Poslední úprava: prof. RNDr. Jiří Vlček, CSc. (15.02.2024)
Cílem předmětu je a/ procvičit metody revize farmakoterapie se zaměřením na lékové problémy při maximalizaci účinku a minimalizaci rizik; b/ prohloubit znalosti a dovednosti v klinické farmacii c/ zvážit, která relevantní informace o nemoci a pacientovi jsou nutné (viz 5otázek diagnostiky u chrob a teorie 3pilířů u NÚ konkrétního léčiva nebo skupiny) a zda se nacházejí ve zdravotnické dokumentaci d/učit se komunikovat s pacientem k upřesnění lékové a osobní anamnézy nutné pro minimalizaci rizik lékových problémů e/ učit se komunikovat s lékařem o lékových problémech a způsobech jejich řešení, pokud jsou klinicky významné Výuka je složena z praktických cvičení u lůžka pacienta (27hod); obecné semináře 9hod a prezentační semináře s diskuzí nad kazuistikami z oddělení (pokus o aplikace algoritmu SAZE (18hod). Předmět je vyučován ve 4. úseku LS a vyžaduje aktivní znalosti z Farmakologie, Klinické farmacie 1, Personalizované medicíny a interpretace základních biochemických, hematologických a fyzikálních hodnot a poznatků z farmaceutické technologie týkající se biofarmacie. Studenti využijí i poznatky z Klinické farmacie 2, která bude přednášena paralelně s tímto kurzem a budou zde v obecné části přednášeny i teoretické podklady revize farmakoterapie Všechny tyto poznatky musí student aktivně při výuce využívat a bude na ně odkazováno.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: VLCEK/FAF.CUNI.CZ (03.02.2022)
Pokud budou hlavním lektorem kazuistiky přijaty a bude splněna docházka na semináře a praktická cvičení v nemocnici (100%), získá student zápočet.
Ke zkoušce se mohou hlásit studenti až za 14 dní po zaslání kazuistik učiteli a ten schválí jejich zpracování vhodné ke zkoušce. U zkoušky bude student prezentovat vybranou kazuistiku ze zaslaných i ostatními skupinami kurzu a které jsou uvedeny na Moodle; jejímž cílem bude prokázání znalostí a dovedností při managementu rizik farmakoterapie a aplikace algoritmu SAZE a teorie Tří pilířů vztahu ADR a léčiva a nebo skupina léčiv a budou aplikovat individuálně relevantní nástroje (způsob užití, lékovou adherenci, monitorování, revize farmakoterapie, životní styl a samoléčbu) při maximalizaci účinku (to je dosažení cílů farmakoterapie). Studenti při zkoušce budou testováni, jak umí aplikovat znalosti z farmakologie, farmaceutické péče a klinické farmacie 1 a 2 a biopharmacie do řešení kazuistiky. Zkouška bude navazovat na zkoušku z Klinická farmacie 2.
Poslední úprava: prof. RNDr. Jiří Vlček, CSc. (15.02.2024)
Credit: 80% participation on seminars (or some additional self-education) + 80% participation of bed site teaching+ oral presentation of case + sending a case in in word document – each group 4 cases
Exam: it will be managed with three pillar theory drug cause
1/ mineral disturbances, 2/ orthostatic hypotension, 3/ bradycardia,
+ 1 case from hospital managed SAFE algorithm approach.
Only for student passing successfully clinical pharmacy 1 and pharmacology exam
Literatura
Poslední úprava: VLCEK/FAF.CUNI.CZ (20.12.2017)
Povinná:
Walker, Roger Whittlesea, Cate (eds.). Clinical pharmacy and therapeutics . Edinburgh: Churchill Livingstone/Elsevier, 2012, 983 s. ISBN 978-0-7020-4294-2.
Sylabus -
Poslední úprava: prof. RNDr. Jiří Vlček, CSc. (15.02.2024)
Praktická cvičení u lůžka povedou zkušení učitelé v oboru – lékaři nebo kliničtí farmaceuti. Výuka bude probíhat v maximálně desetičlenných skupinách a studenti budou mít k dispozici zdravotnickou dokumentaci, možnost hovořit s pacientem a diskutovat problematiku s ošetřujícím lékařem nebo klinickým farmaceutem. Jejich cílem bude získat takto relevantní informace, které použijí v rámci algoritmu SAZE k odhalení signálů rizika vzniku lékových problémů (DRP při maximalizaci účinku a minimalizaci rizik, k analýze rizika DRP (citlivost pacienta k riziku), změření rizika a sledování risk/benefit a způsob eliminace rizika preventivním opatřením anebo aktivním zásahem při manifestaci rizika pomocí nástrojů klinicko-farmaceutické péče (jak lék užít, jak preventovat lékovou nonadherenci, užití monitoringu a selfmonitoringu; režimová opatření; návrh na úpravu farmakoterapie včetně samoléčby – (nevhodná/vhodná). Studentům ve dvou a tříčlenných skupinách bude vždy přidělen při každém praktiku vždy jeden pacient, kterého takto zanalyzují a vše popíší do wordové prezentace s charakteristikou pacienta, anamnestickými údaji a dopni data, které vyžadují odpovědi na 5 otázek diagnostiky (5OtDg), budou si definovat cíl léčby a pak provedou analýzu, zda je možné, či bylo dosaženo cílů na základě 5otDg a s užitím přímých a nepřímých indikátorů k hodnocení 5. otázky metody 5OtDg. V rámci minimalizace rizik odhalují signály DRP na úrovni nežádoucích účinků, lékových interakcí, kontraindikací a ev. lékových pochybení. Využijí při tom teorie 3 pilířů vztahu nežádoucího účinku (potenciálního nežádoucího účinku) a podávaného léčiva. Tyto podklady pro lékové problémy při maximalizaci účinku a minimalizaci rizik pak řeší pomocí algoritmu SAZE včetně doporučení, zda intervenovat do způsobu užití léčiva, lékové adherence, monitorování (včetně self-monitoringu), režimových opatření a návrh na úpravu farmakoterapie Rx nebo OTC. Každá podskupina takto připraví detailní strukturovanou prezentaci v PoweriPointové a ve wordové (popiší základní data) formě, které získaly ke kazuistice v nemocnici) garantovi předmětu. To je 7 kazuistik/3člená skupina nebo 5kazuistik/2členná skupina. Jednu kazuistiku si vyberou pro prezentaci na kolokviu, při kterém bude udělen zápočet za docházku; a zhodnocen výkon podskupiny za obhajobu kazuistiky s navrženými řešeními. Studenti, kteří se nezúčastní kolokvia se přihlásí na standardní ústní zkoušku, při které budou prezentovat jednu kazuistiku, která bude v souboru kazuistik kazuistik.
Výuku probíhá paralelně s výukou Klinická farmacie II a zde jsou i probírány detailněji principy minimalizace rizik, Teorie tří pilířů, lékové problémy pro maximalizaci a minimalizaci farmakoterapie a využití algoritmu SAZe pro jejich řešení pomocí relevantních nástrojů: 1/ způsob užití léčiv; 2/ lékové adherence; 3/ monitorování dosahování cílů léčby a rizikových faktorů, které toto ovlivňují a NÚ a jeho rizikové faktory; 4/ návrh na úpravu farmakoterapie; 5/ režimová opatření; 6/ riziková i podporující samoléčba pomocí OTC léčiv a potravních doplňků
Poslední úprava: prof. RNDr. Jiří Vlček, CSc. (15.02.2024)
Praktické cvičení u lůžka pacienta a obecné a prezenrační semináře . Plně interaktivní výuka is pomocí hlasovacího zařízení J.Vlček (Vlcek@faf.cuni.cz)
Poslední úprava: prof. RNDr. Jiří Vlček, CSc. (15.02.2024)
Practical exercises at the bedside will be led by experienced teachers in the field – doctors or clinical pharmacists. Teaching will take place in groups of up to ten people and students will have access to medical documentation, the opportunity to talk to the patient and discuss the issue with the attending physician or clinical pharmacist. Their aim will be to obtain such relevant information, which they will use within the SAFE algorithm to detect signals of risk of drug problems (DRP in maximizing the effect and minimizing the risks, to analyse the risk of DRP (patient sensitivity to risk), to measure the risk and monitor the risk/benefit and how to eliminate the risk by preventive measures or active intervention in the manifestation of risk using clinical-pharmaceutical care tools (how to use the drug, how to use how to prevent drug nonadherence, the use of monitoring and self-monitoring; regime measures; Proposal for modification of pharmacotherapy, including self-medication – (inappropriate/appropriate). Students in groups of two and three will always be assigned one patient at each practice, whom they will analyse and describe everything in a Word presentation with the patient's characteristics, anamnestic data and fill in the data that require answers to 5 diagnostic questions (5QDg), they will define the goal of treatment and then analyse whether it is possible or have achieved the goals based on 5QDg and using direct and indirect indicators to evaluate the 5th question of the 5QDg method. In order to minimize risks, DRP signals reveal at the level of adverse effects, drug interactions, contraindications and possibly drug errors. They will use the 3-pillar theory of the relationship between the side effect (potential side effect) and the administered drug. These data for drug problems while maximizing the effect and minimizing risks are then solved using the SAFE algorithm, including recommendations on whether to intervene in the method of drug use, drug adherence, monitoring (including self-monitoring), regime measures and a proposal for modification of Rx or OTC pharmacotherapy. Each student will prepare a drnd detailed structured presentation in PowerPoint and Word (describe the basic data) form that they obtained for the case report in the hospital) to the guarantor of the course. That's 5 case reports/3-member group or 4 case reports/2-member group. Each student will choose one case report for presentation at a colloquium, during which credit will be awarded for attendance; and evaluated the performance of the subgroup for the defence of the case report with proposed solutions.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. RNDr. Jiří Vlček, CSc. (15.02.2024)
Zápočet při dosažené docházky (100% nebo 1 kazuistika navíc za každou absenci) a odeslání 5 kazuistik /2členná či 7 kazuistik/3členna podskupina. Všechny kazuistiky budou vystaveny v Moodle
Zkouška proběhne formou kolokvia ve stanovených termínech. Podskupina si vylosuje kazuistiku a po hodině přípravy ji bude prezentovat dalším dvěma podskupinám a v tomto prostředí proběhne diskuze a aktivita při diskuzi a odpovědích bude ohodnocena známkou.
Pokud se student nemůže zúčastnit kolokvia přihlásí standfardně v době zkouškového na zkoušku a vylosduje si jednu kazuistiku, kterou budou se zkoušejícím řešit.
U zkoušky obou forem bude student/podskupina studentů prezentovat vybranou kazuistiku ze zaslaných i ostatními skupinami kurzu a které jsou uvedeny na Moodle; jejímž cílem bude prokázání znalostí a dovedností při managementu rizik farmakoterapie a aplikace algoritmu SAZE a teorie Tří pilířů vztahu ADR a léčiva a nebo skupina léčiv a budou aplikovat individuálně relevantní nástroje (způsob užití, lékovou adherenci, monitorování, revize farmakoterapie, životní styl a samoléčbu) při maximalizaci účinku (to je dosažení cílů farmakoterapie). Studenti při zkoušce budou testováni, jak umí aplikovat znalosti z farmakologie, farmaceutické péče a klinické farmacie 1 a 2 a biofarmacie do řešení kazuistiky.