PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Souvislá ped. praxe z biologie I - MB180C08
Anglický název: Teaching practice in biology I
Český název: Souvislá ped. praxe z biologie I
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/2, Z [TS]
Počet míst: 20
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: RNDr. Irena Chlebounová
Vyučující: RNDr. Irena Chlebounová
Mgr. Karolína Kotvaltová Sezemská, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: MB180C08B, MB180C08A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Karolína Kotvaltová Sezemská, Ph.D. (13.02.2024)
Pedagogická praxe I probíhá jako jeden blok na jedné základní škole a zpravidla trvá 4 týdny. Student během praxe hospituje 5 vyučovacích hodin biologie a vyučuje celkem 18 vyučovacích hodin. Student v rámci výuky vede 2 různé vyučovací jednotky laboratorních cvičení, jednu exkurzi (délka exkurze max. 4 vyučovací hodiny) a 10-15 vyučovacích hodin (doplnění počtu VH praktik a exkurze do celkového počtu 18 VH).

Kromě zapsání předmětu do SISu je třeba přihlásit se na praxi do 14. ledna (pro praxi v letním semestru) přes přihlašovací tabulku Google Docs sdílenou dr. Jelenem:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ndVaako_SS6iJbvqK-OcH-jGwhyZLNI_scUe8gFO7tw/edit#gid=0

Termíny informačních schůzek:
18. 1. 2024, učebna B312 (případně online - google meet) od 17 h
29. 2. 2024 - začátek 17:10, učebna B4 nebo online - https://classroom.google.com/c/NjI1Mzc5NjU4NTEz?cjc=fcvlsud kód: fcvlsud

Karolína Kotvaltová Sezemská; sezemskk@natur.cuni.cz - organizace a uznávání praxí
Irena Chlebounová; irena.chlebounova@natur.cuni.cz - reflexní část praxí

Literatura -
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (15.07.2023)

ČAPEK, R. (2017). Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe s. r. o.

ČAPEK, R. (2019). Líný učitel. Cesta pedagogického hrdiny. Praha: Raabe s. r. o.

ČAPEK, R. (2020). Líný učitel. Kompas moderního učitele. Praha: Raabe s. r. o.

FONTANA, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.

GANAJOVÁ, M. a kol. (2021). Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika.

GILBERT, I. (2013). Essential Motivation in the Classroom. New York: Routledge.

KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.

KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada Publishing, a. s.

KOLEKTIV AUTORŮ (2020). Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Praha: PřF UK. https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/praxe-online.pdf

KOPŘIVA, P. a kol. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.

KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál.

PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.

SIEGLOVÁ, D. (2019). Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing, a. s.

SITNÁ, D. (2013). Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál. 

VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Karolína Kotvaltová Sezemská, Ph.D. (14.12.2023)

POŽADAVKY K ZÁPOČTU

- účast na instruktážní schůzce (před praxemi), reflexní schůzce (po praxích) a zápočtové schůzce (v případě distanční výuky mohou být vedeny online)

- odevzdání formuláře A+B, C

- odevzdání rozvrhu na sdílený disk do tří dnů od zahájení praxí https://drive.google.com/drive/folders/1bTtcGrzacQgrbSjPbwxbWTFk1y9X1Ptc?usp=sharing

- včasné kontaktování přiděleného hospitujícího, včasné zaslání podrobné přípravy na hospitovanou hodinu, umožnění realizace hospitace nejpozději do 19. 5. 2024

- hospitace předepsaného počtu hodin a odevzdání záznamů z hospitací (náslechových hodin) ke kontrole

- odučení předepsaného počtu vyučovacích hodin

- odevzdání 5 vzorových podrobných příprav včetně všech materiálů (pracovní listy včetně autorského řešení, prezentace, poznámky apod.). Jedna z podrobných příprav musí být na hospitovanou hodinu (student ji dopředu zasílá hospitujícímu), jedna z příprav je na exkurzi (včetně přípravy na exkurzi, trasy, pracovních listů a hodnocení ke kontrole) a jedna na laboralorní cvičení

- u hodin, ke kterým student neodevzdá podrobné přípravy, vypíše student témata hodin a vypíše metody a aktivity, které v hodině použil a odevzdá portfolio použitých aktivizačních metod, her a aplikací, projektů, kritéria hodnocení, ukázky zpětné vazby od žáků...

- vyplnění elektronického reflexního dotazníku (do týdne po skončení praxí)

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: Mgr. Karolína Kotvaltová Sezemská, Ph.D. (14.12.2023)

Pro závazné přihlášení na pedagogickou praxi v letním semestru vyplňte do 14.1. tabulku (přihlašování) sdílenou dr. Jelenem. 
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ndVaako_SS6iJbvqK-OcH-jGwhyZLNI_scUe8gFO7tw/edit#gid=0

Nutnou podmínkou pro nástup na praxi I je absolvování náslechové praxe (pokud máte tuto povinnost ve svém studijním plánu)!!!

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK