PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kognitivní neuroetologie - MB170P70
Anglický název: Cognitive neuroethology
Český název: Kognitivní neuroetologie
Zajišťuje: Katedra zoologie (31-170)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2012 do 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: RNDr. Eva Landová, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Eva Landová, Ph.D.
PhDr. RNDr. Tereza Nekovářová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Ing. Jindřiška Peterková (18.09.2020)
Přednáška je koncipována primárně pro studenty IV.-V. ročníku magisterského zaměření ekologie a etologie. Jde tedy o specializační přednášku magisterského stupně studia, která si nečiní nárok na představení oboru v plné šíři, ale je naopak většinou založena na výkladu "case studies", které mohou být přímo užitečné pro studenty etologie, uvyklé spíše pohledu klasické etologie (Veselovský) a behaviorální ekologie a sociobiologie (Frynta). Protože není určena specialistům na neurobiologii, musí obsahovat, v rozsahu nezbytném pro další výklad, i objasnění některých základních pojmů, metod a konceptů neurověd. Hlavní pozornost je věnována regulaci složitých forem chování: např. učení (zpěv, filiální a sexuální imprinting), paměť (prostorová orientace, foodstoring), motivace a emoce (agrese, strach a úzkost) , hravé chování aj. Při výkladu je postupováno zpravidla shora dolů, od úrovně klasifikace procesů, popisu chování až po neuronální substrát a jsou zpravidla paralelně uváděny příklady z neuroetologie ptáků a savců. Pozornost je věnována i paralelám animálních modelů a chování člověka, což nutně vede i k přesahům do psychologické problematiky, především v oblasti neuronální podstaty motivace, emocí a osobnosti. Upozornění: není určena studentům bakalářského stupně a nenahrazuje základní ani specializované přednášky z neurofyziologie ani etologie.

V případě distančního vzdělávání bude využívána platforma MS Teams.
Literatura -
Poslední úprava: JPROKOP (19.04.2006)

Camhi JM, Neuroethology, Sinauer Associates Inc publishers, 1984.

Carew TJ, Behavioral Neurobiologi, Sinauer Associates Inc publishers, 2000.

Carlson NR, Physiology of Behavior, Pearson Education, Inc.2004.

Ewert J-P, Neuroethology, Springer-Verlag, 1980.

Felten DL, Józefowicz RF, Netter's Atlas of Human Neuroscience, MediMedia USA, 2003.

Höschl C, Libiger J, Švestka J (Eds.), Psychiatrie, Tigis, 2002.

Kandel ER, Schwartz JH, Jessell TM (Eds.), Principles of Neural Science, Fourth Edition, McGraw-Hill, 2000.

Koukolík F, Lidský mozek, 2. vydání, Portál, 2002.

Kulišťák P, Neuropsychologie, Portál, 2003.

Mackintosh NJ (Ed.), Animal Learning and Cognition, Academic Press, 1994.

Panksepp, J, Affective Neuroscience, Oxford University press, Inc., 1998

Pearce JM, Animal Learning and Cognition, Psychology Press Ltd., 1998

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Ing. Jindřiška Peterková (18.09.2020)

Podmínky zápočtu: Studenti se prakticky seznámí s metodikou používanou v kognitivních vědách. Jedná se o komplexní behaviorální úlohy: Morrisovo vodní bludiště (MWM), „Carousal maze“, operantní úlohy ve Skinnerových boxech; farmakologické modely psychiatrických onemocnění (deprese, schizofrenie). Trénink zvířat metodou pozitivního reinforcementu v praxi i pomocí počítačové simulace
Zkouška sestává z referátu, kde student odprezentuje dílčí téma z neuroetologie na základě jednoho či několika aktuálních článků s IF. Výběr tématu a vhodných článků musí zkonzultovat s přednášejícím. Druhá část zkoušky probíhá v písemné formě (10 otázek). Písemná část zkoušky je doplněna několika dotazy, které se tématicky vztahují k písemné části.

V případě zhoršení epidemiologické situace může probíhat zkouška ústně s využitím MS Teams a formou testu v Moodlu.

Sylabus -
Poslední úprava: JPROKOP (19.04.2006)

(1-4) ÚVOD

co je neuroetologie: Historie a definice disciplíny

Základy fyziologie a anatomie nervového systému

mechanismy of nervového přenosu: elektrochemický přenos, synaptická štěrbina, akční potenciál,

časová a prostorová konstanta

Receptory, Iontové kanály: napěťově řízené kanály, chemicky řízené, kanály spjaté s G-proteiny

Neurotransmitery: definice, dělení, funkce,deficity, poruchy, ovlivnění homeostázy

organismu a chování

Metody výzkumu: nahrávání a měření nervové aktivity, volumometrie, léze, farmakologie, behaviorální

studie, c-fos, zobrazovací metody: fMR, PET, CT

(5-6) ZÁKLADNÍ EMOCIÁLNÍ A MOTIVAČNÍ PROCESY

Emoce: Teorie, Taxonomie a sémantika

Agrese: evoluční zdroje aresivity a ?zlosti"; vyšší kognitivní funkce a agrese -zhodnocení, obecný

neurokognitivní substrát pro ?zlost"; variabilita v agresivitě indukovaná prostředím, agresivní chování

vyvolané přímou elektrickou stimulací mozku ESB- a důsledky souvislost s emocemi, funkční okruh v mozku

pro záchvat vzteku ?affective attack", tichý útok -zakousnutí, dominance a agresivita mezi samci, učení a

agresivita, farmakologie a neurochemické metody využité při studiu agrese

Strach a úzkost: charakteristika, modely pro studium strachu (úlohy), základní dráha v CNS aktivovaná při

prožívání strachu - ?transhypotalamická dráha", učení a strach, neurochemické a farmakologické postupy

při studiu strachu.

(7) Učení a paměť I. Klasifikace a mechanismy:

Definice a klasifikace pojmů, Zodpovědné mechanismy: základní mechanismus a funkce LTP a

LTD, Hippocampus jako klíčová struktura pro učení a paměť. Klasická studie: Učení a paměť -

jednoduchý reflexní mechanismus u měkkýše Aplysia

Komplexní schopnosti učení - příklad: Kognitivní schopnosti a neuronální substrát krkavcovitých a lidoopů

(8) Učení a paměť II: prostorová kognice:

Prostorová orientace potkanů a holubů: neuronální substrát prostorové kognice-hippocampus, place-cells,

head-directions cells -základní informace; metody výzkumu - behaviorální testy, prostorová kognice jako

podklad abstraktního myšlení; orientace na malé a střední škále: alotetická orientace, idiotetická

orientace, path-integration, landmark orientation, kognitivní mapy, různé aspekty prostorové kognice u

člověka: ontogeneze, gender, vztah k jiným kognitivním funkcím.

Příkladové studie: prostorová kognice jako podklad pro abstraktní myšlení, neurogeneze (zmnožení

neuronů) a foodstoring (ukládání zásob) u ptáků.

(9) Učení a paměť III: Učení v ranné fázi ontogeneze I:

Učení zpěvu: ontogeneze získávání a produkce zpěvu, vrozené predispozice, Sexuální

dimorfizmus a hormonální regulace zpěvu, Neuronální podklad zpěvu - fylogeneze,

nezbytnost sluchové zpětné vazby, klasický pohled : specifická dráha pro senzorické

učení "anterior forebrain pathway", specifická dráha pro produkci zpěvu : "song production

pathway", Lateralizace funkce vokálních center, Nový pohled - IEG a funkce

vokálních center, Sezónní variabilita a neurogeneze.

(10) Učení a paměť IV: Učení v ranné fázi ontogeneze II:

Rodičovský imprinting: Charakteristika chování a experimentální přístup k jeho studiu, Rozhodující oblasti

mozku a funkční asymetrie, Dědičná preference pro určitý preferovaný stimulus - lokalizace v mozku

Sexuální imprinting: Charakteristika chování a experimentální přístup k jeho studiu, Funkce a lokalizace

jednotlivých center v mozku; Vliv sociálnho prostředí a věku na rychlost re-konsolidačního procesu,

IEG a sexuální imprinting, sexuální imprinting and hippocampus

(11) SOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ: Hravé chování u potkanů:

Koncepční základ pro studium neuronálního podkladu hravého chování, popis hravého chování a

experimentální analýza zdrojů (motivačních) hravého chování, hra agresivita, Hra a pokus o její

neuroanatomickou lokalizaci a neurochemické zobrazení,funkce hry, rozlišení mezi hrou a explorací

(12) Duševní poruchy: Animální modely

Neuronální podklad některých psychiatrických onemocnění a deficitů: schizofrenie, deprese,

Alzheimerova choroba, toxikománie, metody výzkumu, animální modely při výzkumu psychiatrických

onemocnění

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK