Poslední úprava: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (01.10.2023)
Předmět je určen pro studenty prvního ročníku navazujícího studia učitelství chemie ve dvouoboru i jednooboru. Cílem předmětu je seznámit studenty s různými způsoby přístupu k výuce obecné chemie, získat didaktické dovednosti při řízeném procesu osvojování učiva chemie. Výuka předmětu je realizována jako tříhodinový blok přednášky a cvičení, kdy se plynule prolínají teoretické části s praktickými a studenti mají prostor pro vlastní aktivity, diskuzi, reflexi. Svou náplní, kdy studenti několikrát připravují menší či větší ukázku vyučovací hodiny na zvolené téma, je předmět důležitou průpravou pro pedagogické praxe v dalším semestru.
(Přednáška a cvičení probíhá prezenčně, v případě nemožnosti navštěvovat fakultu či znemožnění prezenční výuky bude kurz probíhat během on-line setkání, které bude domluveno s vyučujícími.)
Poslední úprava: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (11.10.2020)
The course is intended for students of the first year of master study of chemistry teaching in two-subject and single-subject. The aim of the course is to acquaint students with various ways of teaching general chemistry, to acquire didactic skills in the controlled process of mastering the chemistry curriculum. The course is planned as a three-hour block of lectures and exercises, where the theoretical parts are intertwined with the practical ones, where students have space for their own activities, discussion, reflection. The subject is an important preparation for pedagogical practice in the next semester due to its content, when students prepare a smaller or larger sample of a lesson on a chosen topic several times.
Literatura -
Poslední úprava: prof. RNDr. Hana Čtrnáctová, CSc. (27.10.2019)
Čtrnáctová, H.: Učební úlohy v chemii. Karolinum, Praha 1998. Čipera, J.: Rozpravy o didaktice chemie I. Karolinum, Praha 2000. Čipera, J.: Rozpravy o didaktice chemie II. Karolinum, Praha 2001. Katolog požadavků ke společné části maturitní zkoušky z chemie. MŠMT ČR, Praha 2000. Sbírka úloh ke společné části maturitní zkoušky z chemie. Tauris, Praha 2001. Rámcové vzdělávací programy pro gymnázia a střední odborné školy. MŠMT ČR, Praha 2006-2010.- Učebnice, pracovní sešity a sbírky úloh z chemie pro gymnázia a střední odborné školy.
Poslední úprava: prof. RNDr. Hana Čtrnáctová, CSc. (27.10.2019)
Čtrnáctová, H.: Problem Tasks in Chemistry. Karolinum, Praha 1998. Čipera, J.: Discussions about Didactics of Chemistry I. Karolinum, Praha 2000. Čipera, J.: Discussions about Didactics of Chemistry II. Karolinum, Praha 2001. Catalog of Requirements for the Common Part of the Chemistry Graduation Exam. MŠMT ČR, Praha 2000. Collection of Problems for the Common Part of the Chemistry Graduation Exam. Tauris, Praha 2001. Frame Educational Programmes for Grammar Schools and Secondary Vocational Schools. MŠMT ČR, Praha 2006-2010. Textbooks, workbooks and Collection of Chemistry Problems for Grammar Schools and Secondary Vocational Schools.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (01.10.2023)
Zápočet:
80% účast ve výuce (online či prezenčně podle situace), absolvování dvou testů s 50% a větší úspěšností a aktivita v rámci výuky.
Zkouška:
Teoretická část: znalost základních oborově didaktických témat dle sylabu předmětu
Praktická část: příprava vyučovací hodiny z učiva obecné chemie pro vyšší gymnázia (schema + doprovodné prostředky) - diskuze a zodpovězení dotazů vyučujícího; didaktický test s min 10 otázkami k připravovanému tématu.
Poslední úprava: prof. RNDr. Hana Čtrnáctová, CSc. (27.10.2019)
Didactics of General Chemistry ends with credit and an exam. To gain the credit, the student has to be present at 80% of lessons, to write two tests with grade 50% or better and to be active at the seminars. The exam requires the knowledge of the basic themes of the subject didactics and preparing for two general chemistry lessons for upper grammar schools. The student will comment on this preparation during the exam and answer the teacher's question related to them.
Sylabus -
Poslední úprava: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (01.10.2023)
1. Úvod, požadavky; Základní pedagogické dokumenty pro výuku chemie; sestavení tématického plánu pro výuku obecné chemie
2. Historie výuky chemie v ČR2.
3. Materiální didaktické prostředky - učebnice chemie
4. Výběr a uspořádání učiva obecné chemie
5. Nemateriální didaktické prostředky - kognitivní cíle
7. Nemateriální didaktické prostředky - metody a formy výuky obecné chemie
8. Badatelsky orientovaná výuka
9. Učební úlohy - tvorba a použití ve výuce obecné chemie; Metody hodnocení a klasifikace ve výuce obecné chemie
10. Hospitace a rozbory, zvané přednášky/workshopy
Poslední úprava: RENA (24.04.2002)
3rd year, summer chemistry, lec. 30 hours, sem. 30 hours
ECTS credits
Acquirement of the didactics knowledges, how to manage and supervise the process of the general chemistry education during the high school attendance. Is based on the on the aims of the general chemistry education, written in the educational directions and other paedagogical skills, i.e. in the standarts, evaluation criteria of the education, textbooks, school educational experiments, tutorial computer programs. Part of the educational plan is the acquirement of the simplified metodology of the chemistry didactics - the selection and the structuralization of the subject, relationship of the theoretical and empirical cognitive processes, the choice of the problem complexity, the basic of the autoregulation of the subject acquirement and so on.
References:
Raymond Chang : Chemistry,Mc Graw - Hill, New York.fourth Edition, 1991
Čipera Jan : Didaktika obecné chemie, UK, Praha 1990