PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do vizuální metodologie - JJM438
Anglický název: Introduction to Visual Methodology
Zajišťuje: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2022 do 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 20 / 20 (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Sandra Lábová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Sandra Lábová, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Neslučitelnost : JJM283
Je neslučitelnost pro: JJM283
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Sandra Lábová, Ph.D. (21.02.2024)
Předmět je zaměřen na metodologické kontexty zkoumání současné vizuální kultury. Studenti se seznámí se základními metodologickými východisky i s konkrétními metodami analýzy obrazů s důrazem na kritickou analýzu novinářských fotografií. Tento kurz je vhodný především pro studenty prvního ročníku magisterského studia, kteří se pro svou diplomovou práci rozhodli vypracovat obrazovou analýzu.
Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=5443
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Sandra Lábová, Ph.D. (21.01.2024)

Cílem kurzu je seznámit studenty s možnostmi kritické analýzy obrazů. Důraz je kladen na praktické dovednosti. Studenti budou aplikovat konkrétní metody analýzy na vybrané novinářské fotografie. Přínosem kurzu tak může být rozvoj vizuální gramotnosti studentů a současně kurz umožní studentům přípravu metodologické části jejich diplomové práce.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Sandra Lábová, Ph.D. (20.02.2024)

1) Povinné vypracováním praktického úkolu. Studenti si vyberou jednu z metod analýzy obrazu a aplikují ji na novinářskou fotografii. Výsledky budou prezentovat na semináři (30 bodů)

2) Povinný závěrečný test prokazujícího znalost probrané látky s minimálním výsledkem E (max. 50 bodů)

3) Očekává se pravidelná a aktivní účastí na semináři (20 bodů)

Hodnocení: 

Více než 91 bodů => A
• 81-90 => B
• 71-80 => C
• 61-70 => D
• 51-60 => E
• 0-50 => F (neprospěl)

 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D. (07.01.2020)

BARTHES, Roland.  Rétorika obrazu. In Císař, Karel. Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové, 2004. Pp. 51-62.

CAPLE, Helen. Photojournalism: a social semiotic approach. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2013.

ELKINS, James. Visual studies: a skeptical introduction. New York: Routledge, 2003.

FAHMY, Shahira, Mary Angela BOCK a Wayne WANTA. Visual communication theory and research: a mass communication perspective. New York: Palgrave Macmillan, 2014. 

FLUSSER, Vilém. Za filosofii fotografie. Vyd. 2., upr. Praha: Fra, c2013. Vizuální teorie.

FLUSSER, Vilém. Moc obrazu: výbor filosofických textů z 80. a 90. let. Praha: Občanské sdružení pro podporu Výtvarného umění, 1996. 

HALL, Stuart. The determinations of news photographs. In COHEN, Stanley a YOUNG Jock. The Manufacture of News: Deviance, Social Problems and the Mass Media. London: Constable, 1981.

HALL, Stuart.  Representation: cultural representation and signifying practices. London: Open University Press, 2003.

KENNEY, Keith. Visual communication research designs. New York: Routledge, 2009.

KRESS, Gunther a Theo VAN LEEUWEN. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge, 2006.

MACHIN, David. Introduction to multimodal analysis. London: Bloomsbury, 2007.

MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012.

MITCHELL, Claudia. Doing visual research. Los Angeles: Sage, 2011.

MITCHELL, W.J.T.  Picture Theory. Chicago: University of Chicago Press, 1995.

OCHRANA, František. Metodologie sociálních věd. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2013.

PROSSER, Jon. Image-based research: a sourcebook for qualitative researchers. Bristol: Falmer Press, 1998.

ROSE, Gillian. Visual methodologies: an introduction to researching with visual materials. Los Angeles: Sage, 2012.

SMITH, Ken. Handbook of visual communication research: theory, methods, and media. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2005.

SPENCER, Stephen. Visual research methods in the social sciences: awakening visions. London: Routledge, 2011. 

STANCZAK, Gregory C. Visual research methods: image, society, and representation. Thousand Oaks: Sage, 2007. 

KUKKONEN, Karin a Matteo. STOCCHETTI. Images in use: towards the critical analysis of visual communication. Amsterdam: John Benjamins Pub. Co., 2011.

TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010.

STURKEN, Marita a Lisa CARTWRIGHT.  Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2009.

VAN LEEUWEN, Theo a Carey JEWITT. Handbook of visual analysis. London: Sage Publications, 2002.

VAN LEEUWEN, Theo. Introducing social semiotics. London: Routledge, 2005.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Sandra Lábová, Ph.D. (21.01.2024)

Přednáška, diskuse, studentské prezentace, individuální konzultace.  

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Sandra Lábová, Ph.D. (21.01.2024)

Očekává se pravidelná a aktivní účast na semináři 10 bodů

Povinné úkoly

Podmínkou pro splnění předmětu je:

1) Vypracování praktického úkolu a jeho prezentace na semináři (30 bodů)

2) Závěrečný test (max. 50 bodů) s minimálním výsledkem E

Dodatečné úkoly

Součástí hodnocení jsou také nepovinné úkoly:

1) Vypracování kriticko-analytické reflexe navštívené výstavy (10 bodů)

 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Sandra Lábová, Ph.D. (04.02.2024)
  1. týden: Představení kurz
  2. týden: Vizualita v médiích a veřejném prostoru 
  3. týden: Metoda good Eye - ikonologická diskurzivní analýza
  4. týden: Prezentace studentů (metoda good Eye - ikonologická analýza)
  5. týden: Obsahová analýza
  6. týden: Prezentace studentů (obsahová analýza)
  7. týden: Sémiotická analýza
  8. týden: Prezentace studentů (sémiotická analýza)
  9. týden: Psychoanalýza 
  10. týden: Prezentace studentů (psychoanalýza)
  11. týden: Příjemci (rozhovory, focus group)
  12. týden (1.5.2024): Svátek není hodina 
  13. týden (8.5.2024): Svátek není hodina 
  14. týden: Prezentace studentů (rozhovory, focus group) - v týdnu pro náhradní výuku
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK