PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Epidemiology and evidence based medicine - DA1106089
Anglický název: Epidemiology and evidence based medicine
Zajišťuje: Ústav epidemiologie (13-472)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: letní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:14/14, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [týdny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina, čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15858
Garant: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D.
Korekvizity : DA1105038
Prerekvizity : DA1103002
Anotace -
Poslední úprava: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D. (16.02.2024)
Kurz je určen pro studenty 3. ročníku všeobecného lékařství, probíhá v letním semestru a skládá se ze 6 přednášek a 7 praktických cvičení. Přednášky a praktická cvičení mají definované specifické cíle učení (viz sylabus).
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D. (16.02.2024)

1) Účast na praktických cvičení. Ze závažného důvodu je možné vynechat jedno praktické cvičení, omluvu prosím komunikujte svému kroužkovému učiteli.

2) Úspěšné absolvování online kurzu „Očkování – od teorie k běžné praxi a za rámec výuky“ do 24.5.2024. Kurz je dostupný na moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4434. Pro úspěšné splnění kurzu je třeba dosáhnout alespoň 15 bodů v autotestu.

Na autotest máte 3 pokusy.

Literatura -
Poslední úprava: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D. (16.02.2024)

Kenneth J. Rothman, Epidemiology: An Introduction, 2nd edition, Oxford University Press, 2012. Knihu je

možné získat přes tento odkaz: https://ebookcentral.proquest.com/lib/cuni/detail.action?docID=5763681

Prezentace z přednášek a praktických cvičení a další studijní materiály jsou k dispozici na moodle na tomto

odkazu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15857

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D. (16.02.2024)

Kurz je ukončený písemnou zkouškou, která se koná ve zkouškovém období. Na zkoušku je nutné se zapsat přes SIS, termíny budou vypsané na konci letního semestru. Na zkoušku si přineste obyčejnou kalkulačku

(nikoliv telefon). Zkouška testuje dosažení předem definovaných cílů učení a skládá se z 20 otázek se 4 možnostmi odpovědí, z nichž pouze jedna je správná. Za každou správnou odpověď je udělen 1 bod.

Výsledná známka:

18, 19 a 20 bodů: 1

16 a 17 bodů: 2

14 a 15 bodů: 3

13 a méně bodů: 4 (neprospěl/a)

V případě výsledku „neprospěl/a“ je nutné se znovu zapsat na písemnou zkoušku přes SIS. V případě neúspěchu při druhém pokusu následuje třetí pokus, který proběhne jako ústní zkouška u garantky kurzu.

Sylabus -
Poslední úprava: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D. (16.02.2024)

Přednášky:

1) Základy epidemiologie a medicíny založené na důkazech

Cíle učení:

  • Definovat úlohu epidemiologie.
  • Zhodnotit věrohodnost důkazu jednotlivých typů deskriptivních a analytických studií dle hierarchie v lékařském výzkumu
  • Kontrastovat a vysvětlit pojmy interní validita, externí validita a přesnost.

2) Asociace a kauzalita

Cíle učení:

  • Vysvětlit princip randomizace.
  • Aplikovat Bradford-Hillova kritéria na výsledky observační studie.

3) Principy epidemiologie infekčních nemocí

Cíle učení:

  • Vysvětlit proces šíření nákaz v populaci.
  • Definovat základní termíny a charakterizovat koncepty v epidemiologii infekčních nemocí (např. infekční dávka, kolektivní imunita, epidemie, pandemie, surveillance, reprodukční číslo).
  • Vyjmenovat základní epidemiologická opatření a uvést konkrétní příklady jejich praktického užití.

4) Úvod do sociální epidemiologie a do nerovností ve zdraví

Cíle učení:

  • Definovat sociální determinanty zdraví pomocí příkladů a popsat mechanismy, kterými ovlivňují zdraví jedince a společnosti.
  • Kontrastovat způsoby měření nerovností (absolutní vs. relativní) a rozdíly mezi disparitou, neprávem a nerovností.
  • Vysvětlit koncept přirozeného experimentu a kvaziexperimentem a popsat, jak mohou přispět k vytvoření příčinných vztahů v sociální epidemiologii.
  • Diskutovat o tom, jak sociální determinanty zdraví mohou ovlivnit kvalitu péče a co mohou lékaři udělat k omezení jejich vlivu.

5) Epidemiologie nepřenosných onemocnění

Cíle učení:

  • Popsat trendy ve výskytu neinfekčních onemocnění (kardiovaskulární, duševní, neurologická, onkologická onemocnění a diabetes mellitus)
  • Vysvětlit roli rizikových faktorů v rozvoji neinfekčních onemocnění.
  • Navrhnout účinná opatření k podpoře prevence neinfekčních onemocnění.

6) Vynořující se a znovu se objevující nákazy

Cíle učení:

  • Zhodnotit trendy ve výskytu vybraných nákaz (alimentárních, antropozoonóz, přenášených kapénkami, vektorem, biologickými materiály) v České republice.
  • Zhodnotit trendy ve výskytu nákaz, proti kterým se v České republice dlouhodobě očkuje.
  • Popsat charakteristiky vybraných závažných nákaz v České republice a uvést možnosti preventivních a represivních opatření.

Praktická cvičení:

1) Parametry výskytu nemocí a úmrtí

Cíle učení:

  • Vypočítat vhodný ukazatel výskytu nemoci (šance, prevalence, riziko, incidence rate, attack rate) a úmrtí (smrtnost, úmrtnost).
  • Reflektovat vhodnost použití kumulativní incidence a incidence rate na příkladu konkrétních nemocí.
  • Vytvořit hypotézu mechanismu při změně incidence / prevalence / úmrtnosti / smrtnosti.

2) Parametry asociace

Cíle učení:

  • Vypočítat vhodný relativní (podíl rizik, podíl měr incidencí, podíl šancí) nebo absolutní (rozdíl rizik, rozdíl měr incidencí, atributivní riziko, populační atributivní riziko) ukazatel asociace mezi rizikovým/ochranným faktorem a nemocí.
  • Interpretovat výsledný ukazatel asociace z hlediska jeho hodnoty a statistické významnosti.

3) Observační analytické studie

Cíle učení:

  • Rozpoznat typ studie a analyzovat sílu jejího důkazu v rámci hierarchie.
  • Charakterizovat hlavní výhody a nevýhody analytických studií.
  • Navrhnout vhodný design analytické studie pro konkrétní výzkumnou otázku.
  • Vypočítat a interpretovat vhodný ukazatel asociace pro analytickou studii (relativní riziko, podíl šancí).

4) Zkreslení

Cíle učení:

  • Určit jednotlivé druhy zkreslení (zavádějící faktor, výběrové zkreslení, informační zkreslení) a jejich vliv na výsledek studie.
  • Kontrastovat mezi zavádějícím faktorem, mediátorem a modifikátorem účinku.
  • Aplikovat různé metody eliminace zavádějících faktorů.

5) Journal Club

Cíle učení:

  • Zhodnotit celkovou kvalitu, validitu a preciznost observační studie.
  • Interpretovat výsledky studie včetně grafických zobrazení (tabulky, grafy).
  • Rozpoznat bias, jeho druh a směr, jakým zkresluje výsledky.

6) Medicína založená na důkazech I

Cíle učení:

  • Formulovat výzkumné a klinické otázky s použitím systému PICO.
  • Zhodnotit celkovou kvalitu, validitu a preciznost randomizované kontrolované studie.
  • Interpretovat výsledek randomizované kontrolované studie z hlediska klinické a statistické významnosti.
  • Rozhodnout, zda je možné aplikovat výsledek randomizované kontrolované studie na konkrétního pacienta.

7) Medicína založená na důkazech II

Cíle učení:

  • Přiřadit úroveň důkazu (A-D) pro výsledek studie.
  • Zhodnotit validitu systematického přehledu (konkrétnost otázky, strategie vyhledávání a výběru studií, zhodnocení rizika zkreslení primárních studií).
  • Interpretovat Forrest plot (hodnota, přesnost, heterogeneita).
  • Zhodnotit riziko publikačního zkreslení v systematickém přehledu/metaanalýze.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK