PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Komunikace vědy a výzkumných institucí - JKM530
Anglický název: Communication of Science and Research Institutions
Zajišťuje: Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 20 / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=5151
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Denisa Hejlová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Denisa Hejlová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Petr Bednařík, Ph.D. (28.02.2023)
Věda představuje základní pilíř lidského poznání a její komunikace je klíčová pro rozvoj společnosti, naši bezpečnost a ekonomický růst. V současné době, která je výrazně formovaná dostupností online technologií, dezinformacemi a názorovými echo chambers, však efektivní komunikace vědy a výzkumných institucí čelí řadě výzev. Zásadní nedostatky v této oblastni byly nejvíce patrné během pandemie koronaviru. Univerzity, vlády zemí i mezinárodní organizace tak nyní více než dříve investují prostředky do strategické komunikace. Jak fungují PR oddělení vysokých škol, co obnáší popularizace vědy, jak tlumočit složité informace laické veřejnosti a s jakými výzvami se potkýkají média? To se dozvíte ve zcela novém předmětu Komunikace vědy a výzkumných institucí, který kombinuje teorii i praktickou výuku a představí řadu zajímavých hostů.

Předmět vyučuje Mgr. Karolína Poliaková, karolina.poliakova@fsv.cuni.cz - v případě dotazů prosím kontaktujte přímo vyučující kurzu a ne garantku doc. Hejlovou.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Karolína Poliaková (11.08.2022)

Hlavním cílem předmětu je komplexně představit oblast komunikaci vědy a předat studentům základní poznatky oboru skrze přednášky, odbornou literaturu a praktickou výuku. Absolvováním předmětu získáte klíčové znalosti pro svůj rozvoj v oblasti komunikace a připravíte se na uplatnění ve vědeckých týmech, PR odděleních univerzit nebo v médiích. Zkušenosti z předmětu ale využijete i při dalším studiu nebo kariéře, která má co do činění s institucionální komunikací nebo obsahovým marketingem.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Denisa Hejlová, Ph.D. (30.09.2023)

Předmět je zakončen zápočtem, který je udělen za aktivní participaci ve výuce a skupinové projekty (podrobně níže).

  • Komunikační strategie vybraného výzkumného projektu odevzdaná v textové podobě v rozsahu 5-7 normostran za celou skupinu (35 bodů)

  • Prezentace skupinových projektů (30 bodů)

  • Znalostní test z nastudované literatury v průběhu semestru (20 bodů)

  • Příprava otázek pro hostující lektory, aktivní participace v diskusích na seminářích (15 bodů)

Pro udělení zápočtu je zapotřebí získat alespoň 70 bodů.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Karolína Poliaková (02.10.2022)

POVINNÁ LITERATURA (ODBORNÉ ČLÁNKY)

Bartoš, V. et al., 2022. Communicating doctors' consensus persistently increases COVID-19 vaccinations. Nature (London), 606(7914), pp.542-549. (PDF)

Bucchi, M., 2019. Facing the challenges of science communication 2.0: quality, credibility and expertise. EFSA journal, 17(Suppl 1), pp.1-7. (PDF)

Joubert, M., 2020. From top scientist to science media star during COVID-19 – South Africa’s Salim Abdool Karim. South African Journal of Science, 116(7-8), pp.24-27. (PDF)

Mede, N.G., 2022. Science communication in the face of skepticism, populism, and ignorance: what Don't Look Up tells us about science denial--and what it doesn't. Journal of science communication, 21(5), pp.1-11. (PDF)

Roozenbeek, et. al, 2022. Psychological inoculation improves resilience against misinformation on social media. Science Advances, 8(4), pp1-11. (PDF)

 

DOPORUČENÁ LITERATURA (POPULÁRNĚ NAUČNÉ KNIHY)

Foxx, F., 2022. Beyond The Hype: The Inside Story on Science's Biggest Controversies. UK: Elliott & Thompson, Limited. ISBN 1783966173.

Olson, R., 2015. Houston, We Have a Narrative. Chicago, IL: University of Chicago Press. ISBN 022627070X.

Storr, W., 2020. The Science of Storytelling. New York, NY: Abrams. ISBN 1419743031.

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Denisa Hejlová, Ph.D. (25.09.2023)

Předmět se skládá z přednášek, diskuzí o nastudované literatuře, besed s komunikačními profesionály a skupinových prací zakončených prezentacemi ve třídě. Bližší informace najdete níže.

Na začátku semináře se seznámíte se základy komunikace vědy formou úvodních přednášek. Součástí našich setkání budou také diskuze nad klíčovými texty oboru

Významná část semináře bude věnována přednáškám expertů a expertek z oboru komunikace vědy. Své zkušenosti vám předají zástupci a zástupkyně vědeckých redakcí, PR oddělení výzkumných institucí nebo samotní vědci a vědkyně. Před každou hostující přednáškou zanesete do sdíleného dokumentu jednu otázku pro lektora na základě rešerše.

Závěrem semestru jsou na programu práce ve skupinách a prezentace výstupů vašich projektů. Co obnášejí? Úkolem každé skupiny je vybrat si jeden výzkumný projekt a připravit komunikační strategii či jinou formu zpracování projektu (např. analýzu stakeholderů). Témata budou upřesněna v průběhu listopadu 2023 ve spolupráci s partnerskou organizací z praxe. Do přípravné fáze tvorby strategie doporučujeme zařadit rešerši (zahraniční) praxe. Vaši strategii sepíšete v textovém dokumentu (rozsah 5-7 normostran) a představíte formou prezentací v hodině. Smyslem projektů je přenesení nabytých znalostí v předmětu do praxe.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Denisa Hejlová, Ph.D. (25.09.2023)

03. 10. Úvodní přednáška (komunikace vědy v kostce)
10. 10. Důvěra ve vědu jako základní předpoklad komunikace
17. 10. Host: Pavla Hubálková, vědecká novinařina a networking (Czexpats in Science) https://czexpats.org/
24. 10. Daniel Stach 
31. 10. Daniel Stach
07. 11. Host: Monika Vondráková, NF Neuron + zadání týmových projektů
14. 11. Strategická komunikace vědy 
21. 11. Storytelling ve vědecké komunikaci
28. 11. Jan Lukačevič – Popularizace očima vědce
12. 12. Prezentace projektů
19. 12. Prezentace projektů (dle domluvy - možný přesun do lednového termínu)

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Karolína Poliaková (11.08.2022)
Předmět je primárně určen studujícím v programu Strategická komunikace, ale je otevřen všem se zájmem o komunikaci vědy. Žádné přechozí znalosti oborů přírodních věd nejsou potřeba.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK