PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Moderní technologie ve výuce - MZ340S132
Anglický název: Smart Technologies in Education
Český název: Moderní technologie ve výuce
Zajišťuje: Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje (31-340)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: 20
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: RNDr. Martin Hanus, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Veronika Bernhäuserová
RNDr. Martin Hanus, Ph.D.
Mgr. Ing. Martin Kutiš
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Martin Hanus, Ph.D. (19.01.2024)
Kurz je obsahově zaměřen na porozumění didaktickým aspektům práce s moderními technologiemi ve výuce (primárně geografie) a v procesu přípravy na výuku. Jedná se o práci s aplikacemi pro tablety či smartphony, 3D tisk, virtuální realitu, GIS, DPZ a navigačními systémy (GPS).

Hlavní důraz je v kurzu kladen na praktické využití technologií a geoinformařních nástrojů. Budou uvedeny konkrétní příklady praktických aplikací, které budou zároveň vycházet ze zásad zážitkové pedagogiky a badatelského učení. Nedílnou součástí je i nácvik práce s aplikacemi a technologiemi z pohledu učitele - tedy ve smyslu TPACK - Technological Pedagogical Content Knowledge.

Kurz je výrazně participativní a předpokládá aktivitu studentů i jejich osobní přínos k obsahu kurzu.

Výstupem z kurzu je portfolio příprav studentů na výuku zeměpisu s využitím uvedených technologií. Pro účast v kurzu není vyžadováno absolvování jiných kurzů zaměřených např. na GIS. Je však doporučováno absolvování kurzu Didaktika geografie I. Kurz je vhodný i pro začátečníky v oblasti práce s technologiemi.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: RNDr. Martin Hanus, Ph.D. (28.05.2013)

Cílem předmětu je naučit studenty využívat chytré technologie a seznámit je s možnostmi jejich využití ve výuce zeměpisu.

Hlavním výstupem kurzu tedy je, že po jeho absolvování studenti aktivně využívají chytré techonogie při plánování a realizaci výuky geografie na základních a středních školách.

Sylabus -
Poslední úprava: RNDr. Martin Hanus, Ph.D. (19.01.2024)

Kurz navazuje v obecné rovině na výuku základního kurzu Didaktika geografie I., přičemž je nezbytné, aby žáci byli schopni formulovat cíle výuky a na jejich základě výuku plánovat.
Kurz je organizačně koncipován do několika bloků zaměřených na seznámení s danou technologií a možnostmi jejího využití ve výuce geografie. Obsah kurzu lze modifikovat dle preferencí a odbornosti zúčastněných studentů.
Tematické zaměření jednotlivých bloků kurzu (chronologické pořadí bloků v rámci kurzu se může lišit):
1)Tablety a smartphony - využití ve výuce, ukázka aplikací vhodných do výuky, elektronické učebnice

2) Virtuální realita - seznámení s technologií VR a ukázka aplikací pro výuku geografie

3) 3D tisk - technická příprava 3d modelů pro výuku a jejich smysluplné využití ve výuce

4) Geografické informační systémy - blok je zaměřen na přehled základního software a nástrojů vhodných do školního prostředí (zejm. volně šiřitelný , tzv. freeware, software) a ukázka jejich aplikace do školní výuky

5) Výstupy dálkového průzkumu Země a jejich využití (zejména zaměření na letecké a družicové snímky)

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: RNDr. Martin Hanus, Ph.D. (19.01.2024)

Pro účast v kurzu se nevyžaduje předchozí absolvování dalších kurzů, např. se zaměřením na GIS. Nicméně, je doporučeno dokončit kurz Didaktika geografie I.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK