Poslední úprava: PharmDr. Aleš Šorf, Ph.D. (16.02.2024)
A compulsory course of the 3rd section of the study, Economics and Management of Pharmaceutical Practice, introduces students to the general basics of economics, economics, management, marketing accounting and specifies the issues of their application in the economics and management of healthcare and pharmacy. Emphasis is placed on economics and management in health care facilities, pharmaceutical research, industry, and distribution.
Poslední úprava: PharmDr. Aleš Šorf, Ph.D. (16.02.2024)
Pharmaceutical branches are discussed from the point of view of their role in society, possibility of management and ways of regulation. Pharmaceutical industry is divided with regard to the character of drugs – the patent ones (including “me too” drugs), generics and orphan drugs. Associations of pharmaceutical industry and wholesalers and contents of pharmaceutical research including principles of scientific work are discussed as well. Pharmaceutical control is discussed a little broader – not only control of quality of drugs but its activities and conditions of producing, dispensing, administering, prescribing and selling of drugs as well and as a tool of ensuring safety, effectiveness, efficacy and quality of drugs and drug use. Emphasis on registration and ISO norms is put as well. Pharmaceutical education discusses education as a mirror of level of practice and graduates´ profile and it is discussed as well as pre-graduate or after-graduate education.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PharmDr. Aleš Šorf, Ph.D. (16.02.2024)
Předmět je zakončen zkouškou ve formě písemného testu.
Poslední úprava: PharmDr. Aleš Šorf, Ph.D. (16.02.2024)
Exam: More than 50% success rate in exam written test.
Literatura -
Poslední úprava: PharmDr. Aleš Šorf, Ph.D. (16.02.2024)
Povinná:
Annemans, Lieven. Health economics for non-economists. Gent: Academia Press, 2008, 106 s. ISBN 978-90-382-1274-6.
Braverman, Jordan. Health economics. London, Chicago: Pharmaceutical Press, 2010, 359 s. ISBN 978-0-85369-867-8.
Poslední úprava: PharmDr. Aleš Šorf, Ph.D. (16.02.2024)
Obligatory:
Annemans, Lieven. Health economics for non-economists. Gent: Academia Press, 2008, 106 s. ISBN 978-90-382-1274-6.
Braverman, Jordan. Health economics. London, Chicago: Pharmaceutical Press, 2010, 359 s. ISBN 978-0-85369-867-8.
Sylabus -
Poslední úprava: PharmDr. Aleš Šorf, Ph.D. (16.02.2024)
základy ekonomie a ekonomiky (ekonomické systémy, principy a zásady)
makroekonomické aspekty zdravotnického systému
ekonomika a financování zdravotní péče
ekonomika zdravotnictví a základy farmakoekonomiky
etické vs. ekonomické aspekty ve zdravotnictví
specifika ekonomiky zdravotnictví
regulační a kontrolní opatření ve zdravotnictví
základy managementu (plánování, organizování, řízení lidských zdrojů, vedení, kontrolování)
management ve zdravotnictví a farmacii a jeho specifika
mikroekonomie (nabídka a poptávka po zdravotnických službách)
účetnictví podniku a principy výkaznictví
podniková ekonomika
ekonomika a ekonomické řízení lékárny
marketing ve zdravotnictví a farmacii, marketingový mix
zdravotnictví v tržním systému hospodářství
farmaceutická odvětví, jejich úloha a řízení
základy farmakoekonomiky
Poslední úprava: PharmDr. Aleš Šorf, Ph.D. (16.02.2024)
Basics of economics, management and marketing in pharmacy and health care
Health care specifics in economics and management
Pharmaceutical company and good manufacturing practice
Clinical trials and good clinical practice
Specifications of the health care management
Health care system and its financing
Pharmaceutical branches: industry, research, control, wholesalers and education
Management of the pharmaceutical factory
Principles of the Good Manufacturing Practice
Pharmaceutical control
Management of quality and public relations
Management of changes and the personal management
Team work and decision processes
Basics of rational pharmacotherapy
Pharmaceutical education
Basic principles of marketing. Supportive techniques of marketing
Strategic planning and statement of marketing in particular organizations
Marketing mix
Pharmacoeconomics
Metody výuky -
Poslední úprava: PharmDr. Aleš Šorf, Ph.D. (16.02.2024)