PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do psychologie - MUS14
Anglický název: Psychology
Český název: Úvod do psychologie
Zajišťuje: Filosofická fakulta UK (31-FF)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Vysvětlení: Předmět je určen pouze pro studenty oborů se zaměřením na vzdělávání.
Garant: PhDr. Jana Draberová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jana Draberová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Martina Tůmová, Ph.D. (02.02.2018)
Vybrané kapitoly z psychologie osobnosti, vývojové, obecné a kognitivní psychologie aplikované zejména do edukační praxe, ale zároveň využitelné v každodenních lidských aktivitách.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Šírová, Ph.D. (04.03.2021)

Doporučená literatura:

Úvod do psychologie pro učitele seznamuje se základy psychologie pro učitele zhruba v rozsahu těchto učebnic (přednášky tyto poznatky rozvíjejí, aktualizují a vedou k praktickým souvislostem):

 Čáp,J.: Psychologie výchovy a vyučování. Karolinum, Praha, l993. (I.část) NEBO

Čáp,J., Mareš,J.: Psychologie pro učitele. Portál, Praha, 2000. (I.část)

Langmeier,J., Krejčířová,D.: Vývojová psychologie. Grada, Praha, 1998. NEBO

Vágnerová,M.: Vývojová psychologie I, Karolinum, Praha, 1997.

 

Další doporučená literatura:

Pro požadavky testu je možné si osvojit jen určité části (kapitoly) dále uvedených publikací:

 Cumminsová, D.D. Záhady experimentální psychologie. Co psychologové zjistili o myšlení,

     citech a chování člověka. Praha: Portál, 1998.

Krejčová, L. Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících. Praha: Grada, 2011.

Krejčová, L. Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál 2013

Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Academia, Praha, 2003 (a novější vydání).

Říčan, P. Psychologie osobnosti (obor v pohybu). Praha:  Grada 2007 (páté, rozšířené 

     vydání s dotiskem v roce 2008).

Sternberg, R. Kognitivní psychologie. Portál, Praha, 2002.

Vágnerová, M. Psychologie osobnosti. Praha: Karolinum, 2010.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Eva Šírová, Ph.D. (04.03.2021)

Vybrané kapitoly z obecné a kognitivní psychologie. Využití psychologie ve výchovně vzdělávacím procesu, charakteristika poznávacích procesů, tj. paměť, učení, pozornost, vnímání, řeč, myšlení, inteligence a jejich význam v edukačním procesu. Emoce a motivace v edukačních procesech a vztazích.

Témata z psychologie osobnosti Vývoj a utváření osobnosti, struktura osobnosti -temperament, schopnosti, motivační dispozice, charakter, obranné mechanismy já, psychologické metody poznávání osobnosti.

Vývojová psychologie (charakteristika vybraných věkových období z hlediska somatického, kognitivního, emocionálního a sociálního).

Charakteristika poznávacích procesů a jejich klasifikace.

Paměť, učení, pozornost a jejich specifické postavení v poznávacích procesech.

Emoce a motivace. Emoce a jejich role v psychické regulaci. Motivace, motiv, klasifikace potřeb a možnosti jejich uspokojování ve školní praxi.

Struktura osobnosti (temperament, schopnosti, motivační dispozice, charakter)

Utváření osobnosti v náročných životních situacích. Copingové strategie.

Vývoj a utváření osobnosti. Procesy učení a zrání, socializace, výchova. Utváření já.

Periodizace psychického vývoje. Charakteristika vybraných vývojových stadií z hlediska somatického, kognitivního a sociálního (mladší školní věk, dospívaní, nastupující dospělost). Souvislosti pro edukační procesy a vztahy. Dospělost a její specifika při vzdělávání.
psychického vývoje.
Předmět vývojové psychologie a periodizace psychického vývoje
Novorozenecké, kojenecké, batolecí a předškolní období ? charakteristika z hlediska somatického, kognitivního a sociálního
Mladší školní věk - charakteristika z hlediska somatického, kognitivního a sociálního
Dospívaní (pubescence, adolescence) - charakteristika z hlediska somatického,
kognitivního a sociálního
Dospělost a její specifika při vzdělávání

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK