PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Narativ a nová média - JKM026
Anglický název: Narativ and New Media
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:8/0, KZ [HT]
Počet míst: 92 / neurčen (92)
Minimální obsazenost: 10
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: distanční
Způsob výuky: distanční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: JUDr. PhDr. Radka Connelly Kohutová, Ph.D.
Vyučující: JUDr. PhDr. Radka Connelly Kohutová, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Anotace
Poslední úprava: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D. (03.01.2020)
Zájem o příběhy, resp. narativ nalézáme již v dílech antických filosofů. V dnešní době prostupuje skrze a napříč mnoha vědními disciplínami, a to nejen humanitními. Cílem předmětu Narativ a nová média je seznámit studenty s konceptem narativu v rámci studia nových médií. Výklad je koncipován jako širší představení nových médií a jejich aspektů, dále naratologie, včetně specifické formy narativu – interaktivního narativu, a konečně elektronické literatury jako prostředí, v němž nachází své uplatnění literární forma interaktivního narativu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D. (03.01.2020)

Seznámit studenty s klíčovými pojmy a východisky, náhled širšího interdisciplinárního kontextu, zasazení do vědeckého diskurzu.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: JUDr. PhDr. Radka Connelly Kohutová, Ph.D. (30.12.2020)

Hodnocení studentů je založeno na škále písmen A-F, která vychází z Opatření děkanky FSV UK číslo 17/2018 (http://www.fsv.cuni.cz/opatreni-dekanky-c-172018)

Hodnocení předmětu zahrnuje vypracování seminární práce (70 %) v rozsahu nejméně 15 normostran a slovníkového hesla (30 %) v rozsahu nejméně 4 normostran – v obou případech si téma, resp. klíčové slovo volí studenti sami (předem schvaluje vyučující) s přihlédnutím k obsahové náplni kurzu, přičemž téma seminární práce a slovníkové heslo musí vycházet z rozdílných tematických bloků kurzu. V rámci seminární práce mají studenti prokázat schopnost kritického přemýšlení o zvoleném tématu, samostudium, včetně odkazů na relevantní dostupnou (nejen českou) literaturu. Obě práce musí splňovat veškeré nároky kladené na akademický text. Pro úspěšné ukončení kurzu je nutné odevzdat oba odborné texty ve stanoveném termínu a získat v průběžném hodnocení za každý z nich minimálně stupeň E.

Literatura
Poslední úprava: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D. (03.01.2020)

AARSETH, E. J. Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature. Baltimore, Maryland: The Johns Hopkins University Press, 1997. 203 s. ISBN 0-8018-5579-9.

 

ARIEL, Y.; AVIDAROVÁ, R. Information, Interactivity and Social Media. In: Atlantic Journal of Communication. 2015, 23(1), pp. 19-30. ISSN 1545-6878.

 

BOLTER, J. D., GRUSIN, R. Remediation: Understanding New Media. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1999. 295 s. ISBN 0-262-52279-9.

 

LISTER, M. et al. New Media: A Critical Introduction. 2nd edition. London: Routledge, 2009 [2003]. 446 s. ISBN 978-0-415-43161-3.

 

MANOVICH, L. The Language of New Media. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 2001. 354 s. ISBN 0-262-13374-1.

 

RYANOVÁ, M.-L. Introduction, In: M.-L. Ryanová (ed.) Narrative across Media: The Language of Storytelling. Lincoln, London: University of Nebraska Press, 2004a. pp.1-40.  ISBN 0-8032-8993-6.

 

Metody výuky
Poslední úprava: JUDr. PhDr. Radka Connelly Kohutová, Ph.D. (05.10.2023)

1) 4 x kontaktní výuka v průběhu semestru formou přednášky v rozsahu 90 minut

 

2) Aktivní samostudium doplňující kontaktní výuku

 

3) Ověření znalostí a pochopení látky formou seminární práce 

 

4) V případě potřeby individuální konzultace

Sylabus
Poslední úprava: JUDr. PhDr. Radka Connelly Kohutová, Ph.D. (29.12.2020)

Učební látka probíraná v předmětu Narativ a nová média  je rozdělena do čtyř tematických bloků.

 

1) Narativ, text, interpretace, intertextualita

 

2) Nová média, remediace

 

3) Interaktivita, interaktivní narativ 

 

4) Elektronická literatura

 

BLOK 1 – Narativ, text, interpretace, intertextualita

Příběhy jsou nedílnou součástí života každého z nás. Setkáváme se s nimi všude, každý den, ve všech médiích, provázejí nás od raného dětství. Narativní kompetenci nás učí pohádky, v nichž se seznamujeme s tradiční narativní strukturou, učíme se ji rozpoznat a v pozdějším věku sami používat. Právě nová média bývají dávána do souvislosti se znovuobjeveným zájmem o studium narativu, které bylo ještě na konci minulého století spíše upozaďováno.  Tento blok se zaměří na základní koncepty naratologie, na tzv. narativistický obrat v humanitních vědách, text a jeho čtení versus interpretaci, a konečně rovněž pojem intertextuality.

 

BLOK 2 – Nová média, remediace

Příchod nových médií (new media) podnítil v rámci humanitních a společenských věd ustanovení nového oboru – studia nových médií (new media studies). V mediálních studiích se termínu média používá pro zastřešení komunikačních médií (communication media). Nová média nás skutečně přenesla do komunikační revoluce (jakkoli se tohoto spojení užívalo již v 50. letech 20. století ve spojení s elektronickými médii). Prohloubila potenciální pohyb směrem k tomu, co McLuhan (2000) nazval globální vesnicí. Sousloví nová média se začalo z nedostatku příznačného pojmenování systematičtěji užívat jako zastřešující název pro nové informační a komunikační technologie (information and communication technologies, ICTs) v 80. a mnohem více v 90. letech 20. století. Mělo sjednotit nesourodou skupinu s obdobnou technologickou podstatou, pro niž byl spojujícím elementem rys digitality, a dočasně, logicky a zřetelně ji oddělit od tradičních, starých, analogových médií. Jakkoli, z historické perspektivy je vzájemné ovlivňování obou skupin, zachycené například v konceptu remediace (remediation) Boltera a Grusina (1999), nesporné. Tento blok představí dostupné definice nových médií, včetně konceptu remediace a jeho alternativ.

  

BLOK 3 – Interaktivita, interaktivní narativ  

Platforma nových médií nabízí potenciál jednak nového přístupu k tradiční formě narativu, ale i zrod nové narativní formy, interaktivního narativu. Nová média obecně ovlivnila tvorbu narativu, způsob, jakým jej zakoušíme, jeho interpretaci. Interaktivní narativ je formou narativu přesahující verbální artefakt. Současně je formou narativu a jako takový musí splňovat základní kritéria kladená na koncept narativu. Tento blok se zaměří na interdisciplinární pojetí interaktivního narativu a současně nabídne alespoň základní vhled do problematiky konceptu interaktivity.

 

BLOK 4 – Elektronická literatura

Platforma nových médií umožnila vznik elektronické literatury, která subsumuje diverzní skupinu žánrů. Definovat elektronickou literaturu je obtížné, zvláště má-li platnost definice odolávat času a zejména rychlému technologickému vývoji, jemuž se svou tvorbou (prostředky a technologiemi zvolenými jak pro její uchopení, tak prezentaci) přizpůsobují také samotní autoři elektronické literatury. Nová média obecně ovlivnila to, jak smýšlíme o literatuře, s čímž souvisí spíše filozofická otázka po podstatě literatury. Literatura už není výhradním prostředím verbálních literárních textů, pokud přijmeme tezi, že pod sebou subsumuje oblast elektronické literatury. Poetika elektronické literatury je neoddělitelně spjata s technologickou povahou nových médií; její texty bytostně využívají možností, které jim jejich atributy a obecně prostředí poskytují. Jako je konvenční literatura limitována svou materiální podobou knihy jako artefaktu, pak elektronická literatura nachází svá omezení a hranice v možnostech a kapacitách zvoleného softwaru a hardwaru. Tento blok se bude věnovat konceptualizaci elektronické literatury, její periodizaci, kanonickým dílům.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK