|
|
|
||
Poslední úprava: Bc. Aneta Csikósová, DiS. (10.01.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Bc. Aneta Csikósová, DiS. (10.01.2024)
Vzdělávací cíle: 1. porozumět problematice teorie a praxe správní vědy a nástrojům účinného řízení a fungování veřejné správy. 2. mít osvojené klíčové praktické problém y účinného řízení veřejné správy. |
|
||
Poslední úprava: Bc. Aneta Csikósová, DiS. (10.01.2024)
Základní: Ochrana, F. – Půček, M. J. – Špaček, D . a kol. Veřejná správa. Elektronický text. Brno: ESF, 2015. Hendrych, D. a kol. Správní právo. Obecná část. 9. vydání Praha: Nakladatelství C.H. Beck, 2016. OECD: Přehled o stavu veřejné správy: Česká republika. Česká republika na cestě k modernější a efektivnější správě. OECD, 2023. MV ČR: Klientsky orientovaná veřejná správa 2030. Právní předpisy: Zákon č. 2 ze dne 8. ledna 1969 o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ve znění změn a pozdějších úprav. Zákon č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, ve znění pozdějších úprav Zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších úprav Zákon č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších úprav Zákon č. 128/2000 Sb. o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 320 ze dne 9. srpna 2001 o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole). Zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění úprav. Správní řád – zákon č. 500/2004 Sb.
Doporučená: Ochrana, F. – Půček, M. Dosahování úspor ve veřejném sektoru. Praha: Karolinum, 2023. Pollit, Ch., Bouckaert, G.: Public Management Reform. A Comparative Analysis. Second Edition. Oxford. University Press, 2004, 2010. Pomahač, R. a kol. Veřejná správa. Praha: C.H. Beck, 2013 Wright, G., Nemec, J. (eds.).: Public Management in the Central and Eastern European Transition: Concepts and Cases. Bratislava. NISPAcee, 2002. |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. František Ochrana, DrSc. (12.12.2023)
Přednášky podle rozvrhu. Samostatné studium pramenů podle pokynů učitele se zpětnou vazbou na konzultacích, přednáškách a cvičení. |
|
||
Poslední úprava: Bc. Aneta Csikósová, DiS. (10.01.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Bc. Aneta Csikósová, DiS. (10.01.2024)
1. Vztah veřejné politiky a veřejné správy 2. Správní věda, správní právo, správní politika 3. Vývoj teorií veřejné správy 4. Základní teoretické koncepty a přístupy k řízení veřejné správy 5. Veřejná moc a veřejná správa. Druhy veřejné správy. Vykonavatelé státní správy. 6. Územní samospráva 7. Správní řízení, správní kontrola 8. Zaměstnanci veřejné správy, zákon o státní službě. Etika ve veřejné správě 9. Reforma veřejné správy v EU a v ČR. Analýza stavu veřejné správy ČR z pohledu indikátorů vládnutí. 10. Kontrola ve veřejné správě. 11 . Zadávání veřejných zakázek ve státní správě a samosprávě. Korupce ve veřejné správě 12. Poskytování veřejné podpory ve veřejné správě. Veřejná podpora a pravidla EU. Veřejná podpora v ČR.
Informace ke způsobu výuky, práce během semestru a ukončení předmětu Základní formou výuky je přednáška, přičemž výuka bude probíhat interaktivní formou, kdy bude na výuce posílena přímá zpětná vazba. Cílem zpětné vazby je upevnit získané vědomosti a rozvinout dovednosti a taktéž studentům dát zpětnou vazbu, jak student průběžně zvládá probíranou látku. Na přednášku navazuje cvičení. Na cvičení studenti pod vedením učitele řeší úkoly. Procvičované úkoly se vztahují k problémům probíraným na minulé přednášce a k ní nastudované literatuře v samostudiu. Úkoly na příští cvičení upřesňuje učitel na přednášce. Procvičované úkoly mají podobu řešení úkolů, které jsou obsahem semestrální zkoušky a odpovídají požadavkům (otázkám) na státní zkoušku. Řešené úkoly jsou na témže cvičení společně diskutovány, přičemž správné řešení úkolů je prováděno interaktivně ve formě společné diskuse se studenty. Zpětná vazba je posílena i individuálně a to takto: Studenti na konci hodiny odevzdávají řešené úkoly učiteli (správnost řešených úkolů je pak společně řešena s učitelem). Odevzdané úkoly učitel do příštího cvičení podrobně vyhodnotí a ohodnotí je standardní známkou. Toto hodnocení se bere na zřetel při stanovení závěrečné známky. Závěrečná známka je stanovena v rámci individuální rozpravy učitele se studentem. Studenti, kteří se z důvodů hodných zřetele (např. nemoc během semestru) nebudou moci zúčastňovat přednášky a cvičení, skládají zkoušku standardní formou (test ve zkouškovém období a individuální rozprava). Poznámka: Další podrobné informace budou sděleny na první přednášce.
PROBLÉMOVÉ OKRUHY: Předmět se zabývá následujícími okruhy problémů: 1. Vztah veřejné politiky a veřejné správy 2. Správní věda, správní právo, správní politika 3. Vývoj teorií veřejné správy 4. Základní teoretické koncepty a přístupy k řízení veřejné správy 5. Veřejná moc a veřejná správa. Druhy veřejné správy. Vykonavatelé státní správy. 6. Územní samospráva 7. Správní řízení, správní kontrola 8. Zaměstnanci veřejné správy, zákon o státní službě 9. Etika ve veřejné správě. Korupce ve veřejné správě 10. Metody pro podporu efektivního a účinného výkonu veřejné správy (teorie a praktická aplikace) 11. Reforma veřejné správy. v ČR. Analýza stavu veřejné správy ČR z pohledu indikátorů vládnutí. 12. Hospodárnost, efektivnost a účelnost ve veřejné správě. Financování veřejné správy 13. Poskytování veřejné podpory ve veřejné správě. Veřejná podpora a pravidla EU. Veřejná podpora v ČR. 14. Zadávání veřejných zakázek ve státní správě a samosprávě. |