PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Klinicko-farmaceutická péče - GF317
Anglický název: Clinical-Pharmaceutical Care
Zajišťuje: Katedra sociální a klinické farmacie (16-16220)
Fakulta: Farmaceutická fakulta v Hradci Králové
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:ústní
Rozsah, examinace: letní s.:0/50, Zk [HS]
Počet míst: neurčen / 50 (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. RNDr. Jiří Vlček, CSc.
Korekvizity : GF355
Je korekvizitou pro: GF506
Ve slož. prerekvizitě: GF1005
Anotace
Poslední úprava: prof. RNDr. Jiří Vlček, CSc. (15.02.2024)
Cílem předmětu je a/ procvičit metody revize farmakoterapie se zaměřením na lékové problémy při maximalizaci účinku a minimalizaci rizik; b/ prohloubit znalosti a dovednosti v klinické farmacii c/ zvážit, která relevantní informace o nemoci a pacientovi jsou nutné (viz 5otázek diagnostiky u chrob a teorie 3pilířů u NÚ konkrétního léčiva nebo skupiny) a zda se nacházejí ve zdravotnické dokumentaci d/učit se komunikovat s pacientem k upřesnění lékové a osobní anamnézy nutné pro minimalizaci rizik lékových problémů e/ učit se komunikovat s lékařem o lékových problémech a způsobech jejich řešení, pokud jsou klinicky významné Výuka je složena z praktických cvičení u lůžka pacienta (27hod); obecné semináře 9hod a prezentační semináře s diskuzí nad kazuistikami z oddělení (pokus o aplikace algoritmu SAZE (18hod). Předmět je vyučován ve 4. úseku LS a vyžaduje aktivní znalosti z Farmakologie, Klinické farmacie 1, Personalizované medicíny a interpretace základních biochemických, hematologických a fyzikálních hodnot a poznatků z farmaceutické technologie týkající se biofarmacie. Studenti využijí i poznatky z Klinické farmacie 2, která bude přednášena paralelně s tímto kurzem a budou zde v obecné části přednášeny i teoretické podklady revize farmakoterapie Všechny tyto poznatky musí student aktivně při výuce využívat a bude na ně odkazováno.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: VLCEK/FAF.CUNI.CZ (03.02.2022)

Pokud budou hlavním lektorem kazuistiky přijaty a bude splněna docházka na semináře a praktická cvičení v nemocnici (100%), získá student zápočet.

Ke zkoušce se mohou hlásit studenti až za 14 dní po zaslání kazuistik učiteli a ten schválí jejich zpracování vhodné ke zkoušce. U zkoušky bude  student prezentovat vybranou kazuistiku ze zaslaných i ostatními skupinami kurzu a které jsou uvedeny na Moodle; jejímž cílem bude prokázání znalostí a dovedností při managementu rizik farmakoterapie a aplikace algoritmu SAZE a teorie Tří pilířů vztahu ADR a léčiva a nebo skupina léčiv a budou aplikovat individuálně  relevantní nástroje (způsob užití, lékovou adherenci, monitorování, revize farmakoterapie, životní styl a samoléčbu) při maximalizaci účinku (to je dosažení cílů farmakoterapie). Studenti při zkoušce budou testováni, jak umí aplikovat znalosti z farmakologie, farmaceutické péče a klinické farmacie 1 a 2 a biopharmacie do řešení kazuistiky. Zkouška bude navazovat na zkoušku z Klinická farmacie 2.

Literatura
Poslední úprava: VLCEK/FAF.CUNI.CZ (20.12.2017)

Povinná:

  • Walker, Roger Whittlesea, Cate (eds.). Clinical pharmacy and therapeutics . Edinburgh: Churchill Livingstone/Elsevier, 2012, 983 s. ISBN 978-0-7020-4294-2.

Sylabus -
Poslední úprava: prof. RNDr. Jiří Vlček, CSc. (15.02.2024)

Praktická cvičení u lůžka povedou zkušení učitelé v oboru – lékaři nebo kliničtí farmaceuti. Výuka bude probíhat v maximálně desetičlenných skupinách a studenti budou mít k dispozici zdravotnickou dokumentaci, možnost hovořit s pacientem a diskutovat problematiku s ošetřujícím lékařem nebo klinickým farmaceutem. Jejich cílem bude získat takto relevantní informace, které použijí v rámci algoritmu SAZE k odhalení signálů rizika vzniku lékových problémů (DRP při maximalizaci účinku a minimalizaci rizik, k analýze rizika DRP (citlivost pacienta k riziku), změření rizika a sledování risk/benefit a způsob eliminace rizika preventivním opatřením anebo aktivním zásahem při manifestaci rizika pomocí nástrojů klinicko-farmaceutické péče (jak lék užít, jak preventovat lékovou nonadherenci, užití monitoringu a selfmonitoringu; režimová opatření; návrh na úpravu farmakoterapie včetně samoléčby – (nevhodná/vhodná). Studentům ve dvou a tříčlenných skupinách bude vždy přidělen při každém praktiku vždy jeden pacient, kterého takto zanalyzují a vše popíší do wordové prezentace s charakteristikou pacienta, anamnestickými údaji a dopni data, které vyžadují odpovědi na 5 otázek diagnostiky (5OtDg), budou si definovat cíl léčby a pak provedou analýzu, zda je možné, či bylo dosaženo cílů na základě 5otDg a s užitím přímých a nepřímých indikátorů k hodnocení 5. otázky metody 5OtDg. V rámci minimalizace rizik odhalují signály DRP na úrovni nežádoucích účinků, lékových interakcí, kontraindikací a ev. lékových pochybení. Využijí při tom teorie 3 pilířů vztahu nežádoucího účinku (potenciálního nežádoucího účinku) a podávaného léčiva. Tyto podklady pro lékové problémy při maximalizaci účinku a minimalizaci rizik pak řeší pomocí algoritmu SAZE včetně doporučení, zda intervenovat do způsobu užití léčiva, lékové adherence, monitorování (včetně self-monitoringu), režimových opatření a návrh na úpravu farmakoterapie Rx nebo OTC.  Každá podskupina takto připraví detailní strukturovanou prezentaci v PoweriPointové a ve wordové (popiší základní data) formě, které získaly ke kazuistice v nemocnici) garantovi předmětu. To je 7 kazuistik/3člená skupina nebo 5kazuistik/2členná skupina. Jednu kazuistiku si vyberou pro prezentaci na kolokviu, při kterém bude udělen zápočet za docházku; a zhodnocen výkon podskupiny za obhajobu kazuistiky s navrženými řešeními. Studenti, kteří se nezúčastní kolokvia se přihlásí na standardní ústní zkoušku, při které budou prezentovat jednu kazuistiku, která bude v souboru kazuistik kazuistik.

Výuku probíhá paralelně s výukou Klinická farmacie II a zde jsou i probírány detailněji principy minimalizace rizik, Teorie tří pilířů, lékové problémy pro maximalizaci a minimalizaci farmakoterapie a využití algoritmu SAZe pro jejich řešení pomocí relevantních nástrojů: 1/ způsob užití léčiv; 2/ lékové adherence; 3/ monitorování dosahování cílů léčby a rizikových faktorů, které toto ovlivňují a NÚ a jeho rizikové faktory; 4/ návrh na úpravu farmakoterapie; 5/ režimová opatření; 6/ riziková i podporující samoléčba pomocí OTC léčiv a potravních doplňků 

Studijní opory
Poslední úprava: Ing. Josef Marek (30.01.2018)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5673

Metody výuky -
Poslední úprava: VLCEK/FAF.CUNI.CZ (03.02.2022)

Praktické cvičení u lůžka pacienta a obecné a prezenrační semináře . Plně interaktivní výuka is pomocí hlasovacího zařízení  J.Vlček (Vlcek@faf.cuni.cz)

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. RNDr. Jiří Vlček, CSc. (15.02.2024)

Zápočet při dosažené docházky (100% nebo 1 kazuistika navíc za každou absenci) a odeslání 5 kazuistik /2členná či 7 kazuistik/3členna podskupina. Všechny kazuistiky budou vystaveny v Moodle

Zkouška proběhne formou kolokvia ve stanovených termínech. Podskupina si vylosuje kazuistiku  a po hodině přípravy ji bude prezentovat dalším dvěma podskupinám a v tomto prostředí proběhne diskuze a aktivita při diskuzi a odpovědích bude ohodnocena známkou.

Pokud se student nemůže zúčastnit kolokvia přihlásí standfardně v době zkouškového na zkoušku a vylosduje si jednu kazuistiku, kterou budou se zkoušejícím řešit.

 U zkoušky obou forem bude  student/podskupina studentů prezentovat vybranou kazuistiku ze zaslaných i ostatními skupinami kurzu a které jsou uvedeny na Moodle; jejímž cílem bude prokázání znalostí a dovedností při managementu rizik farmakoterapie a aplikace algoritmu SAZE a teorie Tří pilířů vztahu ADR a léčiva a nebo skupina léčiv a budou aplikovat individuálně  relevantní nástroje (způsob užití, lékovou adherenci, monitorování, revize farmakoterapie, životní styl a samoléčbu) při maximalizaci účinku (to je dosažení cílů farmakoterapie). Studenti při zkoušce budou testováni, jak umí aplikovat znalosti z farmakologie, farmaceutické péče a klinické farmacie 1 a 2 a biofarmacie do řešení kazuistiky.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK