PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie mediální komunikace - JKM005
Anglický název: Media Communication Theory
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 10
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:8/0, Zk [HT]
Počet míst: 92 / neurčen (92)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: distanční
Způsob výuky: distanční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D.
Vyučující: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Záměnnost : JJM308
Anotace -
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (24.09.2023)
Předmět Teorie mediální komunikace si klade za cíl nabídnout a vyložit studentům vybrané teoretické přístupy k výkladu mediální (masové a síťové, resp. masově síťové) komunikace a řešení vztahu mezi mediální komunikací, jednotlivcem (v roli uživatele) a jeho každodenností a společností a její kulturou. Důraz je kladen na to, jak tyto vztahy interpretují vybrané obory a klíčové teoretické koncepty (resp. školy, jež jsou s nimi asociovány). Předmět představí základní teoretické pohledy na teorie sociální komunikace věnující se využití médií, a to s důrazem na interdisciplinaritu těchto pohledů a jejich přínos pro pochopení vývoje a současného stavu mediální komunikace.
Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (24.09.2023)

Povinná:
CURRAN, J., FENTON, N., FREEDMAN, D. (2012): Misunderstanding the Internet. London and New York: Routledge Part II Political economy of the internet (67-120)
DeFLEUR, M. – BALLLOVÁ–ROKEACHOVÁ, S. (1996): Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum.
DEUZE, M. (2015): Život v médiích. Praha: Karolinum
DVOŘÁK, T. (2010): Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: VVP AVU, kap. Informační způsob a postmodernita (Poster, 13-32), Principy nových médií (Manovich, 33-50), Společenské vědy a komunikační společnost (Vattimo 95-104), Teoretické dílo ve věku digitální transformace (Jenkins, 309- 337)
HARDY, J. (2014): Critical Political Economy of the Media. London: Routledge, Introduction, Part I
JIRÁK, J. – KÖPPLOVÁ, B. (2009): Masová média. Praha: Portál.
MARCUSE, H. (1991): Jednorozměrný člověk. Praha: Naše vojsko, oddíly Předmluva, Jednorozměrná společnost a Jednorozměrné myšlení
McCHESNEY, R. (2009): Problém médií. Jak uvažovat o dnešních médiích. Všeň: Grimmus
McQUAIL, D. (2009): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, kap. 4-6
MEYROWITZ, J. (2006): Všude a nikde. Praha: Karolinum, Část 1 a 4
SCHULZ, W. (2004): Reconstructing Mediatization as an Analytical Concept. EJC: Vol 19(1): (87–101).
THOMPSON, J. B. (2004): Média a modernita. Praha: Karolinum

Doporučená:
BENJAMIN, W. (1979): Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: BENJAMIN, W.: Dílo a
jeho zdroj. Praha: Odeon
BOURDIEU, P. (2002): O televizi. Brno: Doplněk
CURRAN, J. (2002): Media and Power. London and New York: Routledge, Part II Media sociology
GOLDSMITH, J. - WU, T. (2008): Kdo řídí Internet. Praha: Argo, Dokořán
HABERMAS, J.: (2000): Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: Filosofia
HARRINGTON, A. a kol. (2005): Moderní sociální teorie. Praha: Portál, kap. Úvod: co je sociální teorie, kap. 1 Klasická sociální teorie I: souvislosti a počátky, kap. 5 Interpretativismus a interakcionismus, kap. 7 Západní marxismus, kap. 9 Strukturalismus a posstrukturalismus, kap. 12 Modernita a postmodernita: I. část, kap. 14 Globalizace
KRACAUER, S. (2008): Ornament masy. Praha, Academia, oddíl Kino
LÉVY, P. (2000): Kyberkultura. Praha: Karolinum 2000, kap. 3-5
McLUHAN, M. (2011): Jak rozumět médiím. Praha: Mladá fronta
POSTMAN, N. (1999): Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta
SPITZER, M. (2014): Digitální demence. Brno: Host
TURNER, G. (2016): Re-Inventing the Media. London: Routledge (136 stran)

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (05.10.2023)

oPředmět je zakončen udělením známky A-F, která se stanovuje na základě: 

recenze "mediologického" článku zaměřeného na teoretické zkoumání médií z odborného cizojazyčného periodika (práce s elektronickou databází)

cca 3000-3600 znaků s mezerami, vyšlo mezi roky 2018-2023, odevzdat vytištěné na začátku výuky v pátek 1. 12. 2023 (možno využít služeb spolužáků/spolužaček, bez úvodní stránky, s grafickými prvky, s kontaktem na autora (email, telefon)

Struktura (vše souvislý výklad)

Úvod, bibliografické údaje, charakteristika periodika ninformace o autorovi/autorech oStať ncharakteristika tématu/problému/výzkumu + další autoři, kteří se tématu věnují nliteratura a metody použité autory nhlavní výsledky / závěry /srovnání /zařazení do tradice oZávěr nhodnocení npoužitá literatura (k napsání článku)

2. písemné zkoušky: souvislý výklad na zadané téma - viz okruhy SIS (max. 50 bodů)

Hodnocení

100-91 bodů = A

90-81 bodů = B

80-71 bodů = C

70-61 bodů = D

60-51 bodů = E

50-0 bodů = F 

 

Okruhy ke zkoušce z předmětu JKM005 Teorie mediální komunikace platné pro ZS roku 2022/23

 Mediální komunikace jako typ sociální komunikace

01. Co je sociální komunikace a jak probíhá, jaká jsou specifika mediální komunikace (masové a síťové).

02. Jaká jsou specifika chápání mediální komunikace perspektivou jednotlivých modelů komunikace.

03. Jaké jsou základní charakteristické rysy a důsledky medializace jako modernizačního procesu.

04. Jaký je přínos zdrojových disciplín mediálních ke studiu médií a mediální komunikace

 

Mediální komunikace jako sociální praxe

05. Vysvětlete remediaci jako interpretační rámec vývoje médií.

06. Jaké jsou přístupy k výkladu vývoje médií.

07. Jaké jsou principy nových médií. Co nová média nejsou.

08. Charakterizujte konstruktivistický přístup k mediálním sdělením.

 

Teorie vztahu médií a společnosti

09. Objasněte roli masových médií optikou kritické teorie ve srovnání s optikou „cultural studies“

10. Charakterizujte přístupy k výkladu vztahu mediální komunikace a ideologie

11. Proveďte srovnání masové a síťové komunikace

12. Jaké jsou přístupy k výkladu mediální reprezentace

13. Popište vývoj normativních představ o vztahu médií a politického systému

 

Teorie vztahu médií a kultury

14. Vysvětlete vztah médií a populární kultury

15. Jaký je vztah médií a estetické normy (problém vkusu a nevkusu)

16. Objasněte fungování médií ve veřejné sféře

17. Charakterizujte roli jednotlivých médií (tisku, vysílacích médií, internetu) při utváření dobové podoby kulturní produkce

18. Jaké jsou příčiny a projevy deprofesionalizace žurnalistiky

 

 

Sylabus
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (24.09.2023)

Tematické a podtematické okruhy (4 x 2 hodiny):


Téma 1: Mediální komunikace jako typ sociální komunikace
01. Významné tematické okruhy teorie médií I: Vymezení pojmu „mediální komunikace“, modelové přístupy k výkladu komunikačního chování, relevance modelů pro výklad mediální komunikace. výklad a srovnání pojmů mediální komunikace, masová komunikace a síťová komunikace. Postavení studia médií v kontextu
jednotlivých společenských a humanitních oborů
02. Významné tematické okruhy teorie médií II: výklad pojmu „medializace“, resp. „mediatizace“. Média a společenská změna, mediální komunikace jako součást modernizačního procesu, masová společnost a masová kultura

Téma 2: Mediální komunikace jako sociální praxe
03. Mediální komunikace v každodenním životě I: prostor a čas
04. Mediální komunikace v každodenním životě II: sociální integrace a identita, role médií v ustavování hegemonie a konsensu (moc a nerovnost)

Téma 3: Teorie médií a společnosti
05. Teorie médií a společnosti I: technologický determinismus a informační (síťová) společnost
06. Teorie médií a společnosti II: funkcionalismus a sociální konstrukcionismus, social semiotics, mediální diskurz

Téma 4: Teorie médií a kultury
07. Teorie médií a kultury I: média a populární (běžná) kultura,
08. Teorie médií a kultury II: komercializace, masifikace, globalizace, krize žurnalistiky

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK