PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ekosystémová a krajinná ekologie - MB120P16P
Anglický název: Ecosystems and landscape ecology
Český název: Ekosystémová a krajinná ekologie
Zajišťuje: Katedra botaniky (31-120)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Vysvětlení: Podrobné informace získáte po zapsání předmětu v Moodle
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. RNDr. Petr Kuneš, Ph.D.
Vyučující: doc. RNDr. Petr Kuneš, Ph.D.
RNDr. Jan Novák, Ph.D.
RNDr. Dušan Romportl, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Petr Kuneš, Ph.D. (10.03.2021)
Chceš porozumět současné krajině? Zajímá tě, proč je krajina uspořádána do současné struktury a jaké ekosystémy ji tvoří? Chceš se dozvědět o procesech v minulosti, které krajinu a ekosystémy utvořily do současného stavu? Nebo tě zajímají různé přístupy, jak současnou krajinu popisovat, analyzovat a chránit? Tento kurz ti představí ekologické přístupy studia krajiny a ekosystémů na velkých škálách a umožní porozumět interakcím mezi prostorovým uspořádáním, podmínkami prostředí a ekologickými procesy. Po absolvování kurzu se naučíš vyhodnocovat krajinnou strukturu, její procesy a vývoj.

Výukový cíl:
Student se naučí orientovat v hlavních přístupech ekosystémové a krajinné ekologie. Seznámí se s hlavními škálami (prostorovými a časovými), které hrají důležitou roli ve fungování ekosystémů a utváření krajiny. Dokáže popsat důležité mezníky ve vývoji krajiny, objasnit procesy fungování ekosystémů jako jsou disturbance (narušení), sukcese nebo kompetice. Porozumí faktorům důležitým za uspořádání jednotlivých ekosystémů v krajině a jejich diverzity. Následně bude schopen základní klasifikace krajinných prvků, posouzení vlivu příbuzných disciplín a ekologických teorií jako ostrovní biogeografie, metapopulační dynamiky organismů na ekosystémovou a krajinnou ekologii. Nakonec bude schopen vyhodnotit význam ekosystémových služeb, roli člověka při utváření krajiny a formulovat účinné akce pro její ochranu.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Petr Kuneš, Ph.D. (10.03.2021)

Kovář P., 2014 (2012): Ekosystémová a krajinná ekologie. Univerzita Karlova v Praze, Nakl. Karolinum.
Farina A., 1998: Principles and Methods in Landscape Ecology. Chapman & Hall, London.
A další doporučená literatura k jednotlivým tématickým okruhům (viz Moodle).

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. RNDr. Petr Kuneš, Ph.D. (23.09.2022)
  • Před každou lekcí je vyžadována četba a kritická analýza (diskuze) textu v prostředí Perusall. Vaše zapojení ve čtení a diskuzi textu bude hodnoceno na základě: přečtení celého textu, času stráveného aktivní prací s textem, anotací textu (kladení otázek, příp. smysluplných komentářů), reakcí na vaše anotace).

  • Během kurzu je vyžadováno absolvování tří průběžných testů v Moodle. Test je soubor otázek s možnými odpověďmi. Může být a,b,c; jednoduchá frázovitá odpověď, přiřazení pojmů, atd. Test by měl odzkoušet porozumění probíraným tématům. Výsledky testů budou známkovány běžným způsobem a celková známka bude jejich průměrem. POZOR, SAMOTNÉ OTEVŘENÍ TESTU V MOODLE ZNAMENÁ JEHO ABSOLVOVÁNÍ, TEDY I OZNÁMKOVÁNÍ!

  • Na konci kurzu je vyžadováno napsání argumentační eseje na zvolené téma a následně její obhájení. Instrukce budou též v Moodle. Esej bude hodnocena spolužáky a následně vyučujícím. Kvalita eseje se odrazí v celkové známce, a stejně tak výkon při obhajobě.

  • Celková známka za předmět je průměrem mezi známkou za esej a testy. Podmínkou absolvování kurzu je obdržení známky za testy i esej (nelze tedy absolvovat předmět např. bez odevzdání eseje). V případě nerozhodné známky výslednou známku určí hodnocení za četbu.

Sylabus
Poslední úprava: doc. RNDr. Petr Kuneš, Ph.D. (10.03.2021)

 

Týden

Blok

 

Přednáška

1.

JN+PK+DR

Úvod a odkaz dlouhodobého působení činitelů

Téma

Seznámení s ekosystémy a krajinou

  • Exkurze do pražské krajiny

Cíl

Seznámení se s náplní předmětu a vyučujícími. Úvodní krátká exkurze má za cíl rozvinout vnímání ekosystémů a krajiny a vytvořit tak základ pro další studium.

2.

PK

Téma

Co je ekosystémová a krajinná ekologie, význam prostoru a času

Příčiny krajinné struktury

  • Zopakování a vysvětlení pojmů krajina a ekosystém (Tansley, Humboldt, vývoj)

  • Vznik ekologie - Haeckel

  • Pochopení rozdílu ekosystémové X krajinné ekologie , vč. Historie studia ekosystémů a krajiny

  • Seznámení se škálami a heterogenitou, důležitost pro krajinnou strukturu a procesy

  • Hierarchická teorie, holon, aplikace jednotlivých hladin při studiu procesů, interakce jednotlivých hladin škál

  • Rozdělení původců krajinné struktury do čtyř hlavních skupin

  • Charakteristika a příklady abiotických faktorů (klima, geomorfologie, půdy)

  • Charakteristika a příklady biotických faktorů (kompetice - zopakování pojmu, vliv dominantního druhu, trofické kaskády)

  • Posouzení vlivu člověka na krajinu (prehistorický, historický, moderní)

  • Vliv disturbancí (narušení) a sukcese včetně vysvětlení a zopakování pojmů

Cíl

Naučit se orientovat v základních škálách důležitých pro krajinu a ekosystémy, zopakování a vysvětlení důležitých pojmů. Analyzovat a stručně charakterizovat důležité činitele krajinné struktury.

3.

PK

Téma

Dlouhodobí původci na velkých škálách: (makro)klima, migrace druhů, vývoj přírody a změny ekosystémů

  • Dlouhodobé časové škály, pozadí vývoje klimatu na Zemi

  • Vliv klimatu na ekosystémy a krajinu, kvartérní cyklus, lineární procesy - vymírání druhů

  • Migrace druhů pod vlivem klimatu

  • Hlavní fáze dlouhodobých změn ekosystémů (postglaciál), pozdní glaciál a holocén, koncept přirozenosti ekosystémů

  • Role lesa a bezlesí ve středoevropské krajině

Cíl

Vysvětlit příčiny klimatických změn a porozumět dlouhodobému efektu klimatu na ekosystémy a krajinu.

4.

PK

Téma

Prehistorické a historické příčiny využívání krajiny: vznik a vývoj kulturní krajiny, příchod antropocénu, hlavní mezníky původu současné krajinné struktury a hlavní její typy

  • Kolonizace planety a krajiny člověkem

  • Rozdíl vlivu lovců a sběračů od člověka zemědělského - od neolitického zahrádkaření po vyspělejší civilizace

  • Koncept antropocénu - jeho možné počátky a vlivy na ekosystémy a krajinu

  • Milníky v technologickém vývoji v pravěku a postup osídlení našeho území

  • Velká středověká změna krajinné struktury

  • Lesnické hospodaření

  • Velké zrychlení, invaze

Cíl

Získat základní informace o činnosti člověka a jeho vlivu na krajinu a ekosystémy v dlouhodobé perspektivě. Umět identifikovat hlavní mezníky vývoje kulturní krajiny, vysvětlit jejich příčiny a následky.

 

5.

PK

Původci krajinné struktury a rozmístění ekosystémů

Téma

Původci krajinné struktury na menších škálách: disturbance a sukcese

  • Co jsou disturbance a k čemu je ekosystémy a krajina potřebují

  • Typy disturbancí a režimy

  • Vliv struktury krajiny na disturbance

  • Vliv disturbancí na heterogenitu

  • Sukcese a její význam pro disturbance a krajinu

Cíl

Definovat narušení (disturbance) a sukcesi a pochopit hlavní význam pro ekosystémy a krajinu. Analyzovat vlivy různých faktorů na disturbance a disturbance na krajinnou strukturu, dokázat identifikovat různé typy na konkrétních příkladech.

 

 

Aktivita

Průběžný test 1 – Moodle

6.

JN

Téma

Abiotické podmínky – geodiverzita: (mikro)klima, půdy, reliéf


  • Geodiverzita České Republiky, geologický podklad

  • Typy krajin, reliéf, geomorfologické členění ČR

  • Vztah (mikro)klima-(makro)klima,relief

  • Složení a vlastnosti půd

  • Charakteristika půdních typů

  • Půdotvorné faktory a podmínky

  • Hydrologické podmínky ČR 

Cíl

Charakterizovat významné aspekty geodiverzity a jejich vliv na biotické složky krajiny.

 

7.

JN

Téma

Současné ekosystémy a jejich historie

  • Biomy střední Evropy, zonální, azonální a extrazonální vegetace

  • Vazba mezi vegetací a nadmořskou výškou

  • Vztah mezi diverzitou vegetace a typy krajin

  • Potencionální přirozená vegetace

  • Lesní vegetace

Cíl

Seznámit s biotickou složkou krajiny, stručně charakterizovat lesní vegetaci.

 

Všichni

Aktivita

Zadání témat pro vypracování esejí – Moodle

8.

JN

Téma

Současné ekosystémy

  • Současné změny vegetace

  • Nelesní vegetace: vodní a mokřadní, travinná, alpinská, skalní, ruderální a antropogenních stanovišť

  • Vliv hospodaření na vegetační a druhovou diverzitu

 

Cíl

Stručně charakterizovat nelesní typy vegetace, vliv hospodaření a historie na druhovou a vegetační historii.

 

     

Aktivita

Průběžný test 2 – Moodle

9.

DR

Důsledky krajinné struktury, přístupy ke studiu krajiny

Téma

Struktura krajiny a její hodnocení

  • Teorie - koncept “patch - corridor - matrix” vs. krajinné kontinuum

  • Data, přístupy, metody a nástroje (GIS, DPZ, prostorová statistika, landscape metrics)

  • Dynamika struktury krajiny - ČR, Evropa

 

Cíl

Seznámit se s koncepty hodnocení krajinné struktury, rozpoznání jednotlivých částí uspořádání a pochopení jejich funkce. Analyzovat a vysvětlit vliv různých faktorů na dynamiku krajinné struktury. Zhodnotit potenciály a rizika hodnocení krajinné struktury.

 

10.

DR

Téma

Důsledky změn krajinné struktury

  • Fragmentace, unifikace X homogenizace krajiny

  • Dopady na pohyb organismů - teorie metapopulací, ostrovní biogeografie

Cíl

Definovat základní charakteristiky fragmentace krajiny a vysvětlit její původ. Analyzovat vliv jednotlivých prvků fragmentace na ekologické procesy v krajině. Zhodnotit možnosti různých opatření na pohyb organismů a biodiverzitu v krajině.

 

11.

DR

Téma

Klasifikace krajiny

  • Typologie vs. regionalizace krajiny - funkční typy krajin

  • Ekosystémové funkce a služby - klasifikace

  • Management a ochrana krajiny

 

Cíl

Seznámit se s jednotlivými typy krajin v ČR a přístupy v jejich klasifikaci. Ilustrovat, které krajiny jsou funkční a proč. Analyzovat důležité funkce ekosystémů v krajině a navrhnout přístupy jejich managementu a ochrany.

 

     

Aktivita

Průběžný test 3 – Moodle

 

všichni

 

Aktivita

Odevzdání studentských prací

12.

všichni

 

Téma

Obhajoby studentských prací

 

Vstupní požadavky
Poslední úprava: doc. RNDr. Petr Kuneš, Ph.D. (25.09.2023)

Základním prostředím pro výuku je Moodle. Žádáme všechny účastníky, aby se do kurzu zapsali dle instrukcí níže.

Adresa předmětu: viz odkaz na Elearningový kurz v Moodle

Heslo pro zápis: bude sděleno emailem

V Moodle naleznete všechny základní informace ohledně syllabu, materiálů ke studiu, termínů výuky, zkoušky a hodnocení předmětu. Pár důležitých informací uvádíme zde:

  • Před každou lekcí je vyžadována četba a kritická analýza (diskuze) textu. Odkaz do prostředí Perusall s možností psaní komentářů k textu bude poskytnut v Moodle. Taktéž vám bude k dispozici krátké instruktážní video k prostředí Perusall.

  • Vlastní lekce probíhá v Krajinově posluchárně (B14).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK