PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika - FV118
Anglický název: Special Pedagogy
Zajišťuje: Ústav nelékařských studií (15-210)
Fakulta: Lékařská fakulta v Hradci Králové
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:12/9, Z [HS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Tereza Koliášová, Ph.D.
Patří mezi: Volitelný předměty CZ BAK
Neslučitelnost : FOP50006
Záměnnost : FOP50006
Je neslučitelnost pro: FOP50006
Je záměnnost pro: FOP50006
Anotace
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (17.01.2024)
Cílem předmětu je poskytnout studujícím základní pedagogický a speciálně pedagogický pojmový aparát včetně základních poznatků z jednotlivých speciálně pedagogických oborů.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (17.01.2024)

Zápočet:

  1.  50% účast na přednáškách.
  2.  Vypracování seminární práce v rozsahu 5 stran.
Sylabus
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (17.01.2024)

Vyučující:

  • Mgr. Tereza Koliášová, Ph.D.

Obsahové zaměření přednášek a seminářů:

1. Speciální pedagogika jako studijní a vědní disciplína. Historie péče o osoby s postižením. Vliv současných změn v edukaci žáků se speciálními potřebami, integrace.
2. Systém speciální pedagogiky. Mezipředmětové vztahy. Terminologie. Postavení ucelené koordinované (re)habilitace ve speciální pedagogice.
3. Aktuální problematika cílových skupin speciální pedagogiky. Mezirezortní spolupráce – školství, zdravotnictví, sociální služby. Týmová spolupráce.
4. Speciální pedagogika raného věku a raná péče. Speciálně pedagogická andragogika a gerontagogika.
5. Národní plán vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením na období 2010–2014. Zdravotně sociální a speciálně pedagogická edukace jako mezirezortní problém.
6. Problematika osob s mentální retardací, demencí a poruchami autistického spektra.Problematika osob s tělesným postižením, zdravotním oslabením a osob nemocných. Problematika osob se smyslovým postižením a narušenou komunikační schopností.
7. Problematika osob s narušenou socializací, s poruchami chování a emocí, osob se závislostmi. Problematika osob se specifickými poruchami učení, syndromem ADHD (porucha aktivity a pozornosti).

Literatura
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (17.01.2024)

1. Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010, ISBN 9788073676797
2. Jesenský, J. Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-196-1
3. Kysučan, J., Kuja, J. Kapitoly z teoretických základů speciální pedagogiky. UP: Olomouc, 1996.
4. Monatová, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-60-5
5. Pipeková, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido 1998. ISBN 80-85931-65-6
6. Sovák, M. Nárys speciální pedagogiky. SPN: Praha, 1975. 1980
7. Müller, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. UP Olomouc, 2007, ISBN 80-244-1075-3
8. Vašek, Š. Základy špeciálnej pedagogiky. Bratislava: Sapientia, 2003. ISBN 80-968797-0-7
9. Vítková, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido,2004. ISBN 80-7315-071-9
10. SLOWIK , J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007, ISBN 978-80-247-1733-3
11. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Triton, 2006, ISBN 80-7254-730-5
12. JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných., Praha: Karlova univerzita Karolinum, 2000, ISBN 80-7184-823-9
13. ŠÁNDOROVÁ Z. Základy komprehenzívní a integrativní speciální pedagogiky raného věku. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005, ISBN 80-7041-259-3

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK