Poslední úprava: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D. (16.02.2024)
Kurz je určen pro studenty 3. ročníku všeobecného lékařství, probíhá v letním semestru a skládá se ze 6 přednášek a 7 praktických cvičení. Přednášky a praktická cvičení mají definované specifické cíle učení (viz sylabus).
Poslední úprava: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D. (16.02.2024)
The course is intended for students of the 3rd year of General Medicine, takes place in the summer semester and consists of six lectures and seven practical sessions. Lectures and practical sessions have specific intended learning outcomes (see the syllabus on the following pages).
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D. (16.02.2024)
1) Účast na praktických cvičení. Ze závažného důvodu je možné vynechat jedno praktické cvičení, omluvu prosím komunikujte svému kroužkovému učiteli.
2) Úspěšné absolvování online kurzu „Očkování – od teorie k běžné praxi a za rámec výuky“ do 24.5.2024. Kurz je dostupný na moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4434. Pro úspěšné splnění kurzu je třeba dosáhnout alespoň 15 bodů v autotestu.
Na autotest máte 3 pokusy.
Poslední úprava: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D. (16.02.2024)
Participation in practical sessions: It is possible to miss one practical session for a serious reason, please let your teacher know.
● Successful completion of the online course "Vaccination - from Theory to Practice and Beyond” by 24.5.2024. The course is available on moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4434. To successfully complete the course, you must achieve
at least 15 points in the self-test. You have 3 attempts.
Literatura -
Poslední úprava: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D. (16.02.2024)
Kenneth J. Rothman, Epidemiology: An Introduction, 2nd edition, Oxford University Press, 2012. Knihu je
možné získat přes tento odkaz: https://ebookcentral.proquest.com/lib/cuni/detail.action?docID=5763681
Prezentace z přednášek a praktických cvičení a další studijní materiály jsou k dispozici na moodle na tomto
Poslední úprava: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D. (16.02.2024)
Kurz je ukončený písemnou zkouškou, která se koná ve zkouškovém období. Na zkoušku je nutné se zapsat přes SIS, termíny budou vypsané na konci letního semestru. Na zkoušku si přineste obyčejnou kalkulačku
(nikoliv telefon). Zkouška testuje dosažení předem definovaných cílů učení a skládá se z 20 otázek se 4 možnostmi odpovědí, z nichž pouze jedna je správná. Za každou správnou odpověď je udělen 1 bod.
Výsledná známka:
18, 19 a 20 bodů: 1
16 a 17 bodů: 2
14 a 15 bodů: 3
13 a méně bodů: 4 (neprospěl/a)
V případě výsledku „neprospěl/a“ je nutné se znovu zapsat na písemnou zkoušku přes SIS. V případě neúspěchu při druhém pokusu následuje třetí pokus, který proběhne jako ústní zkouška u garantky kurzu.
Poslední úprava: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D. (16.02.2024)
The course ends with a written exam that takes place during the exam period. It is necessary to register for the exam via SIS, the dates will be announced during May. Bring an ordinary calculator (not a phone) and a pen
to the exam. The exam tests the achievement of the pre-defined intended learning outcomes and consists of 20 questions with 4 possible answers, only one of which is correct. One point is awarded for each correctly
answered question.
Final grade:
18, 19 and 20 points: 1
16 and 17 points: 2
14 and 15 points: 3
13 or less points: 4 (failed)
In the case of a "failed" result, it is necessary to re-register for the written exam via SIS. In case of failure on the second attempt, a third attempt follows, which will take place as an oral exam. The oral exam will also
test achievement of the specified intended learning outcomes.
Sylabus -
Poslední úprava: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D. (16.02.2024)
Přednášky:
1) Základy epidemiologie a medicíny založené na důkazech
Cíle učení:
Definovat úlohu epidemiologie.
Zhodnotit věrohodnost důkazu jednotlivých typů deskriptivních a analytických studií dle hierarchie v lékařském výzkumu
Kontrastovat a vysvětlit pojmy interní validita, externí validita a přesnost.
2) Asociace a kauzalita
Cíle učení:
Vysvětlit princip randomizace.
Aplikovat Bradford-Hillova kritéria na výsledky observační studie.
3) Principy epidemiologie infekčních nemocí
Cíle učení:
Vysvětlit proces šíření nákaz v populaci.
Definovat základní termíny a charakterizovat koncepty v epidemiologii infekčních nemocí (např. infekční dávka, kolektivní imunita, epidemie, pandemie, surveillance, reprodukční číslo).
Vyjmenovat základní epidemiologická opatření a uvést konkrétní příklady jejich praktického užití.
4) Úvod do sociální epidemiologie a do nerovností ve zdraví
Cíle učení:
Definovat sociální determinanty zdraví pomocí příkladů a popsat mechanismy, kterými ovlivňují zdraví jedince a společnosti.
Kontrastovat způsoby měření nerovností (absolutní vs. relativní) a rozdíly mezi disparitou, neprávem a nerovností.
Vysvětlit koncept přirozeného experimentu a kvaziexperimentem a popsat, jak mohou přispět k vytvoření příčinných vztahů v sociální epidemiologii.
Diskutovat o tom, jak sociální determinanty zdraví mohou ovlivnit kvalitu péče a co mohou lékaři udělat k omezení jejich vlivu.
5) Epidemiologie nepřenosných onemocnění
Cíle učení:
Popsat trendy ve výskytu neinfekčních onemocnění (kardiovaskulární, duševní, neurologická, onkologická onemocnění a diabetes mellitus)
Vysvětlit roli rizikových faktorů v rozvoji neinfekčních onemocnění.
Navrhnout účinná opatření k podpoře prevence neinfekčních onemocnění.
6) Vynořující se a znovu se objevující nákazy
Cíle učení:
Zhodnotit trendy ve výskytu vybraných nákaz (alimentárních, antropozoonóz, přenášených kapénkami, vektorem, biologickými materiály) v České republice.
Zhodnotit trendy ve výskytu nákaz, proti kterým se v České republice dlouhodobě očkuje.
Popsat charakteristiky vybraných závažných nákaz v České republice a uvést možnosti preventivních a represivních opatření.
Praktická cvičení:
1) Parametry výskytu nemocí a úmrtí
Cíle učení:
Vypočítat vhodný ukazatel výskytu nemoci (šance, prevalence, riziko, incidence rate, attack rate) a úmrtí (smrtnost, úmrtnost).
Reflektovat vhodnost použití kumulativní incidence a incidence rate na příkladu konkrétních nemocí.
Vytvořit hypotézu mechanismu při změně incidence / prevalence / úmrtnosti / smrtnosti.
2) Parametry asociace
Cíle učení:
Vypočítat vhodný relativní (podíl rizik, podíl měr incidencí, podíl šancí) nebo absolutní (rozdíl rizik, rozdíl měr incidencí, atributivní riziko, populační atributivní riziko) ukazatel asociace mezi rizikovým/ochranným faktorem a nemocí.
Interpretovat výsledný ukazatel asociace z hlediska jeho hodnoty a statistické významnosti.
3) Observační analytické studie
Cíle učení:
Rozpoznat typ studie a analyzovat sílu jejího důkazu v rámci hierarchie.
Charakterizovat hlavní výhody a nevýhody analytických studií.
Navrhnout vhodný design analytické studie pro konkrétní výzkumnou otázku.
Vypočítat a interpretovat vhodný ukazatel asociace pro analytickou studii (relativní riziko, podíl šancí).
4) Zkreslení
Cíle učení:
Určit jednotlivé druhy zkreslení (zavádějící faktor, výběrové zkreslení, informační zkreslení) a jejich vliv na výsledek studie.
Kontrastovat mezi zavádějícím faktorem, mediátorem a modifikátorem účinku.
Aplikovat různé metody eliminace zavádějících faktorů.
5) Journal Club
Cíle učení:
Zhodnotit celkovou kvalitu, validitu a preciznost observační studie.
Interpretovat výsledky studie včetně grafických zobrazení (tabulky, grafy).
Rozpoznat bias, jeho druh a směr, jakým zkresluje výsledky.
6) Medicína založená na důkazech I
Cíle učení:
Formulovat výzkumné a klinické otázky s použitím systému PICO.
Zhodnotit celkovou kvalitu, validitu a preciznost randomizované kontrolované studie.
Interpretovat výsledek randomizované kontrolované studie z hlediska klinické a statistické významnosti.
Rozhodnout, zda je možné aplikovat výsledek randomizované kontrolované studie na konkrétního pacienta.