16.02.2024)

Zápočet je možné obdržet při splnění následujících povinností:
1. student má zapsané téma diplomové práce v SISu a potvrzené minimálně vedoucím práce, ideálně garantem studijního oboru, před první hodinou semináře;
2. student se aktivně zúčastní tří ze čtyř seminářů zaměřených na problematické aspekty diplomových prací a vykoná samostatnou práci zadanou na všech čtyřech seminářích;
2. student se aktivně zúčastní dvou ze tří seminářů věnovaných studentským prezentacím (tj. včetně aktivní účasti při diskusi diplomových prací ostatních studentů);
3. student prezentuje vlastní pokrok při zpracování diplomové práce a jeho prezentace dokumentuje jeho samostatnou práci na prvních čtyřech seminářích a splňuje na ni kladené požadavky.

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D. (16.02.2024)

Navržená náplň jednotlivých seminářů je pouze orientační a bude uzpůsobena potřebám zapsaných studentů.

Semináře je možné rozdělit na dva základní okruhy:
I) Semináře pro podporu zpracovávání diplomové práce

  1. Úvod do semináře – představení formy semináře, požadavků k zápočtu, seznámení se specifickými představami zapsaných studentů o podobě a obsahu semináře; představení a diskuze oficiálních požadavků a doporučení pro psaní diplomových prací a podoby posudků oponentů a vedoucích práce, seznámení studentů s nejčastějšími formálními nedostatky závěrečných prací.
    Jak na úvod diplomové práce – zdůvodnění volby zkoumaného tématu a zaměření na konkrétní výzkumný problém, srozumitelnost a úplnost výzkumných cílů, otázek (a hypotéz) diplomové práce a jejich formulací.
  2. Jak na teoretickou část diplomové práce – stanovení klíčových pojmů a konceptů a struktury práce, efektivní vyhledávání klíčových/relevantních zdrojů, doporučený obsah a struktura teoretické části, možnosti usnadnění citování v diplomové práci (seznámení s citačními manažery).
  3. Jak na metodiku diplomové práce – možné metodologické přístupy a jejich zásadní rozdíly, méně tradiční výzkumné metody využívané ve výzkumech geografického vzdělávání a příbuzných disciplín, tvorba výzkumného designu a jeho soulad se stanovenými cíli a otázkami.
  4. Jak na prezentaci výsledků a jejich diskusi – nejčastější nedostatky diplomových prací při zpracovávání dat a jejich prezentaci, doporučení pro kvalitní diskusi získaných poznatků a limitů realizovaného výzkumu.

II) Semináře věnované studentským prezentacím pokroku při zpracovávání diplomové práce

  • Počet seminářů bude odvozen od počtu studentů zapsaných na předmět v daném akademickém roce. Předpokládaný počet seminářů je tři. Tyto semináře budou uskutečněny až po dokončení prvního okruhu seminářů, aby studenti mohli v rámci svých prezentací využít nabyté znalosti, dovednosti a zkušenosti.
  • Struktura seminářů:
    • 5–7 minut dlouhá prezentace rozpracovanosti diplomové práce,
    • diskuse k dané prezentaci.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK