PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kvantitativní výzkum médií - JKM112
Anglický název: Quantitative Media Research
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 90 / 90 (90)
Minimální obsazenost: 10
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jan Křeček, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jan Křeček, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Neslučitelnost : JJM204, JJM210
Je neslučitelnost pro: JJM210, JJM204
Je záměnnost pro: JJM204
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (20.10.2022)
Kurz Kvantitativní výzkum médií je koncipován jako základní metodologický úvod do oboru mediální studia. Věnuje se kvantitativní obsahové analýze jako (zřejmě) nejtypičtější a nejčastěji nasazované metodě při výzkumu mediální komunikace, zřetel však bude brán i na další kvantitativní metody (typicky dotazníkové šetření).
Studující si osvojují výzkumný proces krok za krokem, od stanovení výzkumné otázky, přes konceptualizaci a operacionalizaci až po sběr dat, jejich zpracování a prezentaci výsledků.
V rámci kurzu se počítá i se základním seznámením se statistickým softwarem SPSS/PSPP.



Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (16.11.2023)

KŘEČEK, J., NEČAS, V., VODOCHODSKÝ, I., MIESSLER, J.: Vyváženost ve vysílání. Praha: Grada, 2023

.

DEACON, D. - PICKERING, M. - GOLDING, P. - MURDOCK, G. Researching Communications. A practical guide to methods in media and cultural analysis. London: Arnold, 1999 (NII-1771a).

DISMAN, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1993 (DI-6323a).

GREEN, S. B. - SALKIND, N. J. - AKEY, T. M. Using SPSS for Windows. Upper Saddle River: Prentice Hall, 2000 (ZII-3398).

HANSEN, A. et al. Mass communication research methods. New York: Palgrave, 1998 (NI-2589a).

HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2012. 

HENDL, J. Statistika pro každého. Praha: FALON, 2013.

NEUENDORF, K. A. The content analysis guidebook. London: SAGE, 2002 (ZII-3373).

PUNCH, K. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008 (DI-8656).

RIFFE, D. - LACY, S. - FICO, F. G. Analyzing Media Messages. Using Quantitative Content Analysis in Research. Lawrence Erlbaum Accociates Publishers: New Yersey, 2005 (NII-3670).

SEDLÁKOVÁ, R. Výzkum médií. Nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2015 (NII-3884ac).

SCHULZ, W. a kol. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum, 2004, 2011 (NI-2954).

TRAMPOTA, T., VOJTĚCHOVSKÁ, M. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010 (NI-356).

WIMMER, R. D., DOMINICK, J. R. Mass media research: an introduction. Belmont: Thomson, Wadsworth, 2006 (NII-2411, NII-1268).

.

Rozcestník k již realizovaným kvantitativním obsahovým analýzám (kvalita bez záruky): 

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1bBZmSWHetldtlZBTGPTgtWEqUTjeHHnbThST968-Scw/edit#gid=0

(pro přístup použijte fakultní Google účet, nežádejte o přístup ze soukromých účtů)

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (20.12.2022)

 Rámcový rozvrh kurzu:

1. Nezastupitelná role metod(y) ve vědě, základní vědecko-výzkumná paradigmata. Typy výzkumů a zkoumaných oblastí v rámci mediální komunikace (mediálních studií), proč zkoumat obsahy, základní přístupy k analýze obsahů/textů/diskurzů, logika, účel, strategie.

2. Konceptualizační fáze - seznámení se zadáním, rešeršní možnosti, tvorba výzkumné otázky a navazujících hypotéz

3. Operacionalizační fáze - hledání indikátorů, tvorba kódovací knihy (kódovací jednotka/y, proměnné a jejich hodnoty), základní/výběrový soubor, reprezentativita, validita a reliabilita

4. Operacionalizační fáze - společné cvičné kódování

5. SPSS (PSPP) I. - nastavení kódovacího archu, sběr dat

6.-7. Test reliability

8. SPSS (PSPP) II. - práce s daty, základy popisné statistiky

9. SPSS (PSPP) III. - základy popisné statistiky, prezentace a interpretace výsledků

10.-11. rezerva

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK