PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika - MDPSPP004
Anglický název: Special pedagogy
Český název: Speciální pedagogika
Zajišťuje: Centrum dalšího vzdělávání (31-643)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:12/0, Z [HS]
Počet míst: 70
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Garant: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
PhDr. Marie Linková, Ph.D.
PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
PhDr. Marie Linková, Ph.D.
Neslučitelnost : MDPS004
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: Bc. Veronika Fialová (18.08.2022)
Předmět poskytuje posluchačům základní vhled do oboru speciální pedagogiky, které by měl mít každý pedagogický pracovník v nespecializovaných institucích v kontextu integrace a inkluze. Cílem je seznámit studenty s aktuálními problémy výchovy a vzdělávání žáků se zdravotním postižením a s inkluzivními, humanizačními a demokratizačními trendy ve vzdělávání dětí, mládeže a dospělých s jednotlivými druhy postižení, ale i žáků nadaných.

Očekávané výsledky učení:
Absolventi:
- definují speciální pedagogiku, její obsah, cíle a zaměření (včetně historie);
- se orientují v aktuální legislativě vztahující se k inkluzi, podpoře výchovně vzdělávacích procesů žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně lidí se zdravotním postižením;
- vysvětlí pojem inkluze a diskutují o dopadech na pedagogickou praxi a postupech spolupráce s poradenskými zařízeními;
- vyhledají a interpretují údaje o poradenských službách v oblasti péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pro řešení modelových situací, včetně spolupráce s asistentem a s rodinou;
- pracují s termíny specifické poruchy učení a poruchy chování při aplikaci postupů podpory na vybraných modelových situacích v procesech inkluze v kontextu základní a střední školy;
- vyjmenují, zařadí a porovnají jednotlivé „pedie“ a zařadí a vlastními slovy vysvětlí definici PAS;
- analyzují možnosti podpory žáků se zdravotním postižením, s PAS a porovnají formy spolupráce s asistentem;
- diskutují implementaci doporučení pro práci s nadanými žáky v kontextu základní a střední školy a navrhují možná řešení.
Obsah:
1. Speciální pedagogika, obsah, cíle, zaměření (včetně historie).
2. Legislativa a nové trendy ve výchově a vzdělávání lidí se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně zdravotních postižení.
3. Inkluze a její dopady na pedagogickou praxi a spolupráci s poradenskými zařízeními. Poradenské služby v oblasti péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
4. Přehled „pedií“ a jejich aktuálních otázek.
5. Specifické poruchy učení a poruchy chování v kontextu základní a střední školy.
6. Základní orientace v problematice žáků s PAS.
7. Žáci nadaní a možnosti jejich rozvoje.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK