PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Efektivní komunikace s veřejností v ochraně přírody a péči o ŽP - MO550C10
Anglický název: Effective Communication for Nature Conservation and Environmental Protection
Český název: Efektivní komunikace s veřejností v ochraně přírody a péči o ŽP
Zajišťuje: Ústav pro životní prostředí (31-550)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
letní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: 14
Minimální obsazenost: 6
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Alena Bauerová
Vyučující: PhDr. Alena Bauerová
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Alena Bauerová (08.09.2021)
Účinná ochrana přírody / péče o životní prostředí se neobejde bez podpory široké veřejnosti, kam patří např. vlastníci pozemků, představitelé místních správ, podnikatelé, členové různých zájmových sdružení – myslivců, rybářů, sportovců, turistů a dalších, obyvatelé a návštěvníci chráněných území a celkově občané různých věkových kategorií a zájmů.
Předmět seznamuje studenty se zásadami efektivní komunikace, postupy, jak dosahovat cílů u jednotlivců i skupin různých zájmů, jak zaujmout, jak předcházet konfliktům ad. Na praktických cvičeních si studenti osvojí moderní techniky práce s veřejností, motivování lidí pro ochranu přírody a péči o ŽP.
Součástí cvičení jsou testy „Jaký jste komunikační typ“, sebehodnocení komunikačních dovedností, příklady dobré praxe zapojení veřejnosti a exkurse do území, kde se řeší konkrétní ochranářský problém s veřejností.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Alena Bauerová (08.09.2021)

Elcome, David, Bains, John: Cesta k úspěchu, IUCN, Český ekologický ústav, Praha 2000
Reitschmiedová Alena a kol.: Partnerství pro přírodu, Český ekologický ústav, Praha 2003
Community Work Skills Manual, Community Work Training and Associations of Community Workers, 2001, ISBN 1-903925-01-0
Wilcox, David: The Guide to Effective Participation, Delta Press, ISBN 1-870298-00-4
Weisbord, Marvin R., Janoff, Sandra: Future Search, Berrett-Koehler Publisher, Inc. 1995
Kaner, Sam: Facilitator´s Guide to Participatory Decision-Making, New Society Publisher, Canada 2000
Participation Works! 21 techniques of community participation for the 21st century, New Economics Foundation, ISBN 1 899407 17 0
Smith, Steve, Stenberg, Nicola, Bobry, Helen, Kyprianou, Paul: Make Partnership Work, ICARUS COLLECTIVE LTD.
Wates, Nick: Akční plánování, Nadace partnerství 1999
Public Participation in Making Local Environmental Decisions, The Aarhus Convention Newcastle Workshop, Good Practice handbook, DETR 2000
Mikuláštík, Milan: Komunikační dovednosti v praxi, Grada Publishing, a.s., 2003
Pease, Allan: Řeč těla, Portál 2001
Kroeger, Otto, Thuesenová, Janet M.: Typologie, TRITON 2004
Bradbury, Andrew: Jak úspěšně prezentovat a přesvědčit, Computer Press, Praha 2001
Plamínek, Jiří: Řešení konfliktů a umění rozhodovat, ARGO 1994
Hermann, Stanislav: Umění přesvědčit a vyjednávat, Grada Publishing, a.s., 2002
Adair, John: Efektivní komunikace, Alfa Publishing, s.r.o. Praha, 2004, ISBN: 80-86851-10-9
Kolajová, Lenka: Týmová spolupráce, Grada Publishing, a.s., 2006, ISBN: 80-247-1764-6
Glegg, Brian, Birch Paul: Teamwork, Computer Press, Praha 2002, ISBN: 80-7226-670-5
Smith, Jane: Jak zvyšovat produktivitu týmu, Computer Press, Praha 2000, ISBN: 80-7226-359-5
Hayes, Nicky: Psychologie týmové práce, Portál, s.r.o., Praha 2005, ISBN: 80-7178-983-6
Plamínek Jiří: Vedení lidí, týmů a firem, Grada Publishing, a.s., 2002, ISBN: 80-247-0403-X
Eggert, Max, A.: Motivace, Portál, s.r.o., Praha 2005, ISBN: 80-7367-010-0
Vysekalová Jitka, Komárková Růžena: Psychologie reklamy, Grada Publishing, a.s., 2002, ISBN: 80-247-0402-1
Lilley Roy: Jak jednat s problematickými lidmi, CP Books, Brno 2005, ISBN: 80-251-0687-X
Mandel, Steve: Jak úspěšně vystupovat, Linde Praha a.s., 1993
Kim, Sang, H.: Tisíc a jeden způsob jak motivovat sebe a druhé, Management Press, Praha 2003, ISBN: 80-7261-078-3
Khelerová, Vladimíra: Komunikační a obchodní dovednosti manažera, Grada Publishing, a.s., 2006, ISBN: 80-247-1677-1

Wilmot, W.; Hockerová J.: Interpersonálny konflikt. Bratislava: Ikar, 2004

Belz, H.; Siegrist, M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Alena Bauerová (29.08.2022)

Pro zápočet v ZS je požadována 75% účast na lekcích.

Zkouška v LS probíhá formou 3' prezentace modelového projektu a zpracováním jedné osvětové informace pro vybranou cílovou skupinu k ochranářskému problému, který modelový projekt řeší. Modelový projekt (může být reálný i fiktivní) si studenti vyberou spolu s lektorem na konci ZS a pracují na něm během lekcí v LS. Prezentace i osvětová informace jsou tak vyústěním práce v LS.  

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Alena Bauerová (14.08.2023)

1. Přínosy a rizika zapojování veřejnosti. Varianty rozhodování a jejich důsledky.
2. Základní principy úspěšné komunikace, interpretace sdělení, zpětná vazba.

3. Sebehodnocení komunikačních dovedností.
4. Jak pracovat s různými komunikačními typy (vč. testu).
5. Komunikačními triky a bariéry, asertivní a další typy jednání.
6. Úspěšné vyjednávání, rozhovory, předcházení a řešení konfliktů, win-win řešení.
7. Neverbální komunikace - řeč těla. Jak eliminovat komunikační zlozvyky.
8. Jak zpracovat úspěšný projekt pro práci s veřejností, týmová práce.

9. Analýza stakeholderů - kdo je stakeholderem, jak společně definovat problém, motivovat ke spolupráci, jak dosáhnout dohody.

10. Zpracování a realizace Komunikační strategie, budování a udržování partnerství.

11. Moderní techniky a postupy zapojování veřejnosti, aktivizace lidí.
12. Logický rámec řízení projektů - LogFrame

13. Facilitace jako nový způsob vedení diskuse, kulaté stoly a veřejná setkání.
14. Jak úspěšně prezentovat a přesvědčit (praktický nácvik).
15. Příklady dobré praxe.

Bloky obsahují teoretickou a praktickou část, ukázky a nácvik příslušných dovedností, testy.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK