PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy pedagogiky - FOP032
Anglický název: Essentials of Pedagogy
Zajišťuje: Ústav nelékařských studií (15-210)
Fakulta: Lékařská fakulta v Hradci Králové
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:6/9, Z [HS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Eva Vachková, Ph.D.
Ve slož. prerekvizitě: FOP064, FOP065, FOP066
Anotace
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (07.09.2023)
Předmět rozšiřuje poznatky z oblasti výchovy a sebevýchovy. Objasňuje vlivy, které přispívají k formování osobnosti. Seznamuje se zásadami efektivní výuky a hodnocení její účinnosti.
Vstupní požadavky
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (07.09.2023)
Vstupní podmínky: prerekvizity nejsou dány
Cíl předmětu
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (07.09.2023)

Cílem předmětu je rozšířit studentům poznatky z oblasti výchovy a sebevýchovy. Studenti se seznámí s vlivy, které přispívají k formování osobnosti a získají přehled o zásadách efektivní výuky a hodnocení její účinnosti.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (07.09.2023)

Zápočet:

 85% účast na seminářích, didaktický test, zpracování a prezentace seminární práce na zadané téma.

Sylabus
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (07.09.2023)

Vyučující:

  • Mgr. Eva Vachková, Ph.D.

Přednášky:

1. Činitelé výuky: žák, učitel, učivo, prostředí. Výukové cíle a jejich taxonomie. Organizační formy výuky. (Vachková 3)
2. Moderní výukové metody. Materiální didaktické prostředky. (Vachková 3)

Semináře:

1. Projektování realizace a evaluace výuky. Realizace výuky.
2. Pedagogická diagnostika a autodiagnostika.
3. Hodnocení výsledků výuky. Sebevzdělávání, sebevýchova, seberealizace.

Literatura
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (07.09.2023)

Doporučená literatura:

  1. SKALKOVÁ, J.: Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1921-7.
  2. VALIŠOVÁ, A., Kasíková H. a kol. Pedagogika pro učitele. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2007. 402 s. ISBN 978-80-247-1734-0.
  3. ČÁP, J., MAREŠ, J.: Psychologie pro učitele.2.vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7376-273-7.
  4. DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M.: Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada, 2009 ISBN 978-80-247-2863-6.
  5. GRECMANOVÁ H., URBANOVSKÁ E., NOVOTNÝ P.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc 2000.
  6. KOLÁŘ, Z., RAUDENSKÁ, V., FRUHAUFOVÁ, V.: Didaktické znalosti a dovednosti učitele. Ústí nad Labem: PedF UJEP, 2001. ISBN 80-7044-361-8.
  7. KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R.: Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X.
  8. KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R.: Vyučování jako dialog. Praha: Grada, 2009. 132 s. ISBN 978-80-247-1541-4.
  9. KYRIACOU, CH.: Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.
  10. MUŽÍK, J.: Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň: Fraus, 2005. ISBN 80-7238-220-9.
  11. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. 483 s. ISBN 978-80-262-0456-5.
  12. KALHOUS, Zdeněk a kol. Školní didaktika. vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK