Poslední úprava: doc. ThLic. Jaroslav Brož, Th.D. (29.05.2023)
Přednášky představí základní témata umění renesance v Itálii, v oblasti architektury, sochařství a malířství. Jednotlivé přednášky jsou zaměřena na významná umělecká centra a významné osobnosti.
Poslední úprava: doc. ThLic. Jaroslav Brož, Th.D. (29.05.2023)
Lectures are fosuced to the basic themes of Renaissance art in Italy, in the field of architecture, sculpture and painting. Individual lectures are focused on important art centers and important personalities.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. ThLic. Jaroslav Brož, Th.D. (29.05.2023)
Cílem předmětu je studentům zprostředkovat základní přehled o vývoji renesančního umění v Itálii a principech jednotlivých uměleckých škol.
Literatura -
Poslední úprava: doc. ThLic. Jaroslav Brož, Th.D. (29.05.2023)
1. Základní přehledová literatura:
Andrew Martindale, Člověk a renesance, Praha 1971.
E.H. Gombrich, Příběh umění, Praha 1995, kap. 12-18.
Rolf Toman /ed./, Umění italské renesance, architektura, sochařství, malířství, kresba, Praha (jakýkoli rok vydání)
René Huyghe /ed./, Encyklopedie. Umění renesance a baroku, Praha 1970.
Paul Johnson, Dějiny renesance, Brno 2004
Frederick Antal, Florentské malířství a jeho společenské pozadí. Měšťanská republika, než převzal moc Cosimo de´Medici - XIV. století a počátek století XV., /London 1947/, Praha 1954.
2. Doporučená literatura (3 tituly k zápočtu):
Max Dvořák, Umění jako projev ducha, Praha 1936, kapitoly Nové evangelium; Brunelleschi; Tintoetto
Max Dvořák, Italské umění od renesance k baroku, Praha 1946.
Pierre Francastel, Figura a místo. Vizuální řád v italském malířství 15. století, Praha 1984.
Jaroslav Pešina, Tektonický prostor a architektura u Giotta, Praha 1945.
V.V. Štech, Donatello, Praha 1956.
V.V. Štech, Italská renesanční plastika, Praha 1960.
Jaroslav Pešina, Giotto, úvodní stať ve svazku Prameny, sbírka dobrého umění, sv. 64, Praha 1949.
Oldřich Blažíček, Raffael, Praha 1982
Girgio Vasari, Životopisy nejvýznačnějších malířů, sochařů a architektů I a II, Praha (jakýkoli rok vydání)
Jaromír Pečírka, Leonardo da Vinci, Praha 1975
Oldřich Blažíček, Michelangelo, Praha 1975
Ivo Krsek, Tizian, Praha 1976
Cristina Aidini Luchinat, Elena Capretti, Velcí mistři italského výtvarného umění, Frýdek-Místek 2002
Pierre Francastel, Malířství a společnost. Výtvarný prostor od renesance ke kubismu, Brno 2003, kap. 1 a dodatky
3. Katalogy českých sbírek k tématu
Olga Pujmanová, Petr Přibyl, Italian painting c. 1330–1550, Praha 2008
Jaromír Neumann, Obrazárna pražského hradu, Praha 1966
Martin Zlatohlávek (ed.), Italské renesanční umění z českých sbírek : kresby a grafika, Praha 1996
Giulio Bora a Martin Zlatohlávek, Kresby z Cremony. Umění renesance a manýrismu v lombardském městě, katalog výstavy Národní galerie v Praze, Praha 1995
Ladislav Daniel (ed.), Florenťané : umění z doby medicejských velkovévodů, Praha 2002
Milan Togner, Kroměřížská obrazárna. Katalog sbírky obrazů Arcibiskupského zámku v Kroměříži, Praha 1998
Ladislav Daniel, Olga Pujmanová, Milan Togner; Michal Soukup (ed.), Olomoucká obrazárna. I, Italské malířství 14.-18. století z olomouckých sbírek, Olomouc 1996
4. Nástavba:
S.J. Freedberg, Painting in Italy 1500-1600, The Pelican History of Art, Penguin Books 1971.
J. Bialostocki /ed./, Spätmittelalter und beginnende Neuzeit, Propylaen Kunstgeschichte, Bd. 7, Berlin 1972.
Pavel Preiss, Panoráma manýrismu. Kapitoly o umění a kultuře 16. století, Praha 1974.
Peter Burke, Italská renesance. Kultura a společnost v Itálii, Praha 1996.
Pavel Preiss, Giorgio Vasari. Profil výtvarného umělce a literáta. in: Giorgio Vasari, Životy nevýznačnějších malířů, sochařů a architektů, I, Praha 1998, s. 9-46.
André Chastel, Vyplenění Říma. Od manýrismu k protireformaci, Brno 2003.
Eugenio Garin, Renesanční člověk a jeho svět, Praha 2003
Poslední úprava: doc. ThLic. Jaroslav Brož, Th.D. (29.05.2023)
1. Basic overview literature:
Andrew Martindale, Člověk a renesance, Praha 1971.
E.H. Gombrich, Příběh umění, Praha 1995, kap. 12-18.
Rolf Toman /ed./, Umění italské renesance, architektura, sochařství, malířství, kresba, Praha (jakýkoli rok vydání)
René Huyghe /ed./, Encyklopedie. Umění renesance a baroku, Praha 1970.
Paul Johnson, Dějiny renesance, Brno 2004
2. Recommended literature:
Max Dvořák, Umění jako projev ducha, Praha 1936, Nové evangelium s. 16-48; Brunelleschi s. 49-64; Dürerova Apokalypsa s. 65-75.
Max Dvořák, Italské umění od renesance k baroku, Praha 1946.
Pierre Francastel, Figura a místo. Vizuální řád v italském malířství 15. století, Praha 1984.
Jaroslav Pešina, Tektonický prostor a architektura u Giotta, Praha 1945.
V.V. Štech, Donatello, Praha 1956.
V.V. Štech, Italská renesanční plastika, Praha 1960.
Jaroslav Pešina, Giotto, úvodní stať ve svazku Prameny, sbírka dobrého umění, sv. 64, Praha 1949.
Frederick Antal, Florentské malířství a jeho společenské pozadí. Měšťanská republika, než převzal moc Cosimo de´Medici - XIV. století a počátek století XV., /London 1947/, Praha 1954.
Oldřich Blažíček, Raffael, Praha 1982
Girgio Vasari, Životopisy nejvýznačnějších malířů, sochařů a architektů I a II, Praha (jakýkoli rok vydání)
Jaromír Pečírka, Leonardo da Vinci, Praha 1975
Oldřich Blažíček, Michelangelo, Praha 1975
Ivo Krsek, Tizian, Praha 1976
Cristina Aidini Luchinat, Elena Capretti, Velcí mistři italského výtvarného umění, Frýdek-Místek 2002
Pierre Francastel, Malířství a společnost. Výtvarný prostor od renesance ke kubismu, Brno 2003 /zvl. kap. 1, s. 9-69/.
3. Catalogs of Czech collections
Olga Pujmanová, Petr Přibyl, Italian painting c. 1330–1550, Praha 2008
Jaromír Neumann, Obrazárna pražského hradu, Praha 1966
Martin Zlatohlávek (ed.), Italské renesanční umění z českých sbírek : kresby a grafika, Praha 1996
Giulio Bora a Martin Zlatohlávek, Kresby z Cremony. Umění renesance a manýrismu v lombardském městě, katalog výstavy Národní galerie v Praze, Praha 1995
Ladislav Daniel (ed.), Florenťané : umění z doby medicejských velkovévodů, Praha 2002
Milan Togner, Kroměřížská obrazárna. Katalog sbírky obrazů Arcibiskupského zámku v Kroměříži, Praha 1998
Ladislav Daniel, Olga Pujmanová, Milan Togner; Michal Soukup (ed.), Olomoucká obrazárna. I, Italské malířství 14.-18. století z olomouckých sbírek, Olomouc 1996
4. Extension literature:
S.J. Freedberg, Painting in Italy 1500-1600, The Pelican History of Art, Penguin Books 1971.
J. Bialostocki /ed./, Spätmittelalter und beginnende Neuzeit, Propylaen Kunstgeschichte, Bd. 7, Berlin 1972.
Pavel Preiss, Panoráma manýrismu. Kapitoly o umění a kultuře 16. století, Praha 1974.
Peter Burke, Italská renesance. Kultura a společnost v Itálii, Praha 1996.
Pavel Preiss, Giorgio Vasari. Profil výtvarného umělce a literáta. in: Giorgio Vasari, Životy nevýznačnějších malířů, sochařů a architektů, I, Praha 1998, s. 9-46.
André Chastel, Vyplenění Říma. Od manýrismu k protireformaci, Brno 2003.
Eugenio Garin, Renesanční člověk a jeho svět, Praha 2003
Metody výuky -
Poslední úprava: doc. ThLic. Jaroslav Brož, Th.D. (29.05.2023)
Frontální výklad, diskuze se studenty, četba odborných textů, rozbor obrazového materiálu.
Poslední úprava: doc. ThLic. Jaroslav Brož, Th.D. (29.05.2023)
Frontal interpretation, discussion with students, reading of professional texts, analysis of visual material.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. ThLic. Jaroslav Brož, Th.D. (29.05.2023)
Zápočet bude udělen na základě dvou požadavků:
Na konci zimního semestru proběhne zápočtový test - poznávačka z obrazového materiálu probíraného během přednášek. V testu bude student určovat autora uměleckého díla, námět uměleckého díla, datování uměleckého díla, v případě architektury také lokaci. Hranice pro úspěšné splnění testu je 75% správných odpovědí.
Před testem (termín 13.12.2022) zároveň odevzdá 3 eseje na 3 přečtené knihy z doporučené literatury (viz literatura k předmětu). V eseji student rozebere, na co byla kniha zaměřena, jak byla strukturována a shrne závěry textu. Každá esej bude v rozsahu cca 2 NS (odevzdat je tedy třeba celkem min. 6 NS).
Poslední úprava: doc. ThLic. Jaroslav Brož, Th.D. (29.05.2023)
Credit will be awarded based on two requirements:
At the end of the winter semester there will be a credit test - a license plate from the visual material discussed during the lectures. In the test, the student will determine the author of the work of art, the theme of the work of art, the dating of the work of art, in the case of architecture also the location.
At the end of the semestr student also submits 3 essays on 3 books read from the recommended literature. In the essay, the student analyzes what the book was focused on, how it was structured, and summarizes the conclusions of the text. Each essay will be in the range of about 2 NS (it is necessary to submit 6 NS).
Vstupní požadavky -
Poslední úprava: doc. ThLic. Jaroslav Brož, Th.D. (29.05.2023)
Láska k umění
Poslední úprava: doc. ThLic. Jaroslav Brož, Th.D. (29.05.2023)
Love for art
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. ThLic. Jaroslav Brož, Th.D. (29.05.2023)
Odevzdání esejí a splnění zápočtového testu.
Poslední úprava: doc. ThLic. Jaroslav Brož, Th.D. (29.05.2023)
Submission of essays and completion of credit test