PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dějiny duchovní hudby 1 - KVAR053
Anglický název: History of Spiritual Music 1
Zajišťuje: Katedra církevních dějin a literární historie (26-KCD)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jiří Kozina, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jiří Kozina, Ph.D.
Je korekvizitou pro: KVAR054
Anotace
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kornélia Kolářová Takácsová, Th.D., Ph.D. (27.04.2023)
Z problematiky duchovní hudby 17. až 20. století mohou být v jednosemestrálním programu probírány jen její určité
aspekty, týkající se její sociální funkce, hlavních stylových znaků a jejich proměn, hudebních forem, a to zvl. mše,
requiem, oratorií, pašijí, duchovních kantát, duchovní písně ad., vždy s přihlédnutím ke specifikám jednotlivých
zemí, zvl. Itálie, Německa, Rakouska, Francie ad.
Zvláštní zřetel bude věnován českým zemím a některým jejich specifickým odlišnostem. Pojednány budou také
klíčové skladatelské osobnosti a jejich duchovní tvorba v kontextu center, kde působily. Součástí bude i výklad o
povaze dobových hudebních pramenů a současných vědeckých způsobů práce s nimi.

Tematické okruhy:
1) Baroko a vznik nového hudebního stylu (nové hudební formy, monodie, dur-mollová tonalita, funkční
harmonie, přízvučný takt, árie ad.).
2) Dobové instituce a jejich objednávka hudební tvorby. Náboženské, etnické a jazykové rozdíly v Evropě.
Hudba a slovo. Dlouhodobá centra duchovní hudby (Řím, Lübeck, Londýn, Lipsko, Drážďany, Vídeň, Berlin,
Regensburg, Paříž, Stuttgart ad.).
3) Mše jako centrální druh duchovní hudby v katolické Evropě.
4) Requiem, Te Deum, Stabat Mater, oratorium, duchovní kantáty, pašije a další druhy chrámové hudební
druhy.
5) Varhanní hudba.
6) Duchovní písně a kancionály 17. a 18. století.
7) Klíčové skladatelské osobnosti duchovní hudby 17. - 20. století (C. Monteverdi, M. Praetorius, G.
Frescobaldi, H. Schütz, D. Buxtehude, J. J. Fux, J. D. Zelenka, G. P. Telemann, Bachové. G. F. Händel, J. a M. Haydn,
W. A. Mozart, L. Beethoven, F. Mendelsohn-Bartholdy, F. Liszt, A. Bruckner, J. Brahms, G. Verdi, A. Dvořák, L.
Janáček, B. Martinů, P. Eben, B. Britten, O. Messian, F. Poulenc ad.).
8) Reformy chrámové hudby. Cecilianismus. Motu proprio o posvátné hudbě z roku 1903, konstituce „Divini
cultus“ z roku 1928. Druhý vatikánský koncil.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK