PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Introduction to Psychosomatic Medicine and Comunication with Patients - FGP020
Anglický název: Introduction to Psychosomatic Medicine and Comunication with Patients
Zajišťuje: Ústav preventivního lékařství (15-220)
Fakulta: Lékařská fakulta v Hradci Králové
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:6/30, Z+Zk [HS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: odhlásit z termínu zkoušky při nesplněné rekvizitě
Garant: doc. MUDr. David Skorunka, Ph.D.
MUDr. Petr Hrubeš
Neslučitelnost : FV10018
Záměnnost : FA0104025, FV10018
Ve slož. prerekvizitě: FG10036, FG10038, FG10039, FG10040, FG10041, FG10042, FG10043, FG10044, FG10045, FG10047, FG10048, FG10049, FG10075, FG10076, FG10077, FG10078, FG10079, FG10080, FG10083, FG10084, FG10090, FG10091, FG10097, FG10098, FG50025, FG50049
Anotace -
Poslední úprava: Bc. Iva Malířová (18.09.2023)
Předmět je věnován různým tématům z oblasti psychologie, lékařské psychologie, současné psychoterapie, která jsou relevantní pro medicínu. Hlavní pozornost bude věnována bio-psycho-sociálnímu přístupu, psychosomatické medicíně, systemické perspektivě a psychoterapeutickému výzkumu. Diskutovány budou důležité aspekty klinické praxe z psychologické/psychoterapeutické perspektivy (např. subjektivní zkušenosti nemoci a stonání; komunikace lékař-pacient; terapeutický vztah, psychoterapeutický přístup apod.).
Vstupní požadavky - angličtina
Poslední úprava: Bc. Iva Malířová (18.09.2023)

Prerequisites - Need to pass in order to enrol the subject:

None

Cíl předmětu - angličtina
Poslední úprava: Bc. Iva Malířová (18.09.2023)

Te main aim of the course is to introduce the principles of contemporary psychosomatic medicine and the basic communication skills, which are necessary for the clinical practice (communication with patients in different clinical situations in different settings). The course includes an overview of current areas of knowledge, which is contemporary psychosomatic medicine based on (e.g., bio-psycho-social model, systemic theory, interpersonal neurobiology, medical psychology, psychotherapy research). The aim of such overview combined with interactive seminars is the enrichment of evolving medical students´mental representations of the patients´subjective experience, doctor-patient interactions, one´s own subjectivity and empathic attunement in clinical interactions  with patients and their families. 

Požadavky ke zkoušce - angličtina
Poslední úprava: doc. MUDr. David Skorunka, Ph.D. (14.09.2023)

Credit

  1.  Attendance 80 %
  2.  Activity during seminars
  3.  Paper reading
  4. Test (It is going to be held during the last seminar at the Department of Psychiatry)
Sylabus - angličtina
Poslední úprava: doc. MUDr. David Skorunka, Ph.D. (14.09.2023)

Practical courses & seminars

Lecturers

  •  Assoc. prof. David Skorunka, M.D., PhD.
  •  Monika Ulrichová, MSc., PhD.

 
Seminars

  1.  Introduction; the main objective of the subject.The psychological perspective in medicine. Psychological emergency interventions.
  2.  The developmental psychology with concern to medicine. Vatirous theories of developmental psychology. Developmental consideration in medically ill.
  3.  Disease as a stressful situation. The different concepts of disease and health. Psychological reactions to becoming ill, coping strategies.
  4.  Family systems medicine. Family as a system. The key role of a family in development with relation to health. Family approach in medicine.
  5.  Introduction to psychosomatic medicine. Overview of different psychosomatic perspectives. Systemic family therapy in psychosomatic disorders

 

Literatura - angličtina
Poslední úprava: doc. MUDr. David Skorunka, Ph.D. (14.09.2023)

Literature:

Key titles:

Siegel, D. (2020) The Developing Mind, 3rd Edition. New York: Guilford.

Ayers, S., de Visser, R. (2021) Psychology for Medicine. and Healthcare, 3rd Edition London: Sage.

Charon, R. et al. (2017) The Principles and Practice of Narrative Medicine. Oxford: Oxford University Press.

Recommended titles:

McLeod, J. , McLeod, J. (2011) Counselling Skills. London: Open University Press.

Waite, R:, Ann Ryan, R. (2019) Adverse Childhood Experiences; What Students and Health Professionals Need to Know. New York: Routledge.

McDaniels, S., Doherty, W., Hepworth, J. (2013) Medical Family Therapy and Integrated Care. Washington: APA.

Asen, E.  Tomson, D., Young, V., Tompson, P. (2001). Ten Minutes for the Family; Systemic Interventions for Primary Care. London: Routledge.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK