|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (16.01.2024)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (16.01.2024)
Nemá. (Je prerekvizitou pro FOP030 - Vývojová psychologie II.) |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (16.01.2024)
Předmět podává základní informace o ontogenezi vývoje psychiky a vývoji psychosociálních potřeb jedince od narození až do smrti, které směřuje ke kvalitnějšímu pochopení chování nemocného, k pochopení jeho potřeb i problémů, které nemoc přináší jemu i jeho rodině. Student získá a prokáže znalost základních teorií vývoje, umí charakterizovat podstatné znaky jednotlivých fází ontogenetického vývoje člověka, pochopí jeho zákonitosti a podmíněnost. Student se dokáže orientovat v normálním průběhu vývoje jedince (v jednotlivých obdobích ontogeneze člověka) a použít osvojené poznatky při práci s jednotlivými věkovými skupinami. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami praxe oboru. Dále je student schopen vnímat souvislost vývojových charakteristik, úkolů a změn v různých etapách vývoje. Absolvováním předmětu bude student způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s pacienty. Bude lépe reagovat na potřeby klientů (pacientů), ale také členů odborných týmů. Současně se metodami výuky předmětu podpoří rozvoj kritického myšlení, kreativita a schopnost studenta rozhodovat se samostatně a odpovědně. Získanou způsobilostí je schopnost aplikace získaných vědomostí v rámci své budoucí praxe. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (16.01.2024)
Aktivní účast na výuce (80%). Průběžné plnění úkolů v Moodlu / Teams. Vypracování zápočtového úkolu. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (16.01.2024)
Vyučující
Přednášky: 1. Charakteristické situace v ošetřovatelské praxi při setkání s dítětem v útlém věku – preventivní prohlídky, očkování, atd. Psychologie dítěte v mladším školním věkun a role zdravotníka ve výchově ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Specifické psychologické aspekty v situaci zdravotník - dítě. 2. Zákonitosti bio-psycho-sociálního vývoje člověka. Sociální komunikace, verbální a neverbální komunikace. Sociální dovednosti a techniky. Emoční inteligence. Výchovné styly a přístupy k dítěti, socializace. Semináře: 1. Sociální percepce, sociální atribuce /vnější a vnitřní/, kognitivní chyby v kontextu vztahu zdravotník – pacient. Sociální postoje. Vliv sociální skupiny na jednotlivce. Kulturní vzorce a rituály. Zkušenosti z experimentů Zimbarda, Harlowa a Milgrama v aplikaci na situaci ve zdravotnictví. 2. Citová a podnětová deprivace v dětství (Harlow a raná deprivace). Rizika citové i podnětové deprivace během hospitalizace dětí i dospělých. Pojem "institucionalizované" dítě. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (16.01.2024)
Thorová K. (2015). Vývojová psychologie (Proměny lidské psychiky od početí do stáří), Portál. Říčan P. (2014). Cesta životem. Portál. Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie - dětství a dospívání. Karolinum. Matějček Z. (2017). Rodiče a děti. Vyšehrad. Langmeier J., & Krejčířová D. (2006). Vývojová psychologie. Grada. Piaget J., & Inhelderová I. (2014). Psychologie dítěte. Portá. Zacharová E., Šimíčková-Čížková J., & Littva V. (2010). Aplikovaná psychologie ve zdravotnické praxi. LFOU. Studijní materiály a autotesty v Moodle LFHK. Rozšiřující: Dundelová, J. (2012). Aplikovaná sociální psychologie. Mendelova univerzita. Nakonečný, M. (2009). Sociální psychologie. Academie. Mikuláštík, M. (2010). Komunikační dovednosti v praxi. Grada. Trapková L., & Chvála V. (2017). Rodinná terapie psychosomatických poruch. Portá. |