PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Do-It-Yourself Media - JKM132
Anglický název: Do-It-Yourself Media
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 20 / 20 (20)
Minimální obsazenost: 10
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Miloš Hroch, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Miloš Hroch, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Anotace
Poslední úprava: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D. (14.01.2020)
Kurs je zaměřen na fenomén DIY - Do-It-Yourself" Media. Obsahuje teoretickou a praktickou část.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Miloš Hroch, Ph.D. (26.04.2023)

Pro úspěšné zakončení předmětu je nutné získat alespoň 70 bodů.

  • Participace v diskuzích nad texty (30 bodů) 
  • Recenze na jeden titul z povinné nebo rozšiřující literatury do 2NS (30 bodů) 

  • Participace na společném DIY médiu v rámci kurzu (případně esej 4-6 NS rozvádějící některé z témat kurzu a rozprava nad textem [40 bodů]).

     

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Miloš Hroch, Ph.D. (13.02.2023)

Povinná literatura:

ATTON, C. Alternative and Community Media. New York: Routledge, 2015

DUNCOMBE, S. Notes from Underground: Zines and the Politics of Alternative Culture. Portland: Microcosm Publishing, 2008

FISKE, J. Jak rozumět populární kultuře. Praha: Akropolis, 2017

HROCH, M. Vystřihni – nalep. Jak post-digitální tisk a ziny vzkřísily papírová média. Praha: Akropolis, 2022

JENKINS, H. Pytláci textu: Televizní fanoušci a participativní kultura. Praha: Akropolis, 2019

JOHNS, A. Pirátství – Boje o duševní vlastnictví od Gutenberga po Gatese. Brno: Host, 2013

 

Doporučená literatura:

ANTHROPY, A. Rise of the Videogame Zinesters: How Freaks, Normals, Amateurs, Artists, Dreamers, Drop-outs, Queers, Housewives, and People Like You Are Taking Back an Art Form. New York: Seven Stories Press, 2012

CARPENTIER, N. The Discursive-Material Knot: Cyprus in Conflict and Community Media Participation. New York: Peter Lang Publishing, 2017

COYER, K. - DOWMUNT, T. - FOUNTAIN, A. The Alternative Media Handbook. New York: Routledge, 2007

DANIEL, O. ed. Kultura svépomoci: Ekonomické a politické rozměry v českém subkulturním prostředí pozdního státního socialismu a postsocialismu. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016

DEUZE, M. Život v médiích. Praha: Karolinum Press, 2016

DOWNING, J. D. H. Radical Media: Rebellious Communication and Social Movements. London: SAGE, 2001

EICHHORN, K. Adjusted Margin: Xerography, Art, and Activism in the Late Twentieth Century. Cambridge, MA: MIT Press, 2016

FUCHS, F. Kytary a řev aneb co bylo za zdí. 1. Brno: Papagájův hlasatel, 2002

FUCHS, C. Alternative Media as Critical Media. European Journal of Social Theory [online]. 13(2): 173-192, 2010

GUNDERLOY, M. How to Publish a Fanzine. Washington: Loompanics Unlimited, 1988

HEBDIGE, D. Subkultura a styl. Praha: Dauphin / Volvox Globator, 2012

HROCH, M. Křičím: "To jsem já." Příběhy českého fanzinu od 80.let po současnost. Praha: Page Five, 2017

JAMES, M. Sonic Intimacy: Reggae Sound Systems, Jungle Pirate Radio and Grime YouTube Music Videos. London: Bloomsbury, 2021

JENKINS, H. - ITO, M - DANAH, B. Participatory Culture in a Networked Era. Cambridge: Polity Press, 2016

JENKINS, H. Fans, Bloggers and Gamers: exploring participatory culture. New York and London: NYU Press, 2006

JOHNS, A. Death of a Pirate: British Radio and the Making of the Information Age. New York: W. W. Norton & Company, 2011

LUDOVICO, A. Post-Digital Print. The Mutation of Publishing since 1894. Eindhoven: Onomatopee, 2012

PARIKKA, J. The Anthroboscene. Minnesota: University of Minnesota Press, 2014

PARIKKA, J. Geologie médií. Praha: Karolinum, 2020

MICHELA, M., LOMÍČEK, J. & ŠÍMA, K. Dělej něco! České a slovenské fanziny a budování alternativních scén. Praha: Grada, 2021

PIEPMEIER, A. “Why Zines Matter: Materiality and the Creation of Embodied Community,” American Periodicals, 18(2): 213-238, 2008

REYNOLDS, S. Retromania: Popculture’s Addiction to its Own Past. London: Faber& Faber, 2012

SPENCER, A. The Rise of Lo-fi Culture. London: Marion Boyars Publishers, 2008

The Subcultures Network (eds.). Ripped, Torn and Cut: Pop, Politics and Punk Fanzines from 1976. Manchester: Manchester University Press, 2018

THORNTON, S. Club Cultures: Music, Media and Subcultural Capital. Cambridge: Polity, 1995

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Miloš Hroch, Ph.D. (05.02.2024)

Účast na seminářích/exkurzích, participace v diskuzích nad četbou, závěrečná práce (esej rozvádějící některé z témat kurzu, případně produkce vlastního DIY média).

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Miloš Hroch, Ph.D. (05.02.2024)

DIY média mají ve zdrojovém kódu imperativ „udělej si sám“ a vystihují je tři rysy: 1) dekapitalizace, 2) deinstitucionalizace a 3) deprofesionalizace. (Atton, 2002) Taková svépomocná média operují na poli mimo mainstreamovou produkci, což jim dodává velkou svobodu v rovině vyjádření i radikální estetiky, ale často dokážou do středního proudu zasahovat: také ho ovlivňovat a dokonce diktovat své požadavky velkým mediálním společnostem (jako je tomu v případě fanouškovského aktivismu). Kurz si dává – na základě odborné literatury i konkrétních příkladů – za cíl seznámit studenty s principy a charakteristikou DIY médií (jako jsou komunitní rádia, fanziny nebo nezávislé videohry). Během setkání budou tato média zasazena do kontextu mediálních teorií a kurz podtrhne jejich (materiální) význam v takzvané post-digitální době – kdy se konzumenti populární kultury nevrací jenom k vinylům, ale také k psacím strojům a tištěným časopisům, které i přes všechny dřívější nekrology stále přežívají (a velmi se jim daří mimo pulty novinových stánků a oficiální distribuční cesty). Absolventi kurzu by se měli seznámit s  provozem „alternativních redakcí“, mediálním kutilstvím a praktickými dovednostmi pro produkci DIY médií, ale rovněž získat rozhled v aktuálních otázkách mediálních studií.

Teoreticko – historická část

1. DIY média – představení předmětu a organizační záležitosti (20.2.)

2. 27.2. výuka odpadá

3. DIY média - alternativní, komunitní, občanská média - zasazení do konceptů mediálních studií (5.3.)

3. Vydej si sám – stručná historie fanzinu od sci-fi přes punk až do výtvarných galerií (12.3.)

4. Mediální kutilství – kultura svépomoci za socialismu a samizdat (19.3.)

5. Pirátské vysílačky – koncept pirátství jako radikální forma komunikace (26.3.)

6. Fanouškovství – pytláci textu a fanfikce (2.4.)

7. Post-digitální média – print a analogová média jako forma rezistence (materialita médií, environmentální souvislosti, důsledky digitální revoluce) (9.4)

Praktická část:

8. Videohry jako DIY médium + nácvik praktických programovacích dovedností (Ondřej Trhoň) (16.4.)

9. TBA - zine workshop (23.4.)

10. Živel – o devadesátkové časopisecké kultuře, radikální vizualitě, kyberpunku a udržitelnosti nadšeneckého projektu, který se stává kulturním dědictvím (Petr Krejzek) (30. 4.)

11. TBA - 7. 5. 

12. TBA - 14.5.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK