PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Biologie dítěte - MB110C50
Anglický název: Biology of the child
Český název: Biologie dítěte
Zajišťuje: Katedra antropologie a genetiky člověka (31-110)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2022 do 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 65
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. RNDr. Petr Sedlak, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jan Novák, Ph.D.
doc. RNDr. Petr Sedlak, Ph.D.
Mgr. Anna Vážná
Anotace -
Poslední úprava: VACKOVA (02.05.2002)
Seznámení se základními pojmy v ontogenezi. Schéma řízení organismu, systém a prostředí, základní znaky života. Rozdělení ontogenetického vývoje na období prenatální a období postnatální. Obecné charakteristiky anatomických a fyziologických znaků v jednotlivých obdobích ontogenetického vývoje člověka. Anomálie a patologie v ontogenetickém vývoji. Teratogeny, malformace, embryopatie, fetopatie.
Literatura
Poslední úprava: VACKOVA (06.05.2005)

Lebl J.,Krásničanová H.: Růst dětí a jeho poruchy. Galén. Praha. 1996. 157s.

Lebl j., Provazník K., Hejcmanová L.: Preklinická pediatrie. Galén . Praha. 2003. 248 s.

Machová J., Hamanová J.: Reprodukční zdraví v dospívání. H & H Vyšehradská,s.r.o. Praha. 2002.197s.

Machová J.: Biologie člověka pro učitele. Karolinum. Praha. 2002. 269 s.

Šmahel Z.: Principy, teorie a metody auxologie. Karolínum. Praha. 2001. 158 s.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. RNDr. Petr Sedlak, Ph.D. (09.10.2020)

Zkouška  formou písemného textu v rozsahu přednášek a doporučené literatury.

Celkem 35 otázek - max. počet dosažených bodů = 35.

Klasifikace: 35-31 = výborně, 30-26 = velmi dobře, 25-20 = dobře, méně než 20 = nevyhověl.

Sylabus
Poslední úprava: doc. RNDr. Petr Sedlak, Ph.D. (22.09.2021)

1) Obecné zákonitosti růstu a vývoje, genetická determinace růstu, faktory ovlivňující růst, hormonální řízení růstu, dynamika růstu, intra a interindividuální variabilita růstu a vývoje.


2) Období prenatální 1 - oplození, vývoj oplozeného vajíčka, embryonální vývoj, organogeneze. Embryopatie - typy teratogenů, vznik malformací, kritické periody ve vývoji orgánů. Rizikové těhotenství.

3) Období prenatální 2 - období fetální. Diferenciace a růst placenty, funkce placenty, placentární a fetální krevní oběh. Růst a vývoj plodu, změny polohy plodu v děloze v průběhu fetálního období. Fetopatie - typy teratogenů, morfologické a funkční poškození plodu, Rh inkompatibilita.

4) Období novorozenecké - porod, parametry novorozence, poporodní adaptace novorozence - Apgar skóre, trofika, prematurní / postmaturní novorozenec, IUGR/SGA, nepodmíněné reflexy, rozvoj reflexů podmíněných. Vrozené vývojové vady, novorozenecká úmrtnost.

5) Postnatální období - růstové a vývojové periody.
Období kojenecké - růst v kojeneckém období, proporcionalita kojence, vývoj skeletu, vývoj orgánových soustav, počátek rozvoje 1. dentice. Psychomotorický vývoj v 1. roce života, rozvoj aference. Kojení - význam, kontraindikace. Kojenecká úmrtnost. Imunitní systém kojence - vakcinace.

Období batolivé - růst batolete, změny v proporcionalitě, vývoj skeletu, vývoj orgánových soustav, rozvoj 1. dentice. Psychomotorický vývoj batolete, rozvoj lokomoce, vývoj řeči.

6) Období předškolní - růst předškolního dítěte, změny v proporcionalitě těla - 1. proměna postavy. Psychomotorický vývoj v předškolním věku, období 1. vzdoru. Školní zralost - somatická a psychomotorická kritéria, příčiny školní nezralosti.

Období školní - mladší školní věk - prepuberta - růst v prepubertálním období, MGS, adrenarché, rozvoj 2. dentice. Psychomotorický vývoj v mladším školním věku, rozvoj zájmů dítěte, vývoj řeči. Malá mozková postižení v mladším školním věku.

7) Starší školní věk - puberta - charakteristika pubertálního období, pubertální růstová akcelerace - PS, změny v proporcionalitě těla, endokrinní regulace puberty, rozvoj sekundárních pohlavních znaků, adaptabilita orgánových soustav na PS, změny v tělesném složení, intersexuální variabilita v růstu a vývoji. Psychomotorický vývoj v pubertě, sociální adaptabilita.

Dorostenecké období - adolescence - vývoj v adolescenci, fixace vývojových změn. Problémy sociální adaptace.

8) Psychický vývoj, Piagetův model kognitivního vývoje. Zdravotní a sociální rizika v dětském věku.  Systém preventivních kontrol dítěte. Rizikové chování mladistvých. Civilizační onemocnění.

9) Poruchy růstu a vývoje - nedostatečný / nadměrný růst, předčasná / opožděná puberta. Vliv chronických a systémových onemocnění na růst, autoimunitní onemocnění, endokrinopatie, genetická postižení, dysmorfické syndromy.

10) Problematika hypokineze u současných dětí - vliv pohybové aktivity na růst. Nadváha, obezita - klasifikace, rizika. Malnutrice primární/sekundární. Vadné držení těla a vady páteře.

11) Auxologické vyšetření dítěte. Metodika hodnocení růstového stavu dítěte, biologická zralost, stanovení genetického růstového potenciálu, predikční postupy, hodnocení hmotnostních markerů

12) Růstové studie v ČR. Sekulární trend, uplatnění sekulární akcelerace v růstu a vývoji.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK