Poslední úprava: Mgr. Klára Kudlová, Ph.D. (17.07.2023)
Předmět se zaměřuje na českou a československou literaturu posledních deseti dekád. Chápe české dějiny jako
fenomén, který trvale vstupuje – jako inspirace tematická či motivická – do všech druhů české literatury (prózy,
poezie i dramatu), přičemž historie je prostřednictvím literatury interpretována, reinterpretována, ale i
dezinterpretována. Předmět odhaluje i momenty vlivu, který česká literatura má a měla na utváření národního
sebepojetí, mapuje impulsy, jimiž naopak literatura ovlivnila společenskou, politickou, a tudíž i historickou situaci.
Podstatnou součástí výuky je seminární část, v níž probíhá interpretace konkrétních textů a společná tvorba online výstavy v prostředí Exhibition Indihu. Obsah předmětu je každoročně obměňován, je možno zapisovat opakovaně.
Poslední úprava: Mgr. Klára Kudlová, Ph.D. (17.07.2023)
The course focuses on Czech and Czechoslovak literature of the past approximately ten decades. Czech history is seen as an inspiration for all types of Czech literature (prose, poetry, and drama), with history being interpreted, reinterpreted, and misinterpreted through literature. The course examines the influence of Czech literature on national self-perception and on the social, political, and historical situation. The seminar component is a vital part of the teaching experience. It involves interpreting specific texts and collaboratively creating an online exhibition within the Exhibition Indihu environment.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Klára Kudlová, Ph.D. (17.07.2023)
Odhalit souvislost mezi historií a literaturou jako vzájemné ovlivnění. Vyzdvihnout momenty vlivu, který česká literatura má a měla na utváření národního sebepojetí, prostřednictvím online výstavy komunikovat výsledky semináře veřejnosti.
Poslední úprava: Mgr. Klára Kudlová, Ph.D. (17.07.2023)
Aim of the course: To uncover the connection between history and literature as mutual influences. To highlight the moments of influence that Czech literature has had and continues to have on shaping national self-perception, and to map the impulses through which it has influenced the social, political, and consequently, the historical situation.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Klára Kudlová, Ph.D. (17.07.2023)
Kamil Činátl. Dějiny a vyprávění. Praha, Argo, 2011.
Jakub Holec. Problémy české literární fikce (s tematikou období 1938-1939). Pardubice, 2013, bakalářská práce.
Jaroslav Vostrý, Zuzana Sílová, České drama a český hrdina. Kant, Praha 2017.
Dobrava Moldanová. Zdání autenticity a přiznaná literárnost historického románu na konci 20. století [online]. In: Obraz dějin v umění 20. Století. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, s. 131-136
Cestami Mnémosyné, ed. Antonín K. K. Kudláč. Univerzita Pardubice, Pardubice 2021
Timotheus Vodička, Legenda a historie. Vl. nákladem, 1947.
Seymour Chatman. Příběh a diskurs. Narativní struktura v literatuře a filmu. Brno, Host, 2008.
Lubomír Doležel. Fikce a historie v období postmoderny. Praha: Academia, 2008.
Umberto Eco. Lector in fabula. Role čtenáře. Praha: Academia, 2010.
Marie-Laure Ryan. Fikce, nefaktuály a princip minimální odchylky. Aluze. 2005, roč. 9, č. 3, s. 105-118.
Martin Šíp: Historický román 60. let ve výuce literatury na střední škole. ZČU 2014.
Poslední úprava: Mgr. Klára Kudlová, Ph.D. (17.07.2023)
Kamil Činátl. Dějiny a vyprávění. Praha, Argo, 2011.
Jakub Holec. Problémy české literární fikce (s tematikou období 1938-1939). Pardubice, 2013, bakalářská práce.
Jaroslav Vostrý, Zuzana Sílová, České drama a český hrdina. Kant, Praha 2017.
Dobrava Moldanová. Zdání autenticity a přiznaná literárnost historického románu na konci 20. století [online]. In: Obraz dějin v umění 20. Století. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, s. 131-136
Cestami Mnémosyné, ed. Antonín K. K. Kudláč. Univerzita Pardubice, Pardubice 2021
Timotheus Vodička, Legenda a historie. Vl. nákladem, 1947.
Seymour Chatman. Příběh a diskurs. Narativní struktura v literatuře a filmu. Brno, Host, 2008.
Lubomír Doležel. Fikce a historie v období postmoderny. Praha: Academia, 2008.
Umberto Eco. Lector in fabula. Role čtenáře. Praha: Academia, 2010.
Marie-Laure Ryan. Fikce, nefaktuály a princip minimální odchylky. Aluze. 2005, roč. 9, č. 3, s. 105-118.
Martin Šíp: Historický román 60. let ve výuce literatury na střední škole. ZČU 2014.
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Klára Kudlová, Ph.D. (17.07.2023)
1. Vladislav Vančura, 1938: květnová krize, literatura a historie jako obrana.
2. Milada Součková, 1939: literární deník jako pokus dokumentovat počátky protektorátu.
3. Milada Součková, 1943/1962: velká a malá historie
4. Karel Pecka, 1975-1978 a Václav Kaplický, 1963, spirituální důrazy v retrospektivě 50. let
5. Václav Kaplický, 1963: Velké Losiny jako obraz doby; Karel Michal, 1968: třicetiletá válka, Pražské jaro a vyhasínání ideálu.
6. Josef Jedlička, 1991, rehabilitace pojmu paměť.
7. Jáchym Topol, 2001 a 2005, Pražské jaro a srpnová invaze v dětské perspektivě.
8.Zuzana Holasová, 2019, socialistická éra a boj s drakem.
9. Lenka Lagronová, 2016, emblematické postavy českých dějin: sv. Václav, Božena Němcová.
10. Kateřina Tučková, 2022, použití dějinného materiálu v románu.
Poslední úprava: Mgr. Klára Kudlová, Ph.D. (17.07.2023)
1. Vladislav Vančura, 1938: May crisis, literature and defense. 2. Milada Součková, 1939: Literary diary as an attempt to document the beginnings of the Protectorate. 3. Milada Součková, 1943/1962: Big and little histories. 4. Karel Pecka, 1975-1978, and Václav Kaplický, 1963: Spiritual emphases in the retrospective of the 1950s. 5. Václav Kaplický, 1963: Velké Losiny as an image of the era; Karel Michal, 1968: Thirty Years' War, Prague Spring, and the fading of ideals. 6. Josef Jedlička, 1991: Rehabilitation of the concept of memory. 7. Jáchym Topol, 2001 and 2005: Prague Spring and the August Invasion from a child's perspective. 8. Zuzana Holasová, 2019: The socialist era and the fight with a dragon. 9. Lenka Lagronová, 2016: Emblematic figures of Czech history: St. Wenceslas, Božena Němcová. 10. Kateřina Tučková, 2022: The use of historical material in the novel.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Klára Kudlová, Ph.D. (17.07.2023)
Podmínkou k zakončení je minimálně dvoutřetinová účast na předmětu, aktivní účast v diskusích, aktivní spolupráce na tvorbě online výstavy.
Poslední úprava: Mgr. Klára Kudlová, Ph.D. (17.07.2023)
The prerequisite for graduation is a minimum of two-thirds participation in the course, active participation in discussions, and in the creation of the online exhibition.