PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika II - MUS17
Anglický název: Pedagogy II
Český název: Pedagogika II
Zajišťuje: Filosofická fakulta UK (31-FF)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Je zajišťováno předmětem: MUS21
Vysvětlení: Předmět je určen pouze pro studenty učitelství.
Garant: Andrea Běhalová, BA, M.A., Ph.D.
doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
Vyučující: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Mgr. Martina Švandová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: FORSTOVA/NATUR.CUNI.CZ (21.06.2012)
Obsahovou náplň studijního předmětu tvoří témata nezbytně nutná pro rozšíření poznatků i praktických dovedností
budoucích učitelů z oblasti teorie výchovy (výchovné aspekty), speciální pedagogiky (vzdělávání handicapovaných,
poruchy chování), sociální pedagogiky (sociálně pedagogická pomoc dětem a dospívajícím) a pedagogicko-psychologické
diagnostiky
Literatura
Poslední úprava: FORSTOVA/NATUR.CUNI.CZ (21.06.2012)

Základní:

VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. aj. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2007

PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995

Doporučená:

BALABÁNOVÁ, H. Zkušenosti se vzděláváním romských dětí. Praha : 1995 DOROTÍKOVÁ, S. (EDITOR). Profesní etika učitelství. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2003

DUNOVSKÝ, J. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha : Grada, 1995

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2004.

HRABAL, V.; PAVELKOVÁ, I. Pedagogicko psychologická diagnostika. Praha : SPN, 1989.

JEDLIČKA, R., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha : Themis, 2004

JEDLIČKA, R.; KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha : Karolinum, 1999

KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001

KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. aj. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001

KREMLIČKOVÁ, M.; NOVOTNÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Praha : SPN, 1997

KRYKORKOVÁ, H.; CHVÁL, M. Rozvoj metakognice - cesta k hodnotnějšímu poznání. Pedagogika, 2001, č. 2 (www.metakognice.cz - zde i další texty k problematice metakognice)

LORENZOVÁ, J. Etické hodnoty a normy v současných proměnách školy. In:, s. 78-105

MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998.

MUNKOVÁ, G. Sociální deviace. Praha : Karolinum, 2004

ONDRÁČEK, P. Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce, podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce nápadně rušivě. Pardubice : Univerzita Pardubice, 1999

Sylabus
Poslední úprava: FORSTOVA/NATUR.CUNI.CZ (21.06.2012)

Témata jsou konkretizována takto: Utváření mravního vědomí, postojů a jednání u dětí a dospívajících. Rozvoj hodnotové orientace, podmínky a metody mravní výchovy ve škole. Autorita učitele jako východisko pedagogického působení. Problematika kázně ve škole. Pedagogické aspekty integrace handicapovaných. Společensky nežádoucí jevy u dětí a mládeže a jejich primární, sekundární a terciární prevence. Sociokulturní handicap v podmínkách školního vzdělávání. Systém pomáhajících institucí, problematika sociální opory, sociálně právní ochrana dítěte. Multikulturní výchova a vzdělávání. Motivační dispozice v procesu učení a jejich diagnostika. Práce s chybou a analýza chybného výkonu. Učební styl žáka a možnosti jeho diagnostiky. Metakognice a nácvik metakognitivních strategií.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK