PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Geografický výzkum periferních oblastí Česka - MZ340P973
Anglický název: Geographical Research of Peripheral Regions of Czechia
Český název: Geografický výzkum periferních oblastí Česka
Zajišťuje: Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje (31-340)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: 15
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Vysvětlení: 5.10.23 dodatečně přesun do LS
Poznámka: povolen pro zápis po webu
předmět má cyklickou výuku
Garant: RNDr. Vít Jančák, Ph.D.
Vyučující: doc. RNDr. Tomáš Havlíček, Ph.D.
doc. RNDr. Pavel Chromý, Ph.D.
RNDr. Vít Jančák, Ph.D.
doc. RNDr. Miroslav Marada, Ph.D.
Neslučitelnost : MZ340P972
Je neslučitelnost pro: MZ340P972
Anotace
Poslední úprava: RNDr. Vít Jančák, Ph.D. (10.02.2024)
Cílem přednášky v obecné rovině je především bližší seznámení s fenoménem periferie v geografických vědách. Hlavní důraz je kladen na teoretické způsoby vymezení periferních území, stanovení jejich typologie a aplikační využití teoretických poznatků v regionálním rozvoji. Zvláštní pozornost bude věnována definici metod a přístupů k určení příkladových periferních oblastí EU a Česka. V rámci předmětu budou analyzovány a diskutovány výsledky terénního výzkumu periferních oblastí v Česku, včetně analýzy strategických dokumentů decizní sféry.
Literatura
Poslední úprava: RNDr. Vít Jančák, Ph.D. (10.02.2024)

HAMPL, M., GARDAVSKÝ, V., KÜHNL, K. (1987): Regionální struktura a vývoj systému osídlení ČSR. Univerzita Karlova, Praha.

CHANG, CH. D., ed. (1994): Marginality and Development Issues in Marginal Regions. IGU, Taipei, Taiwan.

HAVLÍČEK, T., Chromý, P., JANČÁK, V., MARADA, M. (2008): Innere und äußere Peripherie am Beispiel Tschechiens. Mitteilungen der österreichischen Geographischen Gesellschaft, 150, 299–316.

CHROMÝ, P., JANČÁK, V., MARADA, M., HAVLÍČEK, T. (2011): Venkov – žitý prostor: regionální diferenciace percepce venkova představiteli venkovských obcí v Česku. Geografie, 116, 1, 23-45.

JANČÁK, V., HAVLÍČEK, T., CHROMÝ, P., MARADA, M. (2008): Regional Differentiation of Selected Conditions for the Development of Human and Social Capital in Czechia. Geografie, 113, 3, 269–284.

JANČÁK, V., CHROMÝ, P., MARADA, M., HAVLÍČEK, T., VONDRÁČKOVÁ, P. (2010): Sociální kapitál jako faktor rozvoje periferních oblastí: analýza vybraných složek sociálního kapitálu v typově odlišných periferiích Česka. Geografie, 115, 2, 207–222.

JUSSILA, H., LEIMGRUBER, W., MAJORAL, R. (1998): Perceptions of Marginality. Ashgate Aldershot, Brookfield, Singapore, Sydney.

LEIMGRUBER, W. (1993): Marginality and marginal regions: Problems of definition. In: Chang-yi David Chang (ed.): Proceedings of study group on development issues in marginal regions. IGU, Taipei.

PILEČEK, J., JANČÁK, V (2010): Je možné měřit sociální kapitál? Analýza územní diferenciace okresů Česka. Geografie, 115, 1, 78–95.

SINGH, R. B., MAJORAL, R., eds. (1996): Development Issues in Marginal Regions. Oxford & IBH Publishing, New Delhi, Calcuta.

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Vít Jančák, Ph.D. (12.02.2024)

Kurz je určen pro studeny navazujícího magisterského studia.

Forma výuky: kombinovaná, s prvky distančního vzděklávání.

Studenti se v průběhu semestru seznámí s fenomenem periferie v geografických vědách. Hlavní důraz je kladen na teoretické způsoby vymezení periferních území, jejich typologie a aplikační využití teoretických poznatků v regionálním rozvoji. Zvláštní pozornost bude věnována definici metod a přístupů k určení příkladových periferních oblastí EU a Česka. V rámci předmětu budou analyzovány a diskutovány výsledky terénního výzkumu periferních oblastí v Česku. Studenti se seznámí s aplikacemi a databázemi, které umožní hodnotit perifernost území, a to jak přístupy v akademické sféře, tak ve sféře decizní.  

Podmínky absolvování kurzu:
- kurz je ukončen zkouškou (ústní forma)
- podmínkou pro absolvování je průběžná práce v semestru založená na práci s literaturou a analýze dokumentů decizní sféry

Výuka se skládá z následujících tematických bloků:
1.    Organizace výuky, stanovení podmínek pro zápočet a zkoušku
2.    Fenomén periferie v geografii, literatura, teoretické přístupy, definice, periferní oblasti Evropy
3.    Teorie jádro: periferie, definice, koncepty ve světové a české literatuře
4.    Výzkum polarizace prostoru v Česku a na Slovensku
5.    Metodické přístupy k výzkumu polarizace prostoru: kvantitativní a kvalitativní přístupy
6.    Příklady výzkumu v modelových mikroregionech
7.    Typologie periferních oblastí Česka
8.    Prognózy rozvoje periferních oblastí, možnosti čerpání dotačních titulů
9.    Závěrečný souhrn, hodnocení semestru

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK