Poslední úprava: RNDr. Renata Šulcová, Ph.D. (23.02.2015)
Název předmětu: Didaktika organické chemie (kód MDPS)
Vyučující: RNDr. Renata Šulcová, Ph.D.
Přednáška je zaměřena na shrnutí témat organické chemie na ZŠ i SŠ a způsobů jejich vhodného obsahového i metodického zpracování.
Účelem seminářů z didaktiky organické chemie je připravit adepty učitelství chemie na středních školách na pedagogickou praxi, ve které využijí svých odborných vědomostí z organické chemie při svém pedagogickém působení na střední škole. Prezentují se modelové příklady s využitím učebních úloh, testů, kvízů, her, problémových příkladů a chemických pokusů (ve funkci motivační, problémové nebo ověřovací), které slouží k vysvětlení některých praktických jevů s chemickou a biochemickou tematikou a jejich uplatnění v každodenním životě člověka.
Seminář může být veden formou semestrálního projektu: v ukázkových výstupech si skupinky studentů předkládají navzájem vlastní vytvořené náměty vhodných didaktických prostředků. Doporučená literatura: RVP ZV, RVP G, RVP SOV.
Doporučená literatura: Učebnice chemie pro gymnázia a střední školy, webové odkazy. Šulcová, R., Pisková, D.: Přírodovědné projekty pro gymnázia a střední školy (2008). Praha: UK PřF.
Odborná literatura: Pacák, J.: Jak porozumět organické chemii (2003) McMurry, J.: Organická chemie (2007)
Doporučené webové portály.
Poslední úprava: Kamila Řehořová (07.02.2014)
Annotation
Didactics of Organic Chemistry
Lectures:
Logical approach to secondary organic chemistry is encouraged with the emphasis on the relationship between general chemistry and inorganic chemistry and on the background material necessary for understanding organic chemistry.
The seminars of organic chemistry didactics follow the same name lectures. Preparing on the teacher´s practice in high school. Activity in time and thematic plans according to standards and programmes in subject matter of organic chemistry and biochemistry on the high school. Preparing the model examples, experiments, problems and tests for particular lessons. Discuss at practical phenomenon from organic chemistry and biochemistry and theirs application in usual live. Application of subject scopes: organic compounds, theirs structure and reactions; hydrocarbons and derivates of hydrocarbons, heterocycles, chemical industry, raw materials, chemistry around us.
Literatura
Poslední úprava: RNDr. Renata Šulcová, Ph.D. (23.02.2015)
Doporučená literatura:
Rámcové vzdělávací programy, Katalog požadavků zkoušek k maturitě - chemie, současné učebnice chemie pro gymnázia a střední školy
webové odkazy - podle doporučení v moodlu
Doporučené studijní materiály k organické chemii:
Vacík, J. a kol.: Přehled středoškolské chemie, 1999. Pacák, J.: Jak porozumět organické chemii, 2003. McMurry, J.: Organická chemie, VUT Brno - VUTIUM a VŠCHT Praha, 2007.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Kamila Řehořová (07.02.2014)
Zápočet za seminář:
80% prezennční účast na seminářích
odevzdání vytvořených návrhů časových a tematických plánů po skupinách
prezentace vytvořeného elektronického vzdělávacího prostředku pro výuku organické chemie na SŠ - jednotlivě i po skupinách
úspěšné splnění závěrečného písemného testu
Zkouška:
úspěšné složení zápočtu za semináře;
splnění úkolů dle požadavků zkoušející.
Sylabus -
Poslední úprava: RNDr. Renata Šulcová, Ph.D. (23.02.2015)
Název předmětu: Didaktika organické chemie
Vyučující: RNDr. Renata Šulcová, Ph.D.
Semináře z didaktiky organické chemie jsou organizovány projektovou formou. Účelem je připravit adepty učitelství chemie na středních školách na pedagogickou praxi, ve které využijí svých odborných vědomostí z organické chemie při svém pedagogickém působení na střední škole. Proto jsou studenti připravováni na vytváření plánů výukových celků dle požadavků současných RVP a požadavků na učivo organické chemie na gymnáziu, rozpracovávaných až po přípravu jednotlivých vyučovacích hodin. V ukázkových výstupech studenti skupinově prezentují zpracování vybraných témat na modelových příkladech s využitím učebních úloh, testů, kvízů, problémových příkladů a chemických pokusů prostřednictvím elektronických médií. Prezentace slouží též k vysvětlení některých praktických jevů s chemickou a biochemickou tematikou a jejich uplatnění v každodenním životě člověka. Obsah zahrnuje následující tematické okruhy: Organické sloučeniny - jejich struktura a reakce(úvod do organické chemie, složení, třídění sloučenin uhlíku, vzorce a názvosloví, modely, struktura a izomerie, reakce org. sloučenin, přírodní zdroje). Uhlovodíky(alkany a cykloalkany, alkeny a alkadieny, alkiny, areny). Deriváty uhlovodíků (halogenderiváty, kyslíkaté deriváty - alkoholy a fenoly, ethery, aldehydy a ketony, karboxylové kyseliny, jejich funkční a substituční deriváty, dusíkaté deriváty, org. sloučeniny síry, fosforu, křemíku, organokovové sloučeniny. Heterocyklické sloučeniny. Chemie kolem nás (chemický průmysl, suroviny, plasty a syntetická vlákna, tenzidy, barviva, pesticidy, léčiva, potravinářství). Chemie kolem nás (chemický průmysl, suroviny, plasty a syntetická vlákna, tenzidy, barviva, pesticidy, léčiva, potravinářství) Úvod do biochemie (aminokyseliny, bílkoviny, sacharidy, lipidy nukleové kyseliny, enzymy, biochemické děje a živé systémy).
Doporučená literatura: Učebnice chemie pro gymnázia a střední školy, webové odkazy. Odborná literatura: Pacák, J.: Jak porozumět organické chemii (2003) McMurry, J.: Organická chemie (2007)
Poslední úprava: Kamila Řehořová (07.02.2014)
Annotation
Lectures:
Logical approach to secondary organic chemistry is encouraged with the emphasis on the relationship between general chemistry and inorganic chemistry and on the background material necessary for understanding organic chemistry.
The seminars of organic chemistry didactics follow the same name lectures. Preparing on the teacher´s practice in high school. Activity in time and thematic plans according to standards and programmes in subject matter of organic chemistry and biochemistry on the high school. Preparing the model examples, experiments, problems and tests for particular lessons. Discuss at practical phenomenon from organic chemistry and biochemistry and theirs application in usual live. Application of subject scopes: organic compounds, theirs structure and reactions; hydrocarbons and derivates of hydrocarbons, heterocycles, chemical industry, raw materials, chemistry around us.
McMurry, J.: Organic Chemistry. Brooksúcole, pacific Grove 1992
Pacák, J.: Poznáváme organickou chemii, SNTL Praha 1998
Kyriacou, Ch.: Essential Teaching Skills, Simon and Schuster Education, Hemel Hepstead 1991
Vstupní požadavky
Poslední úprava: Kamila Řehořová (07.02.2014)
Je vhodné, aby studenti již měli předem absolvovány související předměty didaktiky chemie:
Didaktika obecné chemie (MC280P01),
Didaktika anorganické chemie (MC280P02),
Počítače a internet v chemii I. (MC280P64),
pokud možno též Experimenty ve výuce chemie I. (MC280C04).