PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Zdravotnická psychologie - FOP033
Anglický název: Psychology of Health Care
Zajišťuje: Ústav preventivního lékařství (15-220)
Fakulta: Lékařská fakulta v Hradci Králové
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:15/15, Z+Zk [HS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D.
Ve slož. prerekvizitě: FOP064, FOP065, FOP066
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (16.01.2024)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a navazuje na poznatky z obecné a vývojové psychologie. Podrobně se zaměřuje na poznatky, které se vztahují k psychologii zdraví, klinické psychologii, k aplikaci psychologických poznatků ve zdravotnictví a psychologické péči o nemocného. Stresový management postihuje zvládání psychické zátěže a stresu u pomáhajících profesí, problematiku psychosociální pomoci, posttraumatickou stresovou reakci a psychologickou první pomoc při katastrofách a neštěstích.
Vstupní požadavky
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (16.01.2024)

Nemá.

Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (16.01.2024)

Zdravotnická psychologie je aplikovanou oblastí psychologie, která se zaměřuje na oblast ošetřovatelské a terapeutické péče a dalších úkonů spojených s diagnostikou a terapií ve zdravotnictví.

Výstupy z učení:

Odborné znalosti: Student umí definovat, co je podstatou onemocnění z pohledu psychologického. Umí vysvětlit vztah mezi somatopsychickým a psychosomatickým onemocněním. Umí vysvětlit význam zdravotnické psychologie v ošetřovatelství. Umí vysvětlit změny v duševní rovnováze v souvislosti se změněným zdravotním stavem. Umí charakterizovat zásady produktivního a neproduktivního chování sestry. Odborné dovednosti: Student umí využít psychologické poznatky v každodenním kontaktu s klienty/pacienty a podnikat kroky k zachování vlastní emočně-psychické stability.

Obecná způsobilost: Student umí definovat předpoklady k výkonu zdravotnické profese, problematiku nemoci a její důsledky pro psychickou stránku nemocného. Student dokáže samostatně rozhodnout a vhodně zvolit správný přístup k nemocnému např. s onkologickým, interním onemocněním, ale také k umírajícím nemocným, nemocným v resuscitační péči apod.

Kompetence: Student je schopen ve svém profesním rámci zvládnout náročné situace v péči o nemocné, handicapované a umírající.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (16.01.2024)

Podmínky pro zápočet:

- aktivní účast na seminářích a přednáškách (omluvena 1 absence na semináři a 2 absence na přednášce)

- průběžné plnění úkolů v Moodlu / Teams

Zkouška má dvě části:

- písemná část: zpracování přiděleného tématu (seznam témat viz sylabus), forma: výtah z aktuální odborné literatury (minimálně 2 zdroje, rozsah cca 3000 znaků), odevzdání do Moodlu nejpozději 24 hodin před termínem ústní zkoušky

- ústní část: komentář k výpiskům ve vazbě na profesní zkušenosti všeobecné sestry, rozbor zážitků z praxe vztahujících se k tématu

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (16.01.2024)

Vyučující:

  • doc PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D.
  • MUDr. Lubomír Hadaš, Ph.D.

Obsahové zaměření přednášek a seminářů:

1. Úvod do zdravotnické psychologie, syndrom pomáhajícího (teorie W. Schmidbauera). Vliv vztahu zdravotník – pacient na proces léčby a uzdravování. Psychologické ovlivnění pacienta. Emoce a jejich funkce.
2. Základní psychologické metody a jejich použití ve zdravotnictví. Osobnostní předpoklady k výkonu zdravotnického povolání. Adaptace, maladaptace, profesionální deformace, syndrom vyhoření.
3. Teorie systémů a teorie součinnosti faktorů ve zdravotnické praxi. Pojem placebo a nocebo, etika použití placeba ve zdravotnické praxi. Frustrace, deprivace, obranné mechanismy.

1. Úzkost, úzkostnost, strach. Komunikace s úzkostným pacientem. Komunikace s agresivním a depresivním pacientem. Psychologický obraz bolesti. Možnosti psychologického ovlivnění bolesti.
2. Autoplastický obraz nemoci. Nemoc jako náročná životní situace. Změny psychiky pod vlivem nemoci. Psychosomatické souvislosti v jednotlivých psychoterapeutických školách.
3. Stres, funkce stresové dopovědi, strategie zvládání stresu. Vliv stresu na zdraví. Pojem autoregulace. Psychologický model dynamického průběhu krize a nemoci. Psychologická první pomoc. Komunikace s chronickým a trvale postiženým pacientem
4. Psychologické otázky umírání a smrti. Etika eutanazie. Moodyho fenomén. Starý člověk jako pacient. Psychické změny ve stáří. Psychologický přístup ke starým lidem.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (16.01.2024)

Učebnice a monografie:

Haškovcová, H. (2007). Thanatologie: nauka o umírání a smrti. Praha: Galén,

Kimplová, T., & Jochmannová , L. (2022). Psychologie zdraví - Biologické, psychosociální, digitální a spirituální aspekty. Grada. ISBN:9788027125692

Křivohlavý, J. (2011). Psychologie zdraví. Portál. ISBN: 9788073675684

Křivohlavý, J. (2003). Psychologie nemoci. Portál. ISBN, 9788024701790

Zacharová, E. (2017). Zdravotnická psychologie. 2.vyd. Grada. ISBN: 9788027101559

Honzák, R. (2017). Psychosomatická prvouka. Vyšehrad.

Motsching, R., & Nykl, L. (2011). Komunikace zaměřená na člověka. Grad.

Mareš, J. (2002). Iatropatogenie a sororigenie aneb jak lze poškozovat člověka. Grada.

Studijní materiály a autotesty v prostředí Moodle LFHK.

Sborníky prací k tématu, např.

Břicháček, V.,  Habermannová, M. (eds.) (2006). Studie z psychologie zdraví. Ermat. ISBN: 9788087178003.

Havrdová, Z. (ed.) (2022). Důstojnost, reflexe a participace v praxi zdravotních a sociálních služeb. FHS UK. ISBN 9788075711014.

Růžička, J, (ed.) (2006). Psychosomatický přístup k člověku. Trito.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK