Předmět rozšiřuje poznatky z oblasti výchovy a sebevýchovy. Objasňuje vlivy, které přispívají k formování osobnosti. Seznamuje se zásadami efektivní výuky a hodnocení její účinnosti.
Vstupní požadavky
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (07.09.2023)
Vstupní podmínky: prerekvizity nejsou dány
Cíl předmětu
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (07.09.2023)
Cílem předmětu je rozšířit studentům poznatky z oblasti výchovy a sebevýchovy. Studenti se seznámí s vlivy, které přispívají k formování osobnosti a získají přehled o zásadách efektivní výuky a hodnocení její účinnosti.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (07.09.2023)
Zápočet:
85% účast na seminářích, didaktický test, zpracování a prezentace seminární práce na zadané téma.
Sylabus
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (07.09.2023)
Vyučující:
Mgr. Eva Vachková, Ph.D.
Přednášky:
1. Činitelé výuky: žák, učitel, učivo, prostředí. Výukové cíle a jejich taxonomie. Organizační formy výuky. (Vachková 3) 2. Moderní výukové metody. Materiální didaktické prostředky. (Vachková 3)
Semináře:
1. Projektování realizace a evaluace výuky. Realizace výuky. 2. Pedagogická diagnostika a autodiagnostika. 3. Hodnocení výsledků výuky. Sebevzdělávání, sebevýchova, seberealizace.
Literatura
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (07.09.2023)
Doporučená literatura:
SKALKOVÁ, J.: Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1921-7.
VALIŠOVÁ, A., Kasíková H. a kol. Pedagogika pro učitele. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2007. 402 s. ISBN 978-80-247-1734-0.
ČÁP, J., MAREŠ, J.: Psychologie pro učitele.2.vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7376-273-7.
DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M.: Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada, 2009 ISBN 978-80-247-2863-6.
GRECMANOVÁ H., URBANOVSKÁ E., NOVOTNÝ P.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc 2000.
KOLÁŘ, Z., RAUDENSKÁ, V., FRUHAUFOVÁ, V.: Didaktické znalosti a dovednosti učitele. Ústí nad Labem: PedF UJEP, 2001. ISBN 80-7044-361-8.
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R.: Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X.
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R.: Vyučování jako dialog. Praha: Grada, 2009. 132 s. ISBN 978-80-247-1541-4.
KYRIACOU, CH.: Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.