PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do studia médií II - JKB044
Anglický název: Introduction to Media Studies II
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 80 / neurčen (80)
Minimální obsazenost: 10
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: specializační
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Prerekvizity : JKB043
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D. (14.02.2024)
Cílem kurzu, který navazuje na Úvod do studia médií I, je nabídnout výklad přístupů ke studiu médií, které se podílely a podílejí na současné podobě oboru a seznámit studenty se zásadními koncepty, které formovaly myšlení o médiích.

Obsah kurzu je vymezen třemi tematickými oblastmi:
1. významné směry odborného zájmu o média („školy“), které obor formovaly,
2. trendy a způsoby empirického zkoumání médií,
3. analýzy vztahů médií a dalších společenských institucí (politická a veřejná sféra).
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D. (14.02.2024)

Povinná literatura:

BURTON, G. – JIRÁK, J. Úvod do studia médií. B&P, 2001.

FISKE, J. Introduction to Communication Studies. Routledge, 1990.

HALL, S. Kódování/dekódování (s. 105-117). In DVOŘÁK, T. (ed.) Kapitoly z dějin a teorie médií. AVU, 2010.

JIRÁK, J. – KÖPPLOVÁ, B. Média a společnost. Portál, 2003.

MANOVICH, L. Jazyk nových médií. Karolinum, 2018. kap. 1 Co jsou nová média? (s. 59-98)

McLUHAN, M. Jak rozumět médiím: extenze člověka. 2. vyd. Praha: Mladá fronta, 2011. (kap. 1 a 2, s. 19-46; kap. M. McLuhan stoletý, s. 379 – 384)

McQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Portál, 2009.

 

Doporučená literatura:

DEUZE, M. Media life Život v médiích. Karolinum, 2015.

JEŘÁBEK, H. Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu. Karolinum, 1997.

LISTER, M. New Media: A Critical Introduction. Taylor & Francis, 2009.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D. (14.02.2024)

Plán přednášek:

Školy a směry

1.      Frankfurtská škola a její představitelé (kulturní průmysl, vliv technologie, masa a masová společnost, koncept veřejné sféry, T. Adorno, M. Horkheimer, W. Benjamin, J. Habermas)

2.      Torontská škola (technologický determinismus, horká a studená média, typografický člověk, extenze smyslů, sklon komunikace, H. Innis, M. McLuhan, N. Postman)

3.      Birminghamská škola (současná kultura, populární kultura, kódování a dekódování, moc publika, S. Hall, D. Morley, A. McRobbie)

4.      Kritická politická ekonomie, (neo)marxismus, feministická mediální studia, francouzská tradice studia komunikace

5.      Studium nových médií (M. Deuze, L. Manovich, M. Lister, M. Poster)

Empirické zkoumání médií

6.      Počátky empirického zkoumání mediální komunikace – behaviorismus, rozvoj sociální psychologie, studie Paynova fondu, The Radio Research Project,  dvou- a vícestupňový tok komunikace, názorové vůdcovství (P. Lazarsfeld, E. Katz, B. Berelson)

7.      Specifika zkoumání síťových médií

Média a společnost

8.      Média jako společenské instituce 

9.      Role zpravodajských médií v rozhodovacích procesech

10.    Média a veřejné mínění 

11.    Šíření inovací a vzdělávací funkce médií

12.    „Staré“ teorie ve světě nových médií – znova a jinak?

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK