PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika I - MUS16
Anglický název: Pedagogy I
Český název: Pedagogika I
Zajišťuje: Filosofická fakulta UK (31-FF)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Vysvětlení: Předmět je určen pouze pro studenty oborů se zaměřením na vzdělávání.
Garant: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
PhDr. Mgr. Ivana Tvrzová
PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Martina Tůmová, Ph.D. (02.02.2018)
Studijní předmět je zaměřen na utváření vlastního pojetí výuky u budoucích učitelů na základě současného didaktického vědění. Je zaměřen na to, aby studenti pochopili vyučovací činnost jako vytváření příležitostí pro učení žáka a na základě tohoto porozumění formovali své kompetence vztahující se k výuce. Těžištěm tohoto předmětu je tedy porozumění základním aspektům výuky v podstatných souvislostech cílů – vzdělávacích obsahů – zprostředkování učiva a sociálních vztahů Předmět vytváří podmínky pro zformování komplexu základních dovedností vytvářet výukové plány, výuku realizovat a hodnotit. Pozornost je věnována i formování reflektivních schopností vztahujících se k těmto činnostem.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Martina Tůmová, Ph.D. (02.02.2018)

Základní:

VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol..Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2011.

KYRIACOU, Ch.. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.

Národní program rozvoje vzděláván v ČRí.  Praha: UIV, 2001 (tzv.Bílá kniha).

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007.

 

Doporučená:

BELZ,H.-SIEGRIS,M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha:Portál, 2001.

BERTRAND, Y.: Soudobé teorie vzdělávaní. Praha: Portál, 1998.

CANGELOSI, J.S.: Strategie řízení třídy.  Praha. Portál, 1998.

DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, I., VÁŇOVÁ, R. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015.

FENSTERMACHER,G.T., SOLTIS J.F.: Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008.

GRECMANOVÁ,H.,URBANOVSKÁ,E.,NOVOTNÝ,P.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000.

HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I.: Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.

JANÍKOVÁ, M. Základy školní pedagogiky.Brno: Paido 2009.

KALHOUS, Z., OBST,O  et al.  Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.

KALHOUS, Z., OBST,O . .: Didaktika sekundární školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003.

KASÍKOVÁ,H.: Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum 2001, 2009.

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 2009.

KOTRBA, T., LACINA, L.: Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007.

MAŇÁK, J: Nárys didaktiky. Brno : MU, 2003..

MEŠKOVÁ, M.: Motivace žáků efektivní komunikací. Praha: Portál, 2012.

MUŽÍK, J: Andragogická didaktika. Praha: CODEX Bohemia, 1998.

PASCH, M a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál 1998.

PETTY, G.: Moderní vyučování. Praha: Portál 2013.

TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme  v projektech. Praha: Portál 2009.

TONUCCI : Vyučovat nebo naučit? Praha: PedF UK, 1991.

VALENTA, J. a kol.: Pohledy – projektová metoda ve škole a za školou. Praha, ARTAMA,  1993.

 

Seznam doporučené literatury bude doplňován průběžně.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Jana Rubešová, Ph.D. (25.10.2019)

S konkrétními požadavky na získání zápočtu budou zapsaní studenti seznámeni na počátku výuky jednotlivými vyučujícími.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Martina Tůmová, Ph.D. (02.02.2018)

1.        Rámce pro utváření vlastního pojetí výuky a výukového stylu učitele: koncepce výuky, současné pojetí kurikula, předchozí zkušenost s výukou, podmínky ve výuce.

2.        Cíle výuky a jejich vazba na další momenty výuky. Formulace cílů a jejich realizace ve výuce. Možnosti participace žáků na zacílení výuky..

3.        Základní otázky vzdělávacích obsahů ve výuce: výběr a možnosti uspořádání učiva, základní východiska pro  didaktickou analýza učiva. Koncept  didaktické znalosti obsahu.

4.        Základní přehled o možnostech individualizace ve výuce:  principy, technologie individualizace, typy individualizace,  individualizační systémy. Inkluzivní strategie ve školním prostředí.

5.        Volba forem výuky. Specifika forem výuky z hlediska uspořádání sociálních vztahů: kooperativní a kompetitivní formy výuky. Formy výuky z hlediska časového a prostorového.

6.        Volba metod výuky. Užívání metod reproduktivních a  produktivních.

7.        Základy třídního managementu: řízení učebních činností a  chování žáků. Základní přístupy ke zvládání rušivého chování studentů. Kázeň ve vyučování.

8.        Hodnocení ve výuce: funkce hodnocení, aktéři hodnocení, typy hodnocení: učitelské hodnocení, žákovské hodnocení. Vztah hodnocení ve výuce a školní evaluace.

9.        Specifika výuky dospělých.

10.      Aktuální témata vztahující se k výuce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK