PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Comparative Media Analysis - JKM135
Anglický název: Comparative Media Analysis
Český název: Komparativní analýza médií
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 20 (10)
Minimální obsazenost: 10
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D.
Vyučující: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D. (02.02.2024)
Předmět se zabývá zobrazováním aktuálních událostí v médiích České republiky a dalších zemí EU. Začínáme úvodem do metody lingvistické analýzy diskurzu. Studenti se naučí, jak takovou analýzu provádět a jak interpretovat její výsledky. Na tomto základě analyzujeme diskurzivní reprezentaci aktuálních událostí v médiích různých evropských zemí (ČR a dalších zemí EU). Srovnání ukazuje specifika národních diskurzů, která jsou determinována příslušnou společností a kulturou. Cílem kurzu je tedy nahlédnout mediální diskurzy v kulturním a společenském kontextu.


Cíl předmětu
Poslední úprava: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D. (02.02.2024)

Hlavním cílem kurzu je lingvistická analýza diskurzu mediálních textů (různých kultur). Studenti se učí provádět takové analýzy a interpretovat výsledky v kulturním a společenském kontextu.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D. (02.02.2024)

Pravidelná a aktivní účast

Vypracování teoretických textů doma

Aktivní účast na analytické práci: diskurzivní analýza textů

Analýza mediálních textů k aktuální události a zápis výsledků do tabulky

Interpretace a shrnutí výsledků analýzy ve formě krátké eseje 

Literatura
Poslední úprava: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D. (02.02.2024)

Texty, které používáme v semináři, budou poskytovány v tištěné formě nebo ve formátu pdf.

Berger P. and T. Luckmann (1999), Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. Brno. Centrum pro studium demokracie a kultury.

Durham, Meenakshi Gigi & Kellner, Douglas M. (2012, 2nd ed.). Adventures in Media and Cultural Studies: Introducing the KeyWorks. In: Meenakshi G. Durham & Douglas M. Kellner, (ed.), Media and Cultural Studies, KeyWorks, (p. 1-25), Malden, Wiley-Blackwell.

Fairclough, Norman (2003). Analysing Discourse. Textual analysis for social research. London & New York. Routledge.

Fleischer, Michael (2001). Kulturtheorie. Systemtheoretische und evolutionäre Grundlagen. Oberhausen. Athena. překlad skript I+II

Hodges Persell, Caroline (1987). (2nd edition) Understanding Society. An Introduction to Sociology, p. 83-101. New York University.

Hofstede, Geert & Hofstede, Gerd J. (2005). Cultures and Or­ganizations. Software of the mind. Intercultural Coopera­tion and its Importance for Survival. New York. Mc Graw-Hill.

Jirák, Jan & Köpplová, Barbara (2009). Masová média. Praha. Portál.

Kraus, Jiří (2008). Jazyk v proměnách komunikačních medií. Univerzita Karlova v Praze. Karolinum.

Notarp, Ulrike a kol. (2009). „Případ Kundera“ v českých médiích v roce 2008. Souvislosti. Revue pro literaturu a kulturu, 20/4, s. 142-157. Příbram. Pbtisk.

Schneiderová, Soňa (2015). Analýza diskurzu a mediální text. Praha. Nakladatelství Karolinum.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D. (02.02.2024)

Znalost literatury uvedené k jednotlivým přednáškám a seminářům.

Schopnost zkoumat mediální text metodou diskurzivní analýzy a výsledky shrnout do vědecké eseje.

Celkové  hodnocení zapsaných studentů probíhá na procentní škále v tomto rozsahu:

100 - 91: A (výtečně, vynikající výkon pouze s drobnými chybami)

81 - 90: B (velmi dobře, nadprůměrný výkon, avšak s určitými chybami)

71 - 80: C (dobře, celkově dobrý výkon s řadou výrazných chyb)

61 - 70: D (uspokojivě, přijatelný výkon, ale se značnými nedostatky)

51 - 60: E (dostatečně, výkon splňuje minimální požadavky)

50 - 0: F 

Sylabus
Poslední úprava: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D. (02.02.2024)

1. Úvod do kurzu

Cíle

2. Proces vědeckého zkoumání

Příklad

3. Kultura a diskurz – vztah mezi kulturou a diskurzem

Skript I „Kultura a diskurs“

Schneiderová, Soňa „Analýza diskurzu a mediální text“ Kap. 1-4, 6, 7.4, 7.5

Kraus: „Teorie diskursu“ Kap. IV.6, 7, 8, 11

4. Úvod do lingvistické analýzy diskurzu

Skript II „Prvky diskursu“

5. Analýza diskurzu – cvičení

6. Výběr jedné mediální události a výběr médií různých zemi

Formulování výzkumných cílů, proměny, systém kategorií

Sbírání dat v databázi

7. Analýza diskurzu – cvičení 

        Analýza mediálních textů k aktuální události a zápis výsledků do tabulky

8. Analýza diskurzu (práce ve skupinách) 

9. Analýza diskurzu (práce ve skupinách) 

10. Práce na závěrečné eseji (ve skupinách)

        Interpretace a shrnutí výsledků analýzy

        Porovnání diskurzů a mediálních obrazů vybrané události v různých zemích

11. Práce na závěrečné eseji (ve skupinách)

12. Práce na závěrečné eseji (ve skupinách) 

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D. (02.02.2024)

Dobrá znalost angličtiny

Znalost jiného cizího jazyka je žádoucí

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK