PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
VP - Komunikační dovednosti - DV01016
Anglický název: OS - Communication skills
Zajišťuje: Ústav ošetřovatelství (13-342)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/20, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: 10
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D.
Je prerekvizitou pro: DV01017
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (11.09.2019)
Obsahem předmětu „Komunikační dovednosti„ je získat ucelený přehled o základních pojmech týkajících se oblasti lidského dorozumívání jako cesty k porozumění a pochopení jednotlivých fází komunikačního cyklu, dešifrovat signály neverbální komunikace, odhalit významovou strukturu mluveného slova a pochopit jednání člověka v celém kontextu. Sebereflexe studentů je nedílnou součástí jednotlivých tematických celků.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (11.09.2019)
  • Student chápe význam komunikace v lékařské péči.
  • Student dokáže identifikovat evalvační a devalvační prvky v komunikaci.
  • Student dokáže popsat význam aktivního naslouchání v lékařské péči.
  • Student dokáže popsat význam předávání informací pacientům.
  • Student umí vyjmenovat faktory ovlivňující vzájemnou interakci lékaře a pacienta.
  • Student dokáže identifikovat neverbální projevy účastníků semináře.
  • Student umí vyhodnotit styl komunikace s pacientem.
  • Student umí akceptovat názor skupiny.
  • Student umí prezentovat své postoje a názory.
  • Student zná zásady týmové spolupráce.
  • Student je schopen klást otázky a reagovat na ně.
  • Student je schopen udržovat tematické linie diskuze.
  • Student je schopen syntézy informací do stručného souhrnu.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jana Čechová (11.09.2020)

PŘEDMĚT JE UKONČEN ZÁPOČTEM.

PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZÁPOČTU:

• 100% účast na kontaktní výuce (neúčast z důvodu nemoci se uznává);

• aktivní účast na natáčení dvou videovýstupů modelových komunikačních situací;

• individuální analýza minimálně jednoho vlastního videovýstupu.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (11.09.2019)

ZÁKLADNÍ STUDIJNÍ LITERATURA:

  • PTÁČEK, Radek – BARTŮNĚK, Petr. 2011. Etika a komunikace v medicíně. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 528 s. ISBN 978-80-247-3976-2.
  • LINHARTOVÁ, V. Praktická komunikace v medicíně. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 152 s. ISBN 978-80-247-1784-5.
  • VENGLÁŘOVÁ, M., MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 144 s. ISBN 80-247-1262-8.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988. 235 s.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Povídej, naslouchám. 1. vyd. Praha: Návrat, 1993. 105 s. ISBN 80-85495-18-X.
  • LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Hodego, 2001. 229 s. ISBN 80-7219-018-0.
  • DE VITO A. J. Základy mezilidské komunikace. 6. vyd. Praha: Grada, 2008. 502 s. ISBN 978-80-247-2018-0.
  • SCHARLAU, Ch. Techniky vedení rozhovoru. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 205 s. ISBN 978-80-247-2234-4.
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 319 s. ISBN 80-7178-998-4.
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2003. 361 s. ISBN 80-247-0650-4.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Jana Čechová (11.09.2020)

PŘEDMĚT JE UKONČEN ZÁPOČTEM.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jana Čechová (11.09.2020)

Sylabus:

Obsahové zaměření přednášek a seminářů:

Verbální komunikace, aktivní naslouchání;

Neverbální komunikace, identifikace neverbální řeči těla;

Paralingvistické aspekty mluveného slova;

Vytváření pozitivních emocí v rámci komunikace;

Soupeření, kooperace, devalvace, evalvace;

Komunikační techniky a jejich využití v praxi.

Stanovené výstupy z učení:

Student chápe význam komunikace v lékařské péči.

Student dokáže identifikovat evalvační a devalvační prvky v komunikaci.

Student dokáže popsat význam aktivního naslouchání v lékařské péči.

Student dokáže popsat význam předávání informací pacientům.

Student umí vyjmenovat faktory ovlivňující vzájemnou interakci lékaře a pacienta.

Student dokáže identifikovat neverbální projevy účastníků semináře.

Student umí vyhodnotit styl komunikace s pacientem.

Student umí akceptovat názor skupiny.

Student umí prezentovat své postoje a názory.

Student zná zásady týmové spolupráce.

Student je schopen klást otázky a reagovat na ně.

Student je schopen udržovat tematické linie diskuze.

Student je schopen syntézy informací do stručného souhrnu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK