Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (05.04.2021)
Anotace semináře zahrnuje dva základní rámce směřování předmětu, mezi nimiž doktorand volí po konzultaci se
školitelem. V rámci zvoleného směřování je pak konkrétní téma semináře upřesněno při zohlednění ISP studenta, resp.
tématu jeho disertace, a aktuálního stavu bádání daného problémů (nová monografie, monotematické číslo relevantního
periodika atp.). Anotace proto charakterizuje pouze základní osnovu dílčích směřování, informuje o obecném rámci, z
něhož se pro konkrétní semestr volí jeden konkrétní problém. Kurz je organizován formou aktivní účasti doktorandů.
Doktorandi přebírají zodpovědnost za dílčí témata, vedou a korigují četbu zadaného úseku díla, jeho interpretaci a
moderují diskuzi. Spojujícím rámcem obou směřování je projev raně křesťanské identity v materiálně-literárním
kontextu.
A) Cílem kurzu je analýza vybraného apokryfního textu v primárním jazyce, popř. textu, který stál v
konkurenčním vztahu ke křesťanství. Rámcově je předmět zaměřen především na filologickou analýzu, analýzu
materiálních pozůstatků raného křesťanství a interpretaci literárních paralel.
Výběr témat:
- Tomášovo evangelium (NHC II,2): Dějiny nálezu a obsah kodexu z Nag Hammádí, stávající edice;
komentovaná četba v překladu, novozákonní paralely
- Papyrus Egerton 2: dějiny nálezu, edice, komentovaná četba, novozákonní paralely
- Jidášovo evengelium (Codex Tchacos 3): Dějiny nálezu a obsah kodexu Tchacos, komentovaná četba v
překladu, novozákonní paralely
- Tajná kniha Jakubova (NHC I/2): žánr „list“ v kodexech z Nag Hammádí, komentovaná četba v překladu,
novozákonní paralely
- Psalmoi sarakótón (Manichaean Psalmbook II, 141–143): Dějiny nálezu z Medínet Mádí a jeho kodexů;
komentovaná četba v překladu,novozákonní paralely
- Skutky Petrovy (Papyrus Berolinensis Gnosticus 8502): dějiny nálezu kodexu, edice; obsah knihy;
komentovaná četba v překladu, novozákonní paralely
B) Student bude prezentovat zadané téma na základě prostudované odborné literatury a vybraných
pramenných textů. Prohloubí si přitom znalosti ze současných pohledů na starověkou křesťanskou exegezi. Seminář
se bude vždy soustředit na jeden vybraný exegetický trend rané církve.
Výběr témat
- Antiochijská exegetická škola jako moderní konstrukt
- Alexandrijská exegetická škola jako moderní konstrukt
- Kniha Skutků v pojetí Jana Chrýsostoma
- Origénovo pojetí inspirace
- Interpretace Žalmů v 4. století
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (07.02.2021)
The annotation of the seminar includes two basic frameworks of course focus, from which the doctoral student
chooses after consultation with his or her supervisor. Within the chosen focus, the specific topic of the seminar will be
specified taking into account the ISP of the student, or the topic of his or her dissertation, and the current state of
research of the given problems (new monograph, monothematic issue of the relevant periodical, etc.). Therefore, the
annotation characterizes only the basic outline of partial areas of focus, and informs about the general framework from
which one specific problem is chosen for a specific semester. The course is organized in the form of active
participation by doctoral students. Doctoral students take responsibility for partial topics, supervise, and correct the
reading of a given section of the work and its interpretation, and moderate the discussion. The unifying framework of
both areas of focus is the manifestation of early Christian identity in a material-literary context.
A) The aim of the course is the analysis of a selected apocryphal text in the primary language, or a text that
stood in competition with Christianity. In general, the course focuses mainly on philolophic analysis, analysis of
material remains of early Christianity and interpretation of literary parallels.
Selection of topics:
- The Gospel of Thomas (NHC II, 2): History of the Finding and Contents of the Nag Hammadi Codex, Current
Edition; annotated reading in translation, New Testament parallels
- Papyrus Egerton 2: history of the finding, editions, annotated reading, New Testament parallels
- The Gospel of Judas (Codex Tchacos 3): History of the finding and the content of the Tchacos Codex,
annotated reading in translation, New Testament parallels
- Apocryphon of James (NHC I/2): genre “list” in the codices of Nag Hammadi, annotated reading in
translation, New Testament parallels
- Psalmoi sarakótón (Manichaean Psalm-book II, 141–143): History of the finding from Medínet Mádí and its
codices; annotated reading in translation, New Testament parallels
- Acts of Peter (Papyrus Berolinensis Gnosticus 8502): history of the finding of the codex, editions; contents
of the book; annotated reading in translation, New Testament parallels
B) The student will present the assigned topic on the basis of the studied professional literature and selected
source texts. The student will also deepen his or her knowledge from contemporary perspectives on ancient Christian
exegesis. The seminar will always focus on one selected exegetical trend of the early church.
Selection of topics
- Antioch Exegetical School as a modern construct
- Alexandrian Exegetical School as a modern construct
- The Book of Acts from the perspective of Jan Chrýsostom
- Origen’s Concept of Inspiration
- Interpretation of the Psalms in the 4th century
Deskriptory -
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (05.02.2021)
Doktorské studium.
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (05.02.2021)
Ph.D. study.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (05.02.2021)
Aktivní účast v semináři, převzetí jednoho tématu semináře.
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (05.02.2021)
Active participation in the seminar, taking over one topic of the seminar.
Literatura -
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (09.03.2021)
A)
BAGNALL, Roger S. Egypt in Late Antiquity. Princeton: Princeton University Press, 1993. ISBN 978-0691010960.
BAKER-BRIAN, Nicholas J. Manichaeism: An Ancient Faith Rediscovered. London: T&T Clark, 2011. ISBN 978-0567031679.
DEISMANN, Adolf. Licht vom Osten. Das Neue Testament und die neuentdeckten Texte der hellenistisch-römischen Welt. Tübingen: J.C.B. Mohr, 1923.
DUS, Jan Amos a Petr Pokorný (eds.). Novozákonní apokryfy I-III. (Knihovna rané křesťanské literatury 1-3). Praha: Vyšehrad, 2001-2007. ISBN 80-7021-406-6; 80-7021-839-8; 80-7021-593-3; 978-80-7021-858-7; 978-80-7021-814-3.
HURTADO, Larry W. The Earliest Christian Artefacts. Manuscripts and Christian Origins. Grand Rapids - Cambridge: William B. Eerdmans, 2006. ISBN 978-0802828958.
MEYER, Marvin (ed.). The Nag Hammadi Scriptures: The Revised and Updated Translation of Sacred Gnostic Texts Complete in One Volume. New York: HarperCollins, 2008. 978-0060523787.
POKORNÝ, Petr. Literární a teologický úvod do Nového zákonu. Praha: Vyšehrad, 1993. ISBN 978-8070210529.
POPKES, Enno Edzard a Gregor Wurst (eds.). Judasevangelium und Codex Tchacos. (WUNT 297). Tübingen: Mohr Siebeck, 2012. ISBN 978-3161507946.
ROBINSON, James M. The Nag Hammadi Story: From the Discovery to the Publication, 2 sv. (Nag Hammadi and Manichaean Studies 86). Leiden: Brill 2014. ISBN 978-9004262515.
TILL, Walter C. a Hans-Martin Schenke. Die gnostischen Schriften des koptischen Papyrus Berolinensis 8502. (Texte und Untersuchungen 60). Berlin: Akademie 1972.
B)
BANNING, Joop van. Systematische Überlegungen zur allegorischen Schriftauslegung. Zeitschrift Für Katholische Theologie, 1995, 117, 265-295.
GREER, Rowan a Margaret Mitchell. The “Belly-Myther” of Endor. Interpretations of I Kingdoms 28 in the Early Church. Atlanta: Society of Biblical Literature, 2007. ISBN 978-1589831209.
MARTENS, Peter W. Adrian’s Introduction to the Divine Scriptures. An Antiochene Handbook for Scriptural Interpretation. Oxford: Oxford University Press, 2017. ISBN 978-0198703624.
MARTENS, Peter W. Origen and Scripture. The Contours of the Exegetical Life. Oxford: Oxford University Press, 2014. ISBN 978-0199639557.
NASSIF, Bradley. The 'Spiritual Exegesis' of Scripture. The School of Antioch Revisited. Anglican Theological Review, 1993, 75, 437-470.
RINALDI, Giancarlo. Diodoro di Tarso, Antiochia e le ragioni della polemica antiallegorista. Richerche patristiche in onore di Dom Basil Studer OSB. Augustinianum, 1993, 33, 407-430.
SCHOR, Adam. Theodoret on the 'School of Antioch': A Network Approach. Journal of Early Christian Studies, 2007, 15, 517-562.
SHERIDAN, Mark. Language for God in Patristic Tradition. Wrestling with Biblical Anthropomorphism. Downers Grove: InterVarsity Press, 2015. ISBN 978-0830840649.
SIMONETTI, Manlio. Lettera e/o allegoria. Un contributo alla storia dell’esegesi patristica. Roma: Institutum Patristicum Augustinianum, 1985. ISBN 978-8879610803.
YOUNG, Frances. Biblical Exegesis and the Formation of Christian Culture. New York: Cambridge University Press, 1997. ISBN 0521581532.
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (09.03.2021)
A)
BAGNALL, Roger S. Egypt in Late Antiquity. Princeton: Princeton University Press, 1993. ISBN 978-0691010960.
BAKER-BRIAN, Nicholas J. Manichaeism: An Ancient Faith Rediscovered. London: T&T Clark, 2011. ISBN 978-0567031679.
DEISMANN, Adolf. Licht vom Osten. Das Neue Testament und die neuentdeckten Texte der hellenistisch-römischen Welt. Tübingen: J.C.B. Mohr, 1923.
DUS, Jan Amos a Petr Pokorný (eds.). Novozákonní apokryfy I-III. (Knihovna rané křesťanské literatury 1-3). Praha: Vyšehrad, 2001-2007. ISBN 80-7021-406-6; 80-7021-839-8; 80-7021-593-3; 978-80-7021-858-7; 978-80-7021-814-3.
HURTADO, Larry W. The Earliest Christian Artefacts. Manuscripts and Christian Origins. Grand Rapids - Cambridge: William B. Eerdmans, 2006. ISBN 978-0802828958.
MEYER, Marvin (ed.). The Nag Hammadi Scriptures: The Revised and Updated Translation of Sacred Gnostic Texts Complete in One Volume. New York: HarperCollins, 2008. 978-0060523787.
POKORNÝ, Petr. Literární a teologický úvod do Nového zákonu. Praha: Vyšehrad, 1993. ISBN 978-8070210529.
POPKES, Enno Edzard a Gregor Wurst (eds.). Judasevangelium und Codex Tchacos. (WUNT 297). Tübingen: Mohr Siebeck, 2012. ISBN 978-3161507946.
ROBINSON, James M. The Nag Hammadi Story: From the Discovery to the Publication, 2 sv. (Nag Hammadi and Manichaean Studies 86). Leiden: Brill 2014. ISBN 978-9004262515.
TILL, Walter C. a Hans-Martin Schenke. Die gnostischen Schriften des koptischen Papyrus Berolinensis 8502. (Texte und Untersuchungen 60). Berlin: Akademie 1972.
B)
BANNING, Joop van. Systematische Überlegungen zur allegorischen Schriftauslegung. Zeitschrift Für Katholische Theologie, 1995, 117, 265-295.
GREER, Rowan a Margaret Mitchell. The “Belly-Myther” of Endor. Interpretations of I Kingdoms 28 in the Early Church. Atlanta: Society of Biblical Literature, 2007. ISBN 978-1589831209.
MARTENS, Peter W. Adrian’s Introduction to the Divine Scriptures. An Antiochene Handbook for Scriptural Interpretation. Oxford: Oxford University Press, 2017. ISBN 978-0198703624.
MARTENS, Peter W. Origen and Scripture. The Contours of the Exegetical Life. Oxford: Oxford University Press, 2014. ISBN 978-0199639557.
NASSIF, Bradley. The 'Spiritual Exegesis' of Scripture. The School of Antioch Revisited. Anglican Theological Review, 1993, 75, 437-470.
RINALDI, Giancarlo. Diodoro di Tarso, Antiochia e le ragioni della polemica antiallegorista. Richerche patristiche in onore di Dom Basil Studer OSB. Augustinianum, 1993, 33, 407-430.
SCHOR, Adam. Theodoret on the 'School of Antioch': A Network Approach. Journal of Early Christian Studies, 2007, 15, 517-562.
SHERIDAN, Mark. Language for God in Patristic Tradition. Wrestling with Biblical Anthropomorphism. Downers Grove: InterVarsity Press, 2015. ISBN 978-0830840649.
SIMONETTI, Manlio. Lettera e/o allegoria. Un contributo alla storia dell’esegesi patristica. Roma: Institutum Patristicum Augustinianum, 1985. ISBN 978-8879610803.
YOUNG, Frances. Biblical Exegesis and the Formation of Christian Culture. New York: Cambridge University Press, 1997. ISBN 0521581532.
Metody výuky
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (05.02.2021)
Semináře probíhají blokově (v celkovém rozsahu 18 výukových hodin). Výběr semináře zaznamenává student do ISP. Semináře jsou organizovány formou aktivní účasti doktorandů. Doktorandi přebírají zodpovědnost za dílčí téma, vedou a korigují četbu zadaného díla, jeho překlad, interpretaci a moderují diskuzi. Kromě badatelských cílů tak semináře plní rovněž funkci didaktickou, doktorandi se učí vést odborné semináře.
V případě omezení distanční výuky v souvislosti s pandemií probíhá výuka distanční formou za využití prostředí Moodle a programu MS Teams.
Poznámka
Zahrnuje dva základní rámce směřování, mezi nimiž volí doktorand po konzultaci se školitelem a zvolené směřování zaznamenává do ISP.
V rámci zvoleného směřování je pak konkrétní dílčí téma semináře upřesněno při zohlednění ISP studenta, resp. tématu jeho disertace, a aktuálního stavu bádání daného problémů (nová monografie, monotematické číslo relevantního periodika atp.). Anotace jednotlivých kurzů uvedené v akreditačním návrhu proto charakterizují pouze základní osnovu kurzů.