|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. (30.10.2019)
cvičení k postupné podpoře dílčích dovedností pro efektivní zvládnutí role učitele, pro rozvíjení profesní kompetence učitele. Sociální dovednosti se vzta-hují zejména k: sebepoznávání, sebereflexi a poznávání druhých, komunikaci ve škole (učitel - žák, učitel - rodič, učitel - učitel), konfliktům ve škole a jejich zvládání a v neposlední řadě psychohygienickým aspektům sociálních interakcí ve škole a nácviku jednoduchých relaxač-ních cvičení. POŽADAVKY PRO ZÍSKÁNÍ ATESTACE - 80 % aktivní účast na kurzu; zpracování reflexe na libovolné téma související se sociálními dovednostmi posilovanými v rámci kurzu (výcviku). |
|
||
Poslední úprava: FORSTOVA/NATUR.CUNI.CZ (21.06.2012)
Gillernová,I.a kol. Sociální dovednosti učitele. Praha, SPN 1990. Hewstone, M., Stroebe, W. Sociální psychologie. Praha, Portál 2006. Karnsová,M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha, Portál 1995. Komárková,R., Slaměník,I., Výrost,J.(eds.) Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálněpsychologický výcvik. Praha, Grada 2001. Kyriacou,Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha, Portál 1996. Mareš,J., Křivohlavý,J. Komunikace ve škole. Brno, MU 1995. Nešpor,K. Uvolněně a s přehledem. Praha, Grada 1998. Sternberg,R.J.: Úspěšná inteligence. Praha, Grada 2001. |
|
||
Poslední úprava: FORSTOVA/NATUR.CUNI.CZ (21.06.2012)
Jde o rozvíjení zejména sociálně-psychologických profesních dovedností učitele a s nimi souvisejících dovedností didaktických a diagnostických:
Sociální dovednosti učitele a motivace pro efektivní výkon profese Sociální percepce, poznávání druhých, vytváření příznivého klimatu práce skupiny, porozumění vlivu na žáky a vlivu žáků na učitele Sociální komunikace, sebereflexe, aktualizace komunikačních dovedností, jednocestná komunikace, podmínky usnadňující předávání informací Neverbální komunikace, jak umíme mluvit beze slov, emoce a jejich role v komunikaci, porozumění neverbálním projevům jedince Obousměrná komunikace - zpětná vazba, jak efektivně formulovat informaci o sobě a za sebe, nácvik zpětné vazby, umění pochválit, otevřené vyjadřování pozitivních i negativních prožitků Aktivní naslouchání a jeho nácvik, empatie k jednotlivci i k celé skupině (školní třídě), respektování a tolerování odlišného pohledu na projevy interakcí, autenticita projevů učitele ve vztahu k žákům, vyjadřování se ke konkrétním situacím a ne k zobecněným a zobecňujícím zkušenostem, akceptování osobnosti žáků Sociální interakce ve skupině, kooperace a kompetice, techniky pro podněcování interakce a kooperace ve skupině, asertivní jednání a jeho nácvik, podporování sebekontroly žáků, vedení ke spolupráci, rozvíjení odpovědnosti žáků, rozvíjení sebedůvěry ve vlastní možnosti každého žáka, rozvíjení sebejistého vystupování Rozvíjení tvořivosti Konflikty a jejich zvládání, porozumění průběhu konfliktu, styly chování v interpersonálním konfliktu Zvládání zátěžových situací ve skupině Strategie zvládání stresu, projevy zátěže ve skupině Duševní hygiena a relaxační aktivity ve školní třídě |