PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vývojová a sociální psychologie II - FOP10030
Anglický název: Developmental and Social Psychology II
Zajišťuje: Ústav preventivního lékařství (15-220)
Fakulta: Lékařská fakulta v Hradci Králové
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:9/9, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: odhlásit z termínu zkoušky při nesplněné rekvizitě
Garant: PhDr. Mariana Štefančíková, Ph.D., Ph.D.
PhDr. Marie Rybářová
Prerekvizity : FOP10021
Ve slož. prerekvizitě: FOP10064, FOP10065
Anotace
Poslední úprava: Bc. Iva Malířová (18.09.2023)
Předmět je součástí komplexu předmětů z psychologie. V bloku II. se zaměřuje zejména na oblast vývojové psychologie. Je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Prohlubuje poznatky o chování a zrání člověka jako aktéra sociálních situací a objasňuje jeho jednání v souvislosti se situacemi ve zdravotnictví.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Bc. Iva Malířová (18.09.2023)

Zápočet

84% účast na výuce (15 hod.), zápočtový úkol (komentář)

Zkouška

Zkouška: test prezenčně

Sylabus
Poslední úprava: Bc. Iva Malířová (18.09.2023)

Přednášky

Vyučující

doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D.

  1. Vývojové teorie: J. Piaget (kognitivní vývoj), S. Freud (psycho-sexuální vývoj), využití v ošetřovatelské praxi.
  2. Vývojové teorie: E. Erikson. Celoživotní psycho-sociální vývoj člověka, využití v ošetřovatelské praxi.
  3. Zralá dospělost a stáří. Starý člověk jako pacient. Přirozené procesy spojené se stárnutím a patopsychologické procesy (organické poruchy, poruchy nálady, osobnostní poruchy).

 

Praktická cvičení a semináře

Vyučující

  • MUDr. Lubomír Hadaš, Ph.D.
  • doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D.

 Semináře

  1. Věková a genderová specifika ve vývoji psychiky a vliv na zdraví jedince. (Hadaš)
  2. Ontogeneze jedince v rámci rodinných systémů ve vztahu k aspektům v psychosomatické medicíně. (Hadaš)
  3. Využití zkušeností a analýza situací v rámci ošetřovatelských praxí z hlediska předmětu Vývojová psychologie. Zkouškový test. (Havigerová)

 

 

 

 

 

Literatura
Poslední úprava: Bc. Iva Malířová (18.09.2023)

Doporučená literatura

  1. Říčan P., Cesta životem, Praha, Portál 2017
  2. Thorová, K. Vývojová psychologie, Praha: Portál, 2015
  3. Krejčířová D., Langmajer J., Vývojová psychologie, Praha, Grada 2014
  4. Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2009
  5. Matějček Z., Rodiče a děti, Praha, Vyšehrad 2017
  6. Zacharová E., Aplikovaná psychologie ve zdravotnické praxi. Ostrava: Ostravská univerzita, Lékařská fakulta, 2010
  7. Trapková L., Chvála V., Rodinná terapie psychosomatických poruch, Praha, Portál 2017
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK