PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktické přístupy ke vzdělávání k udržitelnému rozvoji - MC280P25
Anglický název: Didactics approaches to education for sustainable development
Český název: Didaktické přístupy ke vzdělávání k udržitelnému rozvoji
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky chemie (31-280)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2019 do 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:ústní
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: 4
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D.
Vyučující: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (24.10.2019)
Udržitelný rozvoj je problematika, která prolíná kompetencemi, cíli i vzdělávacím obsahem rámcových vzdělávacích programů všech stupňů vzdělávání - od vzdělávání preprimárního, po vyšší sekundární vzdělávání a to jak v úrovni vzdělávání všeobecného, tak odborného. Specificky se však v pregraduální přípravě učitelů z didaktického hlediska věnuje tomuto konceptu spíše okrajová pozornost. Kurz Didaktické přístupy ke vzdělávání k udržitelnému rozvoji má ukázat, jakým způsobem lze didakticky přistupovat k výuce této problematiky v přírodovědných předmětech a jak udržitelného rozvoje využít pro pochopení významných sociálně-ekonomicko-environmentálních vazeb. V rámci cvičení budou studenti na praktických příkladech aplikovat různé didaktické přístupy k výuce udržitelného rozvoje ve vztahu k předmětům, které studují a budou je potencionálně vyučovat.


Literatura -
Poslední úprava: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (24.10.2019)

MOLDAN, B. (2015). Podmaněná planeta. Praha:Karolinum. ISBN: 978-80-246-2999-5.

Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj 2008 - 2015. Dostupné na www:https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/strategie_vzdelavani/$FILE/OEV-Strategie_VUR_%C4%8CR-20080808.pdf

JANOUŠKOVÁ, S.; HÁK, T.; MARŠÁK, J.; PACHMANOVÁ, L. (2010). Charakter indikátorů udržitelného rozvoje a indikátorů vzdělávání pro udržitelný rozvoj na mezinárodní úrovni. Envigogika 2010/V/3 [on-line]. 2010. [cit. 2017-09-26]. Dostupné na www: http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/cz/recenze/103-novinky/zajimavosti/426-charakter-indikator-ur-a-vur , ISSN: 1802-3061.

JANOUŠKOVÁ, S.; BONĚK, J. (2008). Civilizace a jejich vliv na prostředí, Metodický portál RVP [on-line].  [cit. 2017-10-6]. Dostupné na www: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/1855/civilizace-a-jejich-vliv-na-zivotni-prostredi.html/  ISSN: 1802-4785.

JANOUŠKOVÁ, S.; HÁK, T., ŠVEC, P. (Eds.) Metodika hodnocení udržitelných měst: Audit udržitelného rozvoje pro realizátory MA21 v ČR. ISBN: 978-80-906033-2-5 (pouze část týkající se vzdělávání a výchovy).

JANOUŠKOVÁ, S.; HÁK, T.; MOLDAN, B. (2017). Pět klíčových indikátorů udržitelného rozvoje: nástroje pro vzdělávání a osvětu veřejnosti. Envigogika (12)/1, [on-line]. Dostupné na WWW: http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/issue/view/33

JANOUŠKOVÁ, S.; HÁK, T. Využití indikátorů udržitelného rozvoje v přírodovědném vzdělávání. In Aktuální aspekty pregraduální přípravy a postgraduálního vzdělávání učitelů chemie. Ostrava 22. – 24. 5. 2017. ISBN 978-80-7464-942-4.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (24.10.2019)

Zápočet - prezentace - způsob výkladu konkrétního tématu udržitelného rozvoje v rámci výuky (předneseno v rámci cvičení)

Zkouška - ústní zkouška - obsah vychází z prezentací a doporučené literatury

Sylabus
Poslední úprava: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (21.10.2017)


1. Co koncept udržitelného rozvoje představuje, a jak se postupně vyvíjel.

2. Jaká jsou důležitá aktuální témata z hlediska výuky (např. historické souvislosti ovlivňování přírody člověkem a promítání do současnosti, způsoby měření udržitelnosti (sociální, environmentální a ekonomické indikátory a jejich vztah), vztah vzdělanosti a prosazování myšlenek udržitelného rozvoje).

3. Jak se koncept odráží ve formálním vzdělávání . v kurikulárních dokumentech - rámcových vzdělávacích programech - kompetencích, cílech a očekávaných výstupech.

4. Jak je koncept udržitelného rozvoje pojímán v rámci neformálního vzdělávání.

5. Jak může být vzdělávání pro udržitelný rozvoj hodnoceno na národní a lokální úrovni.

6. Jakými vhodnými didaktickými metodami k výuce dané problematiky přistoupit.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK