|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jana Čeňková, Ph.D. (25.09.2023)
Divadelní kritika Je VYUČOVÁNA V ZIMNÍM SEMESTRU V rámci semináře se studenti seznámí s dílem vybraných osobností české divadelní kritiky (úvod do problematiky; F. X. Šalda, V. Tille, J. Vodák, O. Fischer, J. Grossman, M. Lukeš, S. Machonin ad.) v souvislostech dobového uvažování o (divadelní) kritice. Důraz je kladen na četbu kritik i textů, které ji reflektují, studenti se učí vnímat a hodnotit konkrétní divadelní díla a seznamují se se zásadami kritického psaní na základě vlastní kritické reflexe inscenací a následné diskuse. Podstatná část semináře je věnována aktuálním podobám divadelní kritiky (kritická analýza inscenace, proměny kritického rukopisu, sociální role divadelní kritiky apod.), ale i obecnému myšlení o divadle. Kritika audiovizuálních děl (film, televize, rozhlas) BUDE VYUĆOVÁNA v LETNÍM SEMESTRU Pro kritický náhled na audiovizuální díla v jakékoliv fázi jejich vzniku je podmínka tento proces znát a rozumět mu. Proto část předmětu věnovaná kritice audiovizuálních děl je okrajově věnovaná české historii (A. F. Šulc, J. Kučera, G. Kopaněva, J. Cieslar, J. Lukeš) a výrazným trendům v zahraničí (A. Bazin, P. Branko, K. Thompson, D. Bordwell, B. Winston apod.), ale hlavní část se věnuje prvkům filmové/audiovizuální řeči a vzniku díla. V rámci procvičování psaní kritického textu je pak kladen důraz zejména na odpovídající terminologii, na analýzu různých vrstev audiovizuálního díla a udržení/vymezení žánrů. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jana Čeňková, Ph.D. (26.09.2023)
Pro ukončení předmětu je kladen důraz na průběžnou práci v hodinách (aktivní přístup, práce se zadanou literaturou, analýzy apod.). Hodnocen je ale zejména závěrečný seminární text, který je kritickým rozborem, analýzou některého z děl (divadelních, filmových, televizních, internetových-streamovacích apod.). Musí splňovat žánrové požadavky, využívat vhodnou terminologii a musí být doloženo, že autor/ka čerpal/a i z dalších podpůrných zdrojů než pouze z díla samotného. Pokud si student vybere divadelní kritiku, je hodnocen dr. Homolovou Richterovou, pokud filmovou, televizní, internetovou apod., bude hodnoce příslušným vyučujícím. |
|
||
Poslední úprava: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D. (11.09.2022)
Divadelní kritika Povinná literatura: ČERNÝ Václav: Co je kritika, co není a k čemu je na světě. Brno : Blok, 1968. 1. vyd. 81 s.
Doporučená literatura: FISCHER Otokar: K dramatu.Praha : Grosman a Svoboda, 1919. 1. vyd. 287 s. FISCHER Otokar: Činohra Národního divadla do roku 1900.Praha : Sbor pro zřízení druhého Národního divadla, 1933. 1. vyd. 285 s. Praha : Československý spisovatel, 1983. 2. vyd. 391 s. FISCHER Otokar: Slovo o kritice.Praha : Václav Petr, 1947. 1. vyd. 296 s. FREJKA Jiří: Divadlo je vesmír.Praha: Divadelní ústav, 2005. 1. vyd. 732 s. ISBN 80-7008-163-5. GROSSMAN Jan a kol.: Texty o divadle(ed. M. Klíma, J. Dvořák, Z. Jindrová). Praha : Pražská scéna, 1999–2000, 2 sv. Jan Grossman. 1. vyd. ISBN 80-86102-09-2; 80-86102-12-2. HILAR Karel Hugo: O divadle.Praha: Divadelní ústav, 2002. 1. vyd. 660 s. ISBN 80-7008-126-0. HOŘÍNEK Zdeněk: Proměny divadelní struktury.Praha : Ústřední kulturní dům železničářů, 1988. 1. vyd. 61 s. KODÍČEK Josef: Kritické stati.Praha : Divadelní ústav, 2016. 1. vyd. 856 s. ISBN 978-80-7008-378-9. KRAUS Karel: Divadlo ve službách dramatu.Praha : Divadelní ústav, 2001. 1. vyd. 638 s. ISBN 80-7008-113-9. LUKEŠ Milan: Divné divadlo našeho věku.Praha : vydal časopis Svět a divadlo ve spolupráci s Divadelným ústavom v Bratislavě, 2008. 1. vyd. 203 s. ISBN 978-80-254-3700-1. MACHONIN Sergej: Šance divadla(ed. T. Pokorná a B. Topolová). Praha : Divadelní ústav, 2005. 1. vyd. 533 s. ISBN 80-7008-186-4. MIKOVEC Ferdinand Břetislav: Pražská Thálie kolem 1850(ed. J. Ludvová a H. Pinkerová). Praha : Institut umění–Divadelní ústav, 2010. 1. vyd. 587 s. ISBN 978-80-7008-247-8. NERUDA Jan: Sebrané spisy. České divadlo I‒VI.Praha : SNKLHU, 1951‒1973. PAVLOVSKÝ Petr: Divadelní kritika, in Základní pojmy divadla (Teatrologický slovník). Praha : Libri : Národní divadlo, 2004. 1. vyd. 348 s. ISBN 80-7277-194-9; 80-7258-171-6. RUTTE Miroslav: Tvář pod maskou.Praha : Aventinum, 1926. 1. vyd. 251 s. ŠALDAF. X.: O věcech divadelních(ed. J. Hájek). Praha : Melantrich, 1987. 1. vyd. 415 s. ŠALDA F. X.: Boje o zítřek: meditace a rapsodie(ed. M. Špirit a E. Macek). Praha : NLN, 2000. 326 s. ISBN 80-7106-387-8. TILLE, Václav: Kouzelná moc divadla(ed. F. Knopp). Praha : Divadelní ústav, 2007. 1. vyd. 671 s. ISBN 978-80-7008-216-4. UHLÍŘOVÁ Eva: Vůle k tvorbě(ed. J. Patočková). Praha : Institut umění–Divadelní ústav, 2011. 1. vyd. 564 s. ISBN 978-80-7008-281-2. VODÁK Jindřich: Kapitoly o dramatě(ed. J. Träger). Praha : Melantrich, 1941. 125 s. VODÁK Jindřich: Tváře českých herců(Od J. J. Kolára k Vlastovi Burianovi) (ed. J. Träger). Praha : Orbis, 1967. 1. vyd. 260 s. Nakladatelství Institutu umění – Divadelního ústavu (edice České divadlo, řada Eseje, kritiky, analýzy), AMU Kant (edice Disk) Odborná periodika: Divadelní noviny, Svět a divadlo, Divadelní revue, Disk; kritika v kulturních týdenících, v denním tisku a na webu (Theatralia, Kritické theatrum). Webové stránky brněnské katedry FF (www.phil.muni.cz/kds), pražské katedry FF (www.ff.cuni.cz/fakulta/katedry-a-ustavy/katedra-divadelni-vedy/), DAMU (www.damu.cz); www.i-divadlo.cz; www.divadlo.cz; www.idu.cz(Divadelní ústav); www.divadelni-noviny.cz, www.svetadivadlo.cz, www.divadelnirevue.cz CÍSAŘ Jan – příručky pro studenty, základní divadelní pojmy, problémy, kapitoly z historie atd. VODIČKA Libor: Úvod do divadelních studií.Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013.
Audiovizuální kritika Povinná literatura: MONACO, Jak číst film. Praha: Albatros, 2007. HANÁČKOVÁ, A. – SEMOTANOVÁ, T. – HNILIČKA, P. Rozhlasová kritika a současné reflexe auditivní tvorby. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016.
Doporučená literatura: BORDWELL, D. – THOMPSONOVÁ, K.: Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Praha: Akademie múzických umění, 2011. CIESLAR, J.: Kočky na Atlantě. Praha: Akademie múzických umění, 2003 FREY, M. – SAYAD, C. Film Criticism in the Digital Age. New Brunswick: Rutges University Press, 2015 Galina Kopaněva. Spatřit a napsat. Filmové kritiky, statě a rozhovory. Praha: Národní filmový archiv, 2017 HALADA, A. Český film devadesátých let. Od Tankového praporu ke Koljovi. Praha: Lidové noviny, 1997. LUKEŠ, J: Orgie střídmosti aneb Konec československé státní kinematografie : Kritický deník 1987-1993. Praha: Národní filmový archiv, 1993. MONACO, J.: Nová vlna. Truffaut-Godard-Chabrol-Rohmer-Rivette. Praha: Akademie múzických umění, 2001. RYAN, M. An Introduction to Criticism: Literature-Film-Culture. Viley-Blackwell: Chichester, 2012 ŽALMAN, J. Umlčený film. Kapitoly z bojů o lidskou tvář československého filmu. Praha: Národní filmový archiv, 1993, příp. Praha: Levné knihy: 2008 |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jana Čeňková, Ph.D. (25.09.2023)
Výuka probíhá každých 14 dní ve dvou dvouhodinových blocích. Divadelní kritiku učí Dr. Nikola Homolová Richtrová Témata: Vybrané osobnosti české divadelní, filmové a televizní kritiky. Povaha divadelní kritiky, analýza divadelních kritik a recenzí. Proměny kritického rukopisu, sociální role divadelní kritiky. Myšlení o divadle, kritická analýza inscenace. Zásady kritického psaní, vlastní kritické reflexe inscenací a diskuse. Návštěva divadelního představení Analýza záznamů vybraných inscenací, diskuse. Role a osobnost filmového, televizního a rozhlasového kritika. Specifika audiovizuálních děl. Pojmy a psaní o filmu, televizi a rozhlasu. Výrazové prostředky filmu, televize a rozhlasu. Setkání s autorem/kritikem/dílem Podoby kritiky a analýza shlédnutého díla, diskuse. |