PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Edukační činnost sestry - FOP10040
Anglický název: Activity of Education for Nurse
Zajišťuje: Ústav nelékařských studií (15-210)
Fakulta: Lékařská fakulta v Hradci Králové
Platnost: od 2020
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:3/9, Z [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Eva Vachková, Ph.D.
Ve slož. prerekvizitě: FOP10064, FOP10065
Anotace
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (16.01.2024)
Předmět je koncipován jako praktický. Je součástí komplexu předmětů z oblasti ošetřovatelských dovedností. Navazuje na předmět Didaktika v ošetřovatelství, poskytuje základní informace z didaktiky a procvičuje jejich praktickou aplikaci při edukaci nejen klientů/pacientů, ale i ošetřovatelského personálu.
Vstupní požadavky
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (16.01.2024)
Vstupní podmínky: prerekvizity nejsou dány
Cíl předmětu
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (16.01.2024)

Výstupy:

  • Student/ka se seznámí se zásadami pedagogického přístupu a organizací edukačního procesu. 
  • Student/ka si uvědomí nutnost individuálního přístupu u specifických skupin pacientů/klientů v rámci edukačního procesu.
  • Student/ka si osvojí zásady pro výběr edukačních metod a postupů. 
  • Student/ka se naučí vyhodnotit efektivitu edukace pacientů/klientů. 
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (16.01.2024)

Zápočet

  1. 75% účast na výuce.
  2. Zpracování edukačního plánu a jeho úspěšná prezentace a obhajoba.
Sylabus
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (16.01.2024)

Přednášky

  1. Pedagogický přístup a organizace edukačního procesu (edukace, učení se novým poznatkům a dovednostem); proces učení jako aktivní proces od narození do konce života; trvalý nedostatek potřebných informací u klientů/pacientů; úzkost, strach, obavy jako celostní reakce na nedostatek informací; vztah adekvátně informovaného klienta/pacienta a kvality péče.(Vachková 3)

Praktická cvičení a semináře

 

Vyučující

  • Mgr. Eva Vachková, Ph.D.
  1. Ošetřovatelské zhodnocení individuální potřeby edukace u klienta/pacienta. Principy pro vytvoření edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů,  aplikace nových znalostí a dovedností pacientem (zopakování, předvedení), volba místa a času pro edukaci, vyhodnocení efektivity edukace. Učební pomůcky v teorii a praxi vyučování a učení.
  2. Moderní technické prostředky vyučování. Témata  a plány edukace výuky. Metody edukace jednotlivce. Metody výuky skupiny.
  3. Studium případu. Debaty. Hraní rolí. Seminář. Přednáška.

  

Literatura
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (16.01.2024)

Základní studijní literatura

  1. Průcha, J.: Moderní pedagogika. (věda o edukačních procesech).  Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-730-3.
  2. Juřeníková, P.: Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Orion, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
  3. Škrla,P., Škrlová, M. Kreativní ošetřovatelský management. Praha: Advent-Orion, 2003. 477  s. ISBN 80-7172-841-1.
  4. Kudlová, P. Specifika edukační činnosti sestry u pacientů odlišné kultury či etnika.
    In: Špirudová, L., Tomanová, D., Kudlová, P., Halmo, R. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha: Grada Publishing a.s. 2006. p.117-132. ISBN 80-247-1213-X.
  5. Tomanová, D. Edukační kompetence zdravotní sestry. In Multioborová, interdisciplinární a mezinárodní konference v ošetřovatelství. s. 354-359 Praha: Grada Publishing, 2002, ISBN 80-247-0536-2.
  6. Magurová, D., Majerníková, L.: Edukácia a edukačný proces ošetrovateľstve, Martin: Osveta 2010. ISBN 978-80-8063-326-4.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK