|
|
Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
MPK10_pop_publika.pptx | doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (28.09.2023)
jsou relevantním zdrojem poznávání společnosti. Populární kultura bude odlišena od masové kultury a představena v šesti základních významech podle Johna Storeyho. Kurz se zaměří na přehled vybraných žánrů a druhů populární kultury, které dnes tvoří převažující část mediálních repertoárů publik a uživatelů. Vhled do jejich vývoje a současné podoby bude doprovázen ukázkami a podklady. Součástí kurzu bude také rozprava se zajímavou osobností české mediální zábavy a exkurze do vybrané instituce kulturního průmyslu. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (02.10.2022)
Cílem předmětu je poskytnout základní přehled o typech populární kultury, které byly dosud rozeznány, popsány a analyzovány jako zdroje poznání společnosti. Cílem není nabídnout rozsáhlý interdisciplinární teoretický aparát (je předmětem navazujícího magisterského předmětu Vybrané kapitoly kulturálních studií), ale seznámit studenty se základními objekty studia populární kultury a smyslem tohoto zaměření mediálních studií. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (28.09.2023)
Bignell, J. (2013) An Introduction to Television Studies. London: Routledge. Kapitola 5. Danesi, M. (2019) Popular Culture: Introductory Perspectives. 4th edition. New York: Rowmann and Littlefield. Kapitoly 1, 8, 11. Hagedorn, R. (1995) Doubtless to be continued: A brief history of serial narrative. Pp. 27-48 in R.C. Allen (ed.), To be continued… Soap Operas around the World. London: Routledge. Hill, A. (2005) Reality TV. London: Routledge. Pp. 1-56. Hills, M. (2002) Fan Cultures. London: Routledge. Kapitola Fan cultures between consumerism and resistence, pp. 3-19. Johnson, C. (2019) Online TV. London: Routledge. Kapitola 2. Kavka, M. (2012) Reality TV. Edinburgh: Edinburgh University Press. Introduction: What is Reality TV? Lunt, P.; Stenner, P. (2005) The Jerry Springer Show as an emotional public sphere. Media, Culture and Society, 27(1): 59–81. Shifman, L. (2014) Memes in Digital Culture. Cambridge, MA: MIT Press. Storey, J. (2009) Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction. Harlow: Longman. Kapitola 1. Timberg, B.M. (2002) Television Talk. A History of the TV Talk Show. Austin: University of Texas. Turner, G. (2014) Understanding Celebrity. London: Sage. Kapitola Manufacturing Celebrity, pp. 57-77. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (28.09.2023)
Předmět je veden převážně přednáškovou formou. Přednášky hojně užívají ukázky z různých oblastí populární kultury. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (13.12.2023)
Předmět je zakončen zkouškou. Podmínkou absolvování zkoušky je splnění dvou povinností a získání alespoň 50,1 % možného hodnocení:
Klasifikovaný domácí úkol má dvě části: 1) tvůrčí (návrh námětu televizního seriálu nebo pořadu Reality Television), a 2) analytickou (reflexe námětu perspektivou vybraného odborného konceptu). 1) Námět: Navrhněte námět na nový televizní seriál nebo nový pořad Reality TV pro Česku televizi. Určete a popište všechny důležité prvky dané narace (např. děj, postavy, prostředí, typ seriality u seriálu nebo „engine“, účinkující, žánr u RTV pořadu). 2) Reflexe: Vyberte si z prostudované literatury k danému tématu jeden konkrétní koncept (pojem) a s jeho pomocí vyložte navrhovaný námět. V části Reflexe pracujte s odkazem na literaturu v textu a uveďte bibliografický odkaz na danou publikaci za textem, podle vzoru časopsiů nakladatelství Sage: https://uk.sagepub.com/sites/default/files/sage_harvard_reference_style_0.pdf Celkový rozsah: max 500 slov (2 NS) Odevzdání klasifikovaného domácího úkolu: -deadline odevzdání 5.1. 2024 -úkol se odevzdává přes platformu Moodle: https://dl1.cuni.cz/mod/assign/view.php?id=630949 Závěrečný test je tvořen 10 uzavřenými i otevřenými otázkami, které vycházejí z odpřednášené problematiky a předepsané literatury. Každá otázka tvoří 10 % celkového možného zisku 100 % hodnocení závěrečného testu.
Celkový výsledek je získán součtem bodového ohodnocení obou částí, vyjádřením konkrétního bodového zisku v procentech podle podílu na celkovém možném bodovém zisku a převedením na výslednou klasifikaci podle stupnice známkování závazné na FSV UK. 91 % a více => A 81-90 % => B 71-80 % => C 61-70 % => D 51-60 % => E 0-50 % => F |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (13.12.2023)
3.10. Představení kurzu, tématu a sylabu
10.10. a 17.10. Úvod do teorie populární kultury Populární kultura bude představena jako autonomní předmět studia v mediálních a kulturálních studiích. Obsah pojmu bude vysvětlen ve srovnání s pojmy masová kultura, lidová kultura a zábava. Bude představena základní odborná literatura v oboru teorií populární kultury (Adorno/Horkheimer, Macdonald, Arendtová, Williams, Ang, Storey, Strinati…) Danesi, M. (2019) Popular Culture: Introductory Perspectives. 4th edition. New York: Rowmann and Littlefield. Kapitoly 1, 8, 11. Storey, J. (2009) Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction. Harlow: Longman. Kapitola 1.
24.10. POP televize: televizní seriály (soap opera, drama, sitcom) Přednáška se zaměří na serialitu jako druh mediální narativity a představí nejčastější typy seriálové produkce. Součástí výkladu bude také vysvětlení obratu k tzv. quality TV v seriálové tvorbě. Bignell, J. (2013) An Introduction to Television Studies. London: Routledge. Kapitola 5. Hagedorn, R. (1995) Doubtless to be continued: A brief history of serial narrative. Pp. 27-48 in R.C. Allen (ed.), To be continued… Soap Operas around the World. London: Routledge.
31.10. POP televize: Talk Show Přednáška představí žánr Talk Show s důrazem na fenomén osobnosti moderátora. Téma bude prezentované v kontextu vztahu populární kultury a emocí. Zahrnuté budou také studie rehabilitující tak show jako součást diskuse ve veřejné sféře. Timberg, B.M. (2002) Television Talk. A History of the TV Talk Show. Austin: University of Texas.
7.11 Debata s hostem z oblasti seriálové tvorby Hostem bude Jan Malinda, scenárista televizní dramatické tvorby se zaměřením na detektivní seriály (např. Kriminálka Anděl, Případy 1. oddělení, Docent...): https://www.csfd.cz/tvurce/105205-jan-malinda/prehled/
14. 11. POP televize: Online TV Přednáška vyloží proměny v oblasti produkce a konzumace televizních programů v souvislosti s rozvojem tzv. post-broadcast age a různých forem on-line TV. Naváže na různé koncepce seriality a vysvětlí některé současné vyprávěcí seriálové postupy (transmedialita, transchronicita) jako důsledek přenosu sledování televizních příběhů na pokračování do on-line prostředí. Johnson, C. (2019) Online TV. London: Routledge. Kapitola 2. 21.11. POP internet: mash-up culture Přednáška se zaměří na fenomén amatérské tvorby uživatelů on-line platforem jako na jeden z typů user-generated-content. Pozornost bude věnována zejména uživatelským kompilacím a kombinaci různých existujících zdrojů do podoby nových výstupů (mash-up culture, memetická kultura, culture jamming). Shifman, L. (2014) Memes in Digital Culture. Cambridge, MA: MIT Press.
28.11. Debata s host/em/kou z oblasti internetové tvorby Host/em/kou bude vybraná osobnost z oblasti youtuberingu.
5.12. POP profesionálové: hvězdy, idoly, celebrity 12.12. POP hry
19.12. POP publika: fanouškovství Přednáška se zaměří na fenomén fanouškovských subkultur, formujících se kolem kultovních popkulturních produktů. Fanouškovství bude vyloženo jako projev aktivity publik s důrazem na kreativní (i potenciálně politicky radikální) vklad do vztahu k objektu fandomu. Hills, M. (2002) Fan Cultures. London: Routledge. Kapitola Fan cultures between consumerism and resistence, pp. 3-19. |