PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Venkovní výuka biologie - MB180C11
Anglický název: Outdoor Biology Education
Český název: Venkovní výuka biologie
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/3, Z [HT]
Počet míst: 29
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Vysvětlení: Minimální počet studentů pro výuku předmětu je 5.
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: RNDr. Jan Mourek, Ph.D.
RNDr. Irena Chlebounová
Vyučující: RNDr. Irena Chlebounová
RNDr. Jan Mourek, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (14.07.2023)
Předmět je zaměřen na využití biologicky zajímavých pražských lokalit a zařízení (centrum ekologické výchovy, zoologická zahrada, botanická zahrada, přírodní lokality,
Přírodovědecká fakulta UK, Lékařská fakulta UK) jako vhodných cílů pro konání polodenních exkurzí, které lze využít při výuce biologie na SŠ nebo přírodopisu na ZŠ.
Exkurze jsou vítaným aktivizačním a motivačním prvkem výuky, který může interaktivní formou rozvíjet každou z klíčových kompetencí. Umět připravit zajímavou, interaktivní a interdisciplinární exkurzi se pro budoucí učitele stává nezbytností. V rámci předmětu budou mít studenti možnost pracovat s moderními přístroji a softwarem v terénu, vyzkoušet si různé aktivizující prvky výuky využitelné při konání exkurzí a připravit si vlastní výukové materiály, jež následně využijí nejen při pedagogických praxích, ale i v budoucí učitelské kariéře. Setkají se s prvky badatelsky orientované výuky, problémové výuky, projektové výuky a místně zakotveného učení. Při skupinové práci naměří vlastní data, ta posléze vyhodnotí a prodiskutují s ostatními. Vyzkouší si některé didaktické hry využitelné v terénu. V případě online výuky budou aktuální informace v Google Classroom.
Literatura -
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (14.07.2023)

Altmann, A 1972. Organizační formy ve výuce biologii. Praha: SPN 1972.

Daniš, P. 2016. Děti venku v přírodě: ohrožený druh? MŽP ČR 2016. ISBN 978-80-7212-610-1.

Daniš, P. 2023. Klima jako příležitost: Opravdová řešení pro naši budoucnost na Zemi. Praha: TEREZA 2023

Jirásek, I. 2019. Zážitková pedagogika, Praha: Portál 2019. ISBN 978-80-262-1485-4.

Solfronk, J. 1994. Organizační formy vyučování. Praha: SPN 1994.
Švecová, M. 2002. Exkurze - propojení teoretické a praktické složky výuky na vysoké škole. In: Dlouhá, J. [ eds.].: Aktivizující formy práce na vysoké škole, Praha, CUK.
Vašutová, J. aj. 1999. Vybrané otázky z vysokoškolské pedagogiky. Praha : UK PedF 1999. ISBN

Dobroruková J., Dobroruka L. J. 1989. Malá tajemství přírody. Praha: Albatros 1989, 175 s. 

Kolektiv autorů, 2015. Bádáme, objevujeme a zkoumáme svět kolem nás. Biologie I. díl. Praha: Nakladatelství P3K s.r.o., 2015, 153 s. ISBN 978-80-87343-50-0

Krajhanzl, J. 2014. Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Brno: Lipka 2014, 198 s. ISBN 978-80-87604-67-0

https://ucimesevenku.cz/

http://terezanet.cz/cz/jdete-ven

http://terezanet.cz/cz/les-ve-skole

https://www.mestodokapsy.cz/?page_id=64

https://www.ekocentrumkoniklec.cz/mikroklima-okoli-skoly-zaci-navrhuji-chytrejsi-opatreni-pro-zivotni-prostredi-mesta/

https://www.ekodomov.cz/ekovychova/ekologicke-exkurze/

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (19.02.2024)

1) aktivní účast (povolena jedna absence, u další lze domluvit náhradu)
2) splnění zadaných úkolů během semestru

V případě online výuky budou aktuální informace v Google Classroom. Pokud budete plnit zároveň pedagogické praxe výstupové, máte povoleny ještě 3 další absence.

Sylabus -
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (14.07.2023)

1) Využití her ve školní výuce 
Úvodní praktikum probíhající v učebně PřF UK. Studenti jsou seznámeni se základními principy zážitkové pedagogiky (Kolbův cyklus učení, teorie komfortních zón, flow stav), s druhy her a s jejich možným využitím při výuce. Opomenuty nejsou ani organizace zabývající se zážitkovou pedagogikou (Outward Bound, Prázdninová škola Lipnice, TEREZA, Koniklec). Výuka probíhá interaktivně (diskuze, brainstorming, seznamovací a simulační hry).

2) Návštěva ekocentra Toulcův dvůr 
Během exkurze se studenti seznámí s činností a provozem ekocentra. Lektor představí environmentální programy a projekty, které Toulcův dvůr nabízí školám jako náplň průřezového tématu Environmentální výchova a jako podporu výuky přírodovědných předmětů. Následuje exkurze po exteriérech Toulcova dvora (statek, mokřad, sad).

3) Možnosti exkurzí na PřF UK v Praze (Hrdličkovo muzeum) nebo Anatomický ústav

Mnoho institucí nabízí programy školám včetně zajištění exkurzí. Během exkurze se podíváte do Hrdličkova muzea nebo Anatomického ústavu. Dozvíte se nejen odborné zajímavosti, ale také didaktickou stránku konání exkurzí do různých institucí.

4) Komplexní exkurze na lokalitu Chuchelský háj 
Chuchelský háj je jedním z posledních dochovaných listnatých hájů (habrová doubrava, zbytky šípákových doubrav) na území Prahy. Jedná se o přírodní rezervaci rozkládající se mezi Malou a Velkou Chuchlí nad levým břehem Vltavy. Lokalita je vhodná pro konání polodenní komplexní exkurze se zaměřením na hájovou květenu, hmyz, geologii (např. z břidlicovitého a vápencovitého podloží vyrůstají travertiny) atd. V Chuchelském háji se také nalézá minizoo (zaměření na savce a ptáky českých lesů), kterou lze také využít při výuce. V průběhu exkurze se studenti seznámí s běžně se vyskytujícími hájovými/lesními druhy rostlin a živočichů (zejména hmyzu) a s jejich možnou interaktivní prezentací studentům ZŠ/SŠ. Nedílnou součástí budou nejen náměty na didaktické hry (včetně her simulačních) využitelných pro osvojování/upevňování poznatků zejména z ekologie, ale také náměty na prožitkové aktivity (např. landart).

5) Komplexní hydrobiologická exkurze na lokalitu Modřanské tůně 
Vltavské tůně v Praze-Modřanech jsou velmi vhodnou a dobře dostupnou lokalitou pro hydrobiologicky zaměřené exkurze/terénní cvičení se žáky základních a středních škol. Je zde možné lovit a pozorovat řadu skupin vodních bezobratlých, pozorovat vodní ptactvo i různé druhy vodních a mokřadních rostlin. V inovované podobě bude toto modelové terénní cvičení probíhat formou teamové práce (skupinky po 3 studentech) na zadaných úkolech. Posluchači si vyzkoušejí především různé metody odlovu vodních bezobratlých, jejich určování pomocí jednoduchých klíčů a jejich využití v bioindikaci. Dále budou pozorovat vodní a rákosinové ptactvo. Navíc bude zařazeno měření kvality vody v jednotlivých tůních (pH, vodivost, teplota) pomocí přenosných měřicích přístrojů. Naměřené údaje budou zaznamenány do programu a nakonec porovnány. Na závěr porovnají jednotlivé skupiny své celkové výsledky a budou diskutovat rozdíly.

6) ZOO Praha 
ZOO Praha nabízí velké množství možností pro konání rozmanitých exkurzí (od systematicky pojatých přes ekologii, morfologii, etologii až po biogeografii a problematiku ochrany živočišných i rostlinných druhů). Studenti učitelství budou při exkurzi rozděleni do skupin, ve kterých si vyzkouší, jak vést exkurzi. Pomocí fotoaparátů zdokumentují průběh exkurze a vybrané druhy zvířat. Fotografie studentům zůstanou a poslouží pro tvorbu výukových prezentací, pracovních listů případně pomůcek pro jednotlivé didaktické hry. Na základě práce ve skupinách vytvoří studenti prezentaci představující virtuální exkurzi do ZOO Praha.

7) Exkurze do Prokopského údolí
PR Prokopské údolí se rozkládá na JZ okraji Prahy mezi Jinonicemi a Zlíchovem. Území je zajímavé zejména z geologického a botanického hlediska (krasové jeskyně, naleziště zkamenělin, desítky druhů chráněných rostlin). Během exkurze si zkusíte najít vlastní zkameněliny, jež můžete následně použít při své učitelské praxi, dozvíte se mnoho botanických a geologických zajímavostí, zkusíte si několik her, botanické mapování (upravené pro školy), určování typů mraků apod. Práce s měřícími čidly Vernier.

8) Exkurze na Vyšehrad - spojení online únikové hry s reálnou geologickou exkurzí

9) Dendrologická zahrada v Průhonicích nebo Botanická zahrada

10) Závěr 
Zhodnocení exkurzí, ukázky vypracovaných úkolů z jednotlivých exkurzí. 

V případě distanční výuky bude  předmět zaměřen zejména na kvalitu odevzdaných úkolů, které budou aktualizovány v Google Classroomu. Jako náhradu zameškaných exkurzí můžete využít exkurzi na Petřín nebo víkendového pobytu v Říčanech - Didaktické geologické centrum v Muzeu, Ornitologie, Mentoring, Školní zahrady a jejich využití, Badatelsky orientovaná výuka. 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK