PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Constitutional Rights of Migrants in a Comparative Perspective - JSM145
Anglický název: Constitutional Rights of Migrants in a Comparative Perspective
Zajišťuje: Katedra sociologie (23-KS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 9
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: doc. Mgr. Jakub Grygar, Ph.D.
Třída: Externí předmět nevyučovaný na UK
Anotace - angličtina
Poslední úprava: doc. Mgr. Jakub Grygar, Ph.D. (09.03.2023)
The course is lectured by Costanza Nardocci, Cecilia Siccardi and Alessandra Osti (University of Milan)


The course is organized into three integrated modules which will cover: 1) the Constitutional rights of asylum seekers and refugees, in the context of Italian policies on entry and hospitality; 2) The supranational and constitutional system of human rights protection towards ethnic and racial minorities with a key focus on the status of minority women in their exercise of cultural and identity rights; 3) Access to the asylum procedure and safeguards for unaccompanied children in a selected number of States; immigrant’s social rights from a comparative perspective.
The course is designed to deepen the protection of immigrant rights in the context of constitutional law, within the Italian context and in light of the comparative perspective, and to provide the students with specific knowledge of national policies on asylum seekers. Furthermore, the course will provide students with legal reasoning while working on case law analysis on the protection of social rights, especially in cases revolving around the rights to education and healthcare.
Students will be required to actively engage in the investigation of the relevant case law, the law, policies, relevant documents, and key academic texts to acquire language skills and critical awareness of the main existing challenges.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK