PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Znalectví a obchod s uměleckými díly 1 - KDKU311
Anglický název: Connoisseurship and Art Market 1
Zajišťuje: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D.
Záměnnost : KDKU347
Je korekvizitou pro: KDKU312
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (28.08.2023)
Přednášky budou zaměřeny na základní principy znalectví sochy, malby, kresby a grafiky. Orientují se na jejich materiál a techniku provedení, zhodnotí jejich případnou adjustáž, poučí o základech chemicko-technologického a restaurátorského průzkumu, vyloží základy kulturně historického průzkumu a doplní postupy při stylovém rozboru a určování funkce uměleckého díla. Důležitá bude konkrétní znalecká práce s vybranými uměleckými díly, na nichž budou popsané metody přestaveny. Seznámí s formami obchodu s uměleckými díly v historickém kontextu, ale i v současnosti, jako jsou např. obchodní galerie, aukce, veletrh umění ad.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (28.08.2023)

Odborná literatura znalectví:

Bernard Berenson, Rudiments of Connoisseurship, New York 1962

S. J. Fleming, Authenticity in Art, London 1975

George Savage, Forgeries, Fakes and Reproductions, London 1976

Charles Hamilton, Great forgers and famous fakes, New York 1980

Carol Gibson-Wood, Studies in the Theory of Connoisseurship: from Vasari to Morelli, New York, London 1988

Wilhem von Bode, Mein Leben, Berlin 1997

Dorothea Peters, Fotografie als Instrument und Medium der Kunstgeschichte, Berlin 2009

Mary Acton, Learning to look at Sculpture, London 2014

Mary Acton, Learning to look at Painting, London 2014

Mary Acton, Learning to look at Modern Art, London 2014

 

Odborná literatura obchod s uměním:

série Studies in the History of Collecting and Art Markets¨

Journal for art market studies (online)

Georgina Adam, Dark side of the boom: the excesses of the art market in the twenty-first century, London 2017

Titia Hulst, A history of the western art market: a sourcebook of writings on artists, dealers and artmarkets, Oakland 2017 (online)

Bénédicte Savoy, Theories of Art Market: data – value – history, Berlin 2017 (online)

Bénédicte Savoy, The Pricing of Art: maker – markets – museums, Berlin 2017 (online)

Další literatura:

Rudolf Ryšavý, Jak jsem se stal obchodníkem s obrazy, aneb . Knihy versus obrazy (10:0 pro obrazy), Praha 1947.

Werner Ehlich, Bilder - Rahmen: von der Antike bis zum Romantik, Dresden 1979.

Lenka Vaňková, Veronika Pilná, Metodika datování a interpretace portrétů 16. - 18. století pomoicí historické módy, Národní památkový ústav, Praha 2013.

Dagmar Jelínková (ed.), Jak zarámovat obraz?, Národní galerie v Praze, 2017.

Jiří Hořava, Artbedekr, aneb rádce a průvodce trhem s uměním v ČR, 1,2, Třeboň, 2020, 2021.

Antonín Novák (ed.), Traktáty a receptáře. Výtvarné techniky středověku, renesance a baroka, Praha 2020.

Olga Kotková (ed.), Falza? Falza!, Národníá galerie Praha, 2021.

František Zchoval, Petra Příkazská, Jiřina Vyorálková, Judita Kožíšková (edd.), Originál? Umění napodobit umění, Galerie moderního umění v Hradci Králové, 2021.

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (28.08.2023)

Struktura předmětu: kapitoly z dějin znalectví od renesance po současnost (role znalce v kulturních dějinách: Michelangelo, Vasari, Baldinucci, Crowe, Cavalcasele, Morelli, Berenson, Bode, Frienländer, Tietze, Kramář, Neuman, Šafařík, jednotlivé školy znalectví v současnosti); základní pojmy znalectví: technika, funkce, styl, autorství, datace;  role znalce uměleckých děl ve státním a soukromém sběratelství; role znalce uměleckých děl v obchodě s uměleckými díly; otázky kulturních památek a národních kulturních památek a jejich prodej; základní postupy při určování autora uměleckého díla a jeho datování; vyhodnocení výsledků chemicko-technologického a restaurátorského průzkumu; otázky signatury na uměleckých dílech; provenience uměleckých děl; publikování uměleckých děl.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (28.08.2023)

Podminkou získání zápočtu na konci zimního semestru je aktivní účast na přednáškách a zpracování minimálně jednoho katalogového hesla vybraného uměleckého díla ve formě textu nebo power pointové prezentace.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK