PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vývojová psychologie I - FOP020
Anglický název: Developmental Psychology I
Zajišťuje: Ústav preventivního lékařství (15-220)
Fakulta: Lékařská fakulta v Hradci Králové
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:5/5, Z [HS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: FOP030
Ve slož. prerekvizitě: FOP048, FOP049, FOP050, FOP051, FOP052, FOP053, FOP054, FOP055, FOP056, FOP057, FOP058, FOP059, FOP060, FOP061, FOP062, FOP063, FOP064, FOP065, FOP066
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (16.01.2024)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Podává informace o ontogenezi vývoje psychiky a vývoji psychosociálních potřeb jedince od narození až do smrti, které směřuje ke kvalitnějšímu pochopení chování nemocného, k pochopení jeho potřeb i problémů, které nemoc přináší jemu i jeho rodině. Řeší problematiku psychologie nemocných jedinců všech věkových skupin.
Vstupní požadavky
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (16.01.2024)

Nemá. (Je prerekvizitou pro FOP030 - Vývojová psychologie II.) 

Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (16.01.2024)

Předmět podává základní informace o ontogenezi vývoje psychiky a vývoji psychosociálních potřeb jedince od narození až do smrti, které směřuje ke kvalitnějšímu pochopení chování nemocného, k pochopení jeho potřeb i problémů, které nemoc přináší jemu i jeho rodině.

Student získá a prokáže znalost základních teorií vývoje, umí charakterizovat podstatné znaky jednotlivých fází ontogenetického vývoje člověka, pochopí jeho zákonitosti a podmíněnost. Student se dokáže orientovat v normálním průběhu vývoje jedince (v jednotlivých obdobích ontogeneze člověka) a použít osvojené poznatky při práci s jednotlivými věkovými skupinami. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami praxe oboru. Dále je student schopen vnímat souvislost vývojových charakteristik, úkolů a změn v různých etapách vývoje. Absolvováním předmětu bude student způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s pacienty. Bude lépe reagovat na potřeby klientů (pacientů), ale také členů odborných týmů. Současně se metodami výuky předmětu podpoří rozvoj kritického myšlení, kreativita a schopnost studenta rozhodovat se samostatně a odpovědně. Získanou způsobilostí je schopnost aplikace získaných vědomostí v rámci své budoucí praxe.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (16.01.2024)

Aktivní účast na výuce (80%).

Průběžné plnění úkolů v Moodlu / Teams.

Vypracování zápočtového úkolu.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (16.01.2024)

Vyučující

  • doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D.
  • host z praxe

Přednášky:

1. Charakteristické situace v ošetřovatelské praxi při setkání s dítětem v útlém věku – preventivní prohlídky, očkování, atd. Psychologie dítěte v mladším školním věkun a role zdravotníka ve výchově ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Specifické psychologické aspekty v situaci zdravotník - dítě.

2. Zákonitosti bio-psycho-sociálního vývoje člověka. Sociální komunikace, verbální a neverbální komunikace. Sociální dovednosti a techniky. Emoční inteligence. Výchovné styly a přístupy k dítěti, socializace.

Semináře:

1. Sociální percepce, sociální atribuce /vnější a vnitřní/, kognitivní chyby v kontextu vztahu zdravotník – pacient. Sociální postoje. Vliv sociální skupiny na jednotlivce. Kulturní vzorce a rituály. Zkušenosti z experimentů Zimbarda, Harlowa a Milgrama v aplikaci na situaci ve zdravotnictví.

2. Citová a podnětová deprivace v dětství (Harlow a raná deprivace). Rizika citové i podnětové deprivace během hospitalizace dětí i dospělých. Pojem "institucionalizované" dítě.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (16.01.2024)

Thorová K. (2015). Vývojová psychologie (Proměny lidské psychiky od početí do stáří), Portál.

Říčan P. (2014). Cesta životem. Portál.

Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie - dětství a dospívání. Karolinum.

Matějček Z. (2017). Rodiče a děti. Vyšehrad.

Langmeier J., & Krejčířová D. (2006). Vývojová psychologie. Grada.

Piaget J., & Inhelderová I. (2014). Psychologie dítěte. Portá.

Zacharová E., Šimíčková-Čížková J., & Littva V. (2010). Aplikovaná psychologie ve zdravotnické praxi. LFOU.

Studijní materiály a autotesty v Moodle LFHK.

Rozšiřující:

Dundelová, J. (2012). Aplikovaná sociální psychologie. Mendelova univerzita.

Nakonečný, M. (2009). Sociální psychologie. Academie.

Mikuláštík, M. (2010). Komunikační dovednosti v praxi. Grada.

Trapková L., & Chvála V. (2017). Rodinná terapie psychosomatických poruch. Portá.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK